Jag satt ikväll och tittade på Skitiga jobb på Discovery Channel. Då var han på ett ställe i USA där de gjorde fågelholkar av kalebassar. Jag skulle behöva lätta holkar då trädet som jag har att sätta upp holkar i inte är av den kraftiga sorten.
Så jag undrar om det är någon som vet var man kan köpa en dylig kalebassfågelholk? Eller om ni har andra tips på lätta holkar som man kan köpa någonstans. De klassiska holkarna känns nämligen lite för tunga för mitt lilla träd... (Kan tilläggas att "trädet" tror jag är en häggmispel på ca 4-5 m)
Myosotis
29-03-2009, 21:43
Vet inte, men se till att holkarna är tillräckligt stora. Kullarna blir mindre om holken är för trång.
Meriona
31-03-2009, 19:31
Är de inte extremt lätta att hacka sig in i, de där kalebasserna? För äggtjuvar menar jag?
Jo, det finns det nog en viss risk att det är. Dock inbillar jag mig att jag inte har alltför mycket rovdjur i min lilla villaträdgård. Fast förstås en liten ekorre eller liknande kan ju hitta hit...
Det får nog bli en vanlig holk istället fast av smidigare variant. Skall tänka på det där med storleken så att de får plats med en massa ungar! =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.