jack71
Vi bor i radhus och bredvid vår altan har vi ett ganska smalt utrymme ca 2 meter brett och 4 meter avlångt ungefär mellan vår altan och grannens altanvägg. Hon vi köpte huset av hade bara lagt ett gammalt plasstak där för att täcka en ful jordplätt med lite ogräs.

Jag skulle gärna vilja använda det där utrymmet för att t ex ställa lillgrabbens leksaker mm där samt få det lite snyggare än nu då det bara är hård jord där med lite ogräs som sticker upp.

Någon som har förslag på enklaste sättet att skapa ett snyggare bättre utrymme där i skuggan. Konstgräs eller stenplattor har jag funderat på? Fast vill ha det rätt enkelt/billigt och vet inte hur lätt det är att gräva där mm. Svårt att så gräs där i skuggan gissar jag och växter är ju ett alternativ men bättre att ha ett bra förvaringsutrymme då min ettåriga son förhoppningsvis vill förvara fotbollsmål och andra leksaker där i framtiden.

Någon med ideér?
Bassam

Tack för frågan

Det finns mycket du bara välja den lämpligaste-

t.e.x :det kan plantera Revsugan Lungört LITEGRANN. Spansknäva, blodnäva, myskmadra och rosenplister. Vintergröna och myskmadra -massa nävor-–aralian- pillea och hemtrevnad. Vinca minor, vintergröna

H: Bassam
jack71
Oj, det märks att man är nybörjare inom trädgårdsområdet för jag känner knappt till något av de namn du skriver men får googla lite. Det skulle ju vara kanon att bara kunna plantera något men dels är det ju inge sol alls där, dels vill jag kunna ställa lite grejor där (lite dumt med blommor då kanske) och så vill jag ju inte få upp en massa ogräs heller. Ska kika igenom dina olika förslag och vad det är för något.
HelenJ
Ska du ha en massa grejor där är väl kanske inte växter så himla lämpligt. Åtminstone inte över hela ytan.
Har du funderat på trätrall? Det finns att köpa färdiga kvadrater som man bara lägger ihop i snyggt schackmönster. Jag tror de är gjorda för balkonger egentligen. Finns också i grön plast (som man använder i t ex källare), men kanske inte så snyggt....

Vill du ha en riktigt lågväxande, snabbspridande marktäckande växt som passar i skugga är Vinca minor ett bra val. De kan kanske ha det på en del av ytan?
blomkronan
Gräs har en förmåga att fyllas med mossa i skuggiga lägen... med åren smile.gif
Men nu ska det finnas en gräsblandning som är för just skugga.

OM du skulle välja att så gräs... tänk på att välja en sort som INTE är snabbväxande!!! låt det gärna ta tid på sig innan den kommer upp, för då behöver du inte klippa det så ofta sen... under alla år.

Med en gräsplätt blir det roligare för barnen, dom får sitta mjukt smile.gif om dom vill sitta och pyssla med något (kanske picknick), sten och trall är ju lättast att sköta för dig smile.gif
jack71
Ja att plantera något gräs som kan växa lagomt i skugga vore väl det bästa kanske! Konstgräs borde väl också vara ett alternativ? Har ingen aning om hur dyrt det är med ytan är ju bara ca 1,5 m bred och 4 m lång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon