Eva Swahn
Skyddar brandvägg mot virus?
Jag kommer att få bredband. Har blivit rekommenderad att ha brandvägg. Skyddar det mot virus?

Har lite olika datorer. Kan man ha alla datorer inkopplade till bredbandet + brandväggen? Om inte ska jag då ansluta min iMac eller min HP?
*Felix matte*
CITAT (Eva Swahn @ 04-12-2002, 12:41)
Jag kommer att få bredband. Har blivit rekommenderad att ha brandvägg. Skyddar det mot virus?

Har lite olika datorer. Kan man ha alla datorer inkopplade till bredbandet + brandväggen? Om inte ska jag då ansluta min iMac eller min HP?

Hej!
Du bör ha brandvägg när du får bredband.
Då är man vad jag fått veta mer sårbar än med modem.
Kanske också för att man är ständigt uppkopplad.
Jag har Norton brandvägg och viruskontroll.
Brandväggen "larmar" varje gång någon försöker
göra intrång på din dator och visar då "bovens" IP
Jag har vid 2 tillfällen fått göra "abuseanmälan" pga
en envis som om och omigen försökte göra intrång.
Viruskontrollen skyddar (åtminstone här) effektivt mot alla virusstötar.

Du kan ha flera datorer kopplade till bredband men det kräver att du gör ett eget nätverk mellan de olika datorerna.
Då kan flera surfa på var sin dator.
Tyvärr så är jag ingen expert på området så detta är vad jag kan.
Lycka till! Bredband är toppen.
Fialotta
Vad ni kan unsure.gif
Här får vi inget bredband i skärgården minsann,
får klara mig med modem sad.gif
Jag unnar mig det lilla nöjet i alla fall smile.gif
Susanne i Linköping
Brandväggen är till för att inte andra ska kunna komma åt innehållet på din dator via "nätet". Är du uppkopplad hela tiden är sannolikheten förstås större att någon "hittar" dig och försöker ta sig in.

Virus skaffar du dig oftast själv, genom smittade filer som kommer med e-posten eller som du hämtar på nätet.

Om du vill kunna koppla upp flera datorer samtidigt kan du skaffa en router. Den kostar visserligen från en tusenlapp och uppåt, men den gör att du kan koppla upp alla dina datorer utan att någon av dem måste ha något särskilt nätprogram (eller vad det är, jag är dålig på detta) igång. Routern funkar dessutom lite som en brandvägg har jag hört (jag är ingen expert, men datorerna får i alla fall egna, interna, IP-nummer på nätverket "innanför" routern och det bör göra det svårare att hitta dem utifrån, antar jag).

Hoppas att det var till någon hjälp!
Eva Swahn
Oj vad ni TJEJER kan. smile.gif
Märkligt, men inte ett enda manligt svar!
KVINNOR KAN!

Jag har läst - men inte begripit - ungefär så känner jag mig.
Men jag ska skriva ner kunskapen och ha det på en lapp när farbrorn med bredband dyker upp
*Felix matte*
Du behöver en Nätverkshub, kostar ca.500kr (den som står på högkant på bilden)

http://www.komplett.se/k/k.asp?ck=1&r=1&ac...atID=19&GrpID=3

Nätverkskort till bägge datorer (ett brukar bredband bjuda på)

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=21&s=pl

sedan behövs lite kablar till.

Lycka till!
yla
jaa jag har funderat över detta också o hört att en hubb ska man ha
o en annan säger att en switch e bäst
o så e de
olika svar beroende på vem man pratar med
så det gäller väl att ta me sej den information man behöver till dator affären o där bestämma sej ,,så att alla grejer verkligen blir kompatibla med varandra,för det är ju ett problem de med wub.gif
nu har jag mina datorer uppkopplade så att den ena e på bredbandet o den andra e på modemet,,men jag ska när jag orkar sätta mej in i resten ha båda på bredbandet ,,,men via telia kan de bli problem eftersom där måste det vara en o samma dator,,,,krångligt blir det,,,, wub.gif unsure.gif blink.gif wacko.gif man känner sej rätt så snurrig,,,men jag vill ju att deska gå lätt att överföra grejer emellan datorerna, wub.gif
ja oså finns det ännu flera grejer man kan använda,,,,,,så som sagt ,data affären o hitta en kunnig expedit biggrin.gif
yla

ja så ska du ha brandvägg o virusskydd det är ett absolut måste om du inte ska få besvär rolleyes.gif med virusar såna kommer då o då via emailen
symantec e bra ,,,,kostar lite men de e de värt symantecs sida
Inga från Närke

Hej
Gubben och jag har varsin dator och hans står i källaren och min på övervåningen.
Vi fick bredband för ca 6 månader sedan. Vi har nätverkskort i båda datorerna och sedan ENDAST en router.
Hubb och så behöver man om man inte skaffar router. Vi blev rekomenderade av bekanta att köpa router för den har brandvägg. Är det Telia du ska få så försöker de "sälja". Skaffar du ett bra virusprogram och en rauter så klarar du dig. Vi kör med Norton och den har stoppat det jag fått via mejlen snabbt.
Virus i bredband är inte mer utbrett än om man använder modem. Det man pratar om är om du t.ex. delar ut din dator till en annan användare som inte tillhör ditt eget hushåll så är risken större att få virus.
Det finns många som delar ut en mapp på sin hårddisk till någon annan person p.g.a av att de bränner program, musik m.m och skickar till varandra då är det enklare att göra så. Men har man det endast mellan sig i hemmet så tar Norton det mesta. Det ligger på 4-500 kr och sedan kommer uppdateringarna automatiskt om du väljer att köra det så vid installationen, man kan även välja manuell uppdatering. Men vi har det på automatik då vet man säkert att det blir sista versionen man alltid har i sin dator. Detta jag skriver om är kompisar som är datanördar tipsat oss om och det har fungerat jättebra.
Hälsningar från Inga
Gunvor Nilsson
Den här sidan betraktas som bäst på att varna för nya virus

http://www.f-secure.se/
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 05-12-2002, 17:52)
jaa jag har funderat över detta också o hört att en hubb ska man ha
o en annan säger att en switch e bäst
o så e de
olika svar beroende på vem man pratar med
så det gäller väl att ta me sej den information man behöver till dator affären o där bestämma sej ,,så att alla grejer verkligen blir kompatibla med varandra,för det är ju ett problem de med wub.gif
nu har jag mina datorer uppkopplade så att den ena e på bredbandet o den andra e på modemet,,men jag ska när jag orkar sätta mej in i resten ha båda på bredbandet ,,,men via telia kan de bli problem eftersom där måste det vara en o samma dator,,,,krångligt blir det,,,, wub.gif  :unsure:  :blink:  :wacko: man känner sej rätt så snurrig,,,men jag vill ju att deska gå lätt att överföra grejer emellan datorerna,  :wub:
ja oså finns det ännu flera grejer man kan använda,,,,,,så som sagt ,data affären o hitta en kunnig expedit biggrin.gif

Här finns "affären" hos barnen med resp. som ju kan sååå mycket mer än mor och far.
Det är de som kommer hit och fixar fel och monterar nya delar som vi (de) beställer via nätet (vi betalar för grejerna)
Hur som haver så har vi sluppit otäcka virus och inga hackers har
lyckats ta sej in i vår burk.
Värre var det innan de fixade brandvägg.
Plötsligt en dag började PC:n leva eget liv, jag satt och skrev mail och ord och meningar suddades bort och någon kom med kommentarer. Samtidigt började CD-ROM åka ut och in , allt detta utom min kontroll. Jag skrev och bad om nåd men det brydde de sej inte om. Turligt nog hade jag inte ljudet på i högtalarna. Hade jag haft det så hade det strömmat ut sorgemusik. Det fick jag veta i efterhand. Det tog mej ett antal timmar och kunnig dotter ett par att avpollettera detta Netbus.
Tacksamhetens tankar skänker jag numera varje dag dem som gjorde alla "skyddsprogram" Förutan dem hade jag stått mej slätt.
Inga från Närke

Hej
Problemet med att du har 2 olika märken iMac och HP är att de använder olika språk för att kommunistera med internett enl. en arbetskamrat till mig.
Så därför kan du bara koppla in en av dem inte båda.
Om du köper 2 st nätverktskort och sätter in i den ena datorn och använder dig av ett program som heter Winroute (fråga mig inte vad det är) enl. arbetskamraten är det ett program som gör om datorn till en router och på så vis kan du styra de så kallade protokollen vilket du inte kan göra på en vanlig router. Då kan du dela internettanslutningen på de olika datorerna. Givetvis måste du även ha nätverkskort i den andra oxå men bara ett.
Du kan aldrig koppla dina datorer till varken ADSLbredband eller Bredband eller modem om du inte följer ovennämda tips.
Susanne i Linköping
Tekniksnacksvarning! smile.gif

Både Mac och PC kan "prata" TCP-IP. Det finns massor av nätverk som har flera sorters datorer inkopplade.

Winroute kan du använda om du kör Windows. Kanske lite billigare än en router, men kostnaden för det extra nätverkskortet tillkommer. Och ska man koppla upp sig med någon annan dator än den med Winroute måste man antingen starta Winroute-burken också, eller koppla om sladdarna.
En router är egentligen bara en dator med nätverkskort, fast en väldigt liten och tyst en. wub.gif Tysta datorer tycker jag om.

Men det där med protokollen kan kanske vara en nackdel.
Helen i Skåne
Vi kör en brandvägg som är både router och brandvägg. Alla datorerna i huset är kopplade till den via sitt nätverkskort, så även servern. Det gör att alla i huset kan nå servern och komma ut på internet via bredbandet. Plus att man via brandväggen kan lägga diverse hinder ivägen för barnen när det gäller surftider och olämpliga sidor... smile.gif
Inga från Närke
CITAT (Susanne i Linköping @ 11-12-2002, 00:00)
Tekniksnacksvarning! smile.gif

Både Mac och PC kan "prata" TCP-IP. Det finns massor av nätverk som har flera sorters datorer inkopplade.

Här är jag igen med min arbetskamrats svar:

Jag har aldrig påstått via det inlägget att inte en Mac och en "PC" kan kommunicira med varandra.
Jo bägge använder sig av TCP/IP men den "PC" använder sig av ett PPP protokoll för att ansluta mot fjärranlutningsservern och iMAC i det här fallet använder sig av ett protokoll som jag har för mig kallas NTP eller något liknande.
Ett protokoll är helt enkelt en uppsatt dokument/fil som bestämmer tillväga gångssättet hur komunikationen skall gå till och eftersom inte iMAC använder sig av PPP när den ansluter sig så blir det lite problem

Nu skall jag även tilllägga att detta gäller endast om du inte använder dig av en proxyserver för att ansluta mot internet för då används enbart ett enkelt TCP/IP protokoll vilket medför att både MAC och PC kan ansluta dit utan problem.

Men visst om någon kan få det att fungera så är jag mer än tacksam ifall ni återkommer med svar angående detta och beskriver hur ni gått till väga för då kan jag få lära mig något nytt.

Mvh/Arbetskamraten

Han har tagit del av dina synpunkter som du skrev. Vem som har rätt vet jag ej. Något tekniksnack för han inte för han är så kallad självlärd.
Men vi kommer nog inte längre med detta. Det är som dialogen med digitalkamran på småprat. Alla man frågar har olika ideer och åsikter och det gäller då att sålla, har man då själv inte så bra datakunskaper då är det svårt. Då kanske man litar på t.ex. Telia eller någon annan som säljer ADSL och det blir nog bra men de kan "salta" lite så de får sälja mer tror jag. Åtminstone var det så för oss när vi var på info om ADSL att det och det MÅSTE ni ha och så klarar man sig med mindre. Har fler arbetskamrater en den som svarat här och han hjälpte oss, det har fungerat hela tiden förutom att Telia har strul med ADSL kopplingen. Har varit utan ADSL 4 ggr i november den längsta tiden var 8 dgr.
Susanne i Linköping
Ny varning: Macsnacksvarning (ni som avskyr Mac, var snälla och sluta läsa nu, plattformskrig är jag så utled på att kirskål är underbart smile.gif i jämförelse!).
sleep.gif Jag är ledsen om det såg ut som om jag ville kriga mot någons kunskaper eller visa mig på styva linan, allt jag ville var att tipsa dig om att det inte alls behöver vara omöjligt att ha båda datorerna uppkopplade samtidigt.

PPP brukar jag använda när jag kopplar upp mig via modem (vanligt telefonmodem alltså). Så här gör jag om jag har bootat med system 9.2: under Apple-menyn väljer jag Inställningar och sedan TCP/IP. Då kommer det upp ett fönster där det bl a står "Anslut via:" och en pop-up-ruta. Från den kan jag välja bland:
AppleTalk (MacIP)
Ethernet inbyggt
IR-port (IrDA)
PPP
Vill jag koppla upp via modem väljer jag PPP, för att koppla upp via kabelmodemet ("bredband") väljer jag Ethernet inbyggt.
unsure.gif Så gör jag, hoppas bara jag inte därmed råkar säga emot din arbetskompis.

Och nu börjar jag längta tillbaka till odlingspratet. rolleyes.gif Du har inte möjligen några erferenheter av hur det är att odla pepparrot? OK, fel grupp, bättre att fråga det under Köksväxter! smile.gif
Virgo
hej,

Tur att inte nån äpplesort heter Mac! Eller finns det??
Betty
CITAT (Virgo @ 13-12-2002, 14:08)
hej,

Tur att inte nån äpplesort heter Mac! Eller finns det??

Blev så full i skratt när jag läste ditt inlägg så jag gjorde en Googlesökning på din fråga.
Jag hittade inget!!! Tur va´? laugh.gif
Ingrid på Västkusten
Hmm - jag ställer mig också tveksam til att ha både en PC och en MAC i samma nät faktiskt. Teoretiskt skall det välan gå men hur bra det fungerar praktiskt undrar jag verkligen :-/

Sedan undrar jag om man behöver ha en brandvägg när man har MAC - bästa virusskyddet är ju - ha en MAC. Hemmavid har jag i virustider fått ett tiotal virusmail om dagen - coh - jaaa-a alla för PC.
Givetvis finns det MAC virus med men virusprogram ständigt uppdaterande finns ju också.

Om PC-användare gav f-n i Microsofts mailprogram tror jag att man undvek mycket virus med.

Hälsar Ingrid
Virgo
hejsan

CITAT
Om PC-användare gav f-n i Microsofts mailprogram tror jag att man undvek mycket virus med

Nja, Om PC användare gav fan i Microsoft´s program, så skulle det finnas mindre antal PC virus.

själva mailprogrammet från Microsoft är ju inte enda orsaken till att virus sprids.

Det är en himmla tur att inte Microsoft gör bilar eller flygplan.
Tänk er i ett flygplan långt uppe i luften på väg till semesterparadiset, och så kommer det ett meddelande till piloten på en liten skärm.
Programmet har gjort en förbjuden åtgärd och motorerna kommer att stängas av. Var god kontakta motortillverkaren för en uppgradering.
Susanne i Linköping
PC och Mac i samma nätverk går hur bra som helst, det knepiga är att få dem att prata med varandra. Om man bara vill få dem, var för sig, att prata med Internet är det inget problem.

Brandvägg skyddar inte mot virus, det kommer in på andra sätt (se mitt tidigare inlägg i den här tråden).

Detta har jag lärt mig av en säkerhetstekniker på ett STORT nätverk:
Det vanligaste skälet till attacker (det som brandväggen skyddar mot) är att någon vill använda hårddiskutrymmet på din dator för sina egna syften (till exempel för att lägga upp piratkopierade program så att andra kan hämta dem där). Om du bara kopplar upp via modem är du inget rolig för det ändamålet, det går för sakta och du är bara uppkopplad kortare stunder. Med snabbare uppkopplingar, och längre uppkopplingstid, är du mer intressant.

Och det är klart att en virustillverkare ger sig på den största plattformen. Ju fler måltavlor desto större sannolikhet för träff!

När det gäller Microsofts programvaror avstår jag från kommentarer den här gången (fegt, OK). smile.gif
Inga från Närke
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 19-12-2002, 16:13)
Om PC-användare gav f-n i Microsofts mailprogram tror jag att man undvek mycket virus med.

Hälsar Ingrid

Jag har slutat att använda Microsofts mailprogram. Har köpt ett mailprogram som heter IncrediMail och är kul att använda. Finns hur mycket roliga och fina bakgrunder som helst att tanka hem och man kan även göra själv.
Är in intresserade så mejla till mig så kan jag skicka ett mejl som exempel. Annars kan ni söka på IncrediMail oxå. Köpte via nätet och det gick bra. Kostade nästan 500:- när man räknar om från dollar till kronor men jag tycker det är värt detta.
*Felix matte*
Inte visste jag att man behövde betala för Incredimail. Har själv laddat ner programmet helt gratis och använt det ett tag men avinstallerade pga för lite minne i datorn.
Fialotta
Hej!

Näää....incredimail kan man ladda ner helt Gratis från

www.incredimail.com

Ha så kul med programmet, det är toppen program wub.gif
Ingrid på Västkusten
Kan tänka att det är som Eudora som jag använder - gratis = visst antal funktioner - betala - mer funktioner. Ofta är det så :-)))) man får vad man betalar för elelr inte och det är ju helt upp till en själv vad man har för behov i sitt program. Bra om man klarar sig med en gratisversion :-))

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon