Full version: Lessna Björkar...
Jeanette-79
Hej!
Jag har ett tiotal björkar längs med tomtgränsen, Alla ser mer eller mindre ut som den på bilden. Vill gärna ha dom kvar men vet inte vad jag ska göra med dom. Är de någon ide att ta bort en del av grenarna eller måste jag kapa så bara stammen är kvar? Jag bor i zon IV... När bör jag klippa dom då?
Är väldigt tacksam för svar, har aldrig beskurit björkar förut.

[attachment=32550:300320091120_001.jpg]
Aqvakul
Björkar är vackrast om de inte beskärs. Om man vill formklippa björk så ska det helst påbörjas när de är små. Om du vill begränsa höjd och/eller omfång på en större björk, typ den på bilden, så sker detta helst i omgångar och med så få snitt som möjligt. Dvs ta bort ett antal hela grenar, småklipp inte. Beskärningen ska ske på sensommaren, juli till september (JAS). Detta är en bra period att beskära de flesta träd, men egentligen den enda möjliga för träd som "blöder" som björk. Försök inte beskära nu - det är helt fel tid!
KURT
Ja det gör inte bara ont när knoppar brister, utan även när vilda träd beskärs! Jag har full förståelse om de ser ledsna ut när de har beskurits. Om de är alltför stora så är det bättre att ta bort dem, annars blir det bara döda grenar och röta.
Jeanette-79
ja, jag har varit mycket gladare om dom förra ägarna av huset inte har varit på och klippt i dom. Nu ser dom jättehemska ut som ni ser.. Jag vill bara göra så att dom se lite trevligare ut. Men håller med att björkar är som finast när dom inte är ansade på något sätt.
Jeanette-79
CITAT (Aqvakul @ 30-03-2009, 11:55) *
Björkar är vackrast om de inte beskärs. Om man vill formklippa björk så ska det helst påbörjas när de är små. Om du vill begränsa höjd och/eller omfång på en större björk, typ den på bilden, så sker detta helst i omgångar och med så få snitt som möjligt. Dvs ta bort ett antal hela grenar, småklipp inte. Beskärningen ska ske på sensommaren, juli till september (JAS). Detta är en bra period att beskära de flesta träd, men egentligen den enda möjliga för träd som "blöder" som björk. Försök inte beskära nu - det är helt fel tid!

Tack så mycket för hjälpen, då väntar jag till juli innan jag gör något.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon