|
Aqvakul
30-03-2009, 16:41
Kemikalieinspektionen har i samarbete med över hundra svenska kommuner funnit ett hundratal förbjudna bekämpningsmedel i svenska butiker. I ett fall handlar det om ett myggmedel som varit förbjudet i 18 år. Man har funnit förbjudna medel i fästinghalsband för hundar och i armband som som skulle delas ut av blodcentralen i Stockholm till unga människor. Ofta skyller importörer och distributörer på att det är "naturliga och ogiftiga medel från växtriket". Personligen så trodde jag att det var bättre ordning i butikshyllorna än så här.... http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2732150edit: stavfel
Gunilla T
30-03-2009, 17:17
Jag är inte särskilt förvånad - vi blir förda bakom ljuset så det smäller om det och vem kan lära sig vad alla innehållsförteckningar betyder?
Det finns en övertro bland människor, tror jag, att allt det vi köper är tryggt och säkert att använda - när jag fick klart för mig att t.ex. Kemikalieinspektionen inte gör några egna tester utan litar på det som producenten redovisat, då blev jag mörkrädd.
Det enda är att undvika kemikalier så gott det går - i trädgården går det hur enkelt som helst men svårare är hushållet - alla rengöringsmedel t.ex?
Inte konstigt att vi får så mycket kemikalierester i vårt grundvatten ...som vi sedan skall dricka.
Bra att Kemikalieinspektionen har genomfört en kontroll men det varar bara tillfälligt, ytterst är det nog vi konsumenter som måste bli mer misstänksamma och inte tro på allt som står på produkterna.
andersen
30-03-2009, 17:22
Nä jag är inte heller förvånad,och tycker att det finns förmycket gift som säljs helt lagligt, tänker då främst på Rundup förstår inte varför folk skall ha det i sina trädgårdar.
andersen
30-03-2009, 17:32
Vill passa på att tala om att Kemikalieinspektionen är köpt av kapitalet,dom stora bolagen som tex montsantos omsätter mer en vad hela Sverige omsätter,att i det läget tala om vad som får säljas fritt i butiker låter ej sig göras för att om vi skall sälja våra egna varor,så är det bara för Sverige och Kemikalieinspektionen att sitta still i båten.
Aqvakul
30-03-2009, 17:46
CITAT (andersen @ 30-03-2009, 18:32)  Vill passa på att tala om att Kemikalieinspektionen är köpt av kapitalet,dom stora bolagen som tex montsantos omsätter mer en vad hela Sverige omsätter,att i det läget tala om vad som får säljas fritt i butiker låter ej sig göras för att om vi skall sälja våra egna varor,så är det bara för Sverige och Kemikalieinspektionen att sitta still i båten. På vad sätt är Kemikalieinspektionen köpt av kapitalet? Var har du hittat den fullkomligt orimliga och helt felaktiga uppfattningen att Monsanto omsätter mer än hela Sverige?
Gunilla T
30-03-2009, 17:58
CITAT (andersen @ 30-03-2009, 18:32)  Vill passa på att tala om att Kemikalieinspektionen är köpt av kapitalet,dom stora bolagen som tex montsantos omsätter mer en vad hela Sverige omsätter,att i det läget tala om vad som får säljas fritt i butiker låter ej sig göras för att om vi skall sälja våra egna varor,så är det bara för Sverige och Kemikalieinspektionen att sitta still i båten. Nu är det jag som kanske är mer än lovligt naiv men jag har fortfarande en tilltro till svenska myndigheter och har svårt att tro att de är korrumperade - däremot skulle jag aldrig någonsin köpa en produkt som gagnar Monsanto dvs om jag vet om vem som är producent...vilket man kanske inte alltid vet. Det finns många fler men Monsanto är störst och strävar efter herraväldet över GMO grödor, bekämpningsmedel och utsäde för fattiga bönder i tredje världen. Det går alldeles utmärkt att odla utan bekämpningmedel, faktiskt så går det bättre utan eftersom naturen tillhandahåller så många gratistjänster.. När jag började med trädgårdsodling syndade jag och pluggade en asp med Ecoplug utan att ha en aning om vad Ecopluggen innehåller. Jag ville ha det döda trädet kvar och planterade en vacker kaprifol att klänga i den döda aspen - den klarade sig i två år sedan tvärdog den. Kaprifoler är ju ett härdigt släkte och glyfosat dödar - inte bara det vi önskar ska dö.
andersen
30-03-2009, 18:25
CITAT (Aqvakul @ 30-03-2009, 18:46)  På vad sätt är Kemikalieinspektionen köpt av kapitalet?
Var har du hittat den fullkomligt orimliga och helt felaktiga uppfattningen att Monsanto omsätter mer än hela Sverige? Ja jag kanske tog i lite förmycket.. men helt klart är att dom har stor makt.. råd o rön
Aqvakul
30-03-2009, 19:14
CITAT (andersen @ 30-03-2009, 19:25)  men helt klart är att dom har stor makt.. råd o röndet är vi helt överens om...
Gossen Ruda
30-03-2009, 19:45
Nu gällde diskussionen förbjudna medel och genast dyker Roundup upp, ett medel som är godkänt i hela Europa inklusive Sverige. Det vore kanske bra om en del personer kunde sanera bland sina mantra.
Gunilla T
31-03-2009, 07:37
CITAT (Gossen Ruda @ 30-03-2009, 20:45)  Nu gällde diskussionen förbjudna medel och genast dyker Roundup upp, ett medel som är godkänt i hela Europa inklusive Sverige.
Det är väl just det sambandet vi bör vara mer kritiska till - "godkänt = ofarligt" ? ...i all synnerhet när det visar sig att det dräller av förbjudna medel i våra hushåll..
Det vore kanske bra om en del personer kunde sanera bland sina mantra. Bra för vem
Aqvakul
31-03-2009, 09:51
Gunilla!
Det blir rejält knepigt när du, som i inlägget ovan, skjuter in din egen kommentar mitt i Gossen Rudas citat, utan att tydligt markera att det är din kommentar.
caprifol
31-03-2009, 09:55
Kemikalieinspektionen agerar i de flesta fall på uppdrag av regeringen. Nu har ju en mastodont-kemikalielagstiftning beslutats av EU - REACH. De första delarna trädde i kraft förra året och den kommer att implementeras steg för steg fram till 2014 (tror jag - lite osäker¨på det årtalet). Den lagstiftningen måste ju alla i EU följa - sedan kan ju ett enskilt land ha strängare lagstiftning - dock inte mindre sträng. Den del som trätt i kraft rör framför allt informationsplikten, d v s säljare är tvungen att kunna lämna info/svara på frågor som kund ställer om kemikalieinnehåll. Därför är det, som Gunilla T säger, så viktigt att vi som konsumenter blir mer medvetna och frågar!
Inte bekämpningsmedel, men forskare har också upptäckt att katter kan ha 20 gånger högre halt bromerade flamskyddsmedel i blodet än vad vuxna svenskar har. Det framgår dock inte hur de får i sig dessa? Är det innekatter som ligger i soffor och får det i sig där, eller kommer det via födan? http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2730349
Gossen Ruda
31-03-2009, 10:09
CITAT (Gunilla T @ 31-03-2009, 08:37)  Bra för vem  För det allmänna debattklimatet och för att inte viktigare frågor skall försvinna i tjafset.
Gunilla T
31-03-2009, 11:06
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2009, 10:51)  Gunilla!
Det blir rejält knepigt när du, som i inlägget ovan, skjuter in din egen kommentar mitt i Gossen Rudas citat, utan att tydligt markera att det är din kommentar. Ja, såg att det blev fel..sorry...har inte lärt mig hur man kan dela upp citat... Men Gossen Ruda...du menar väl inte att de som inte delar din uppfattning är att jämställa med "tjafs"
Gossen Ruda
31-03-2009, 14:56
CITAT (Gunilla T @ 31-03-2009, 12:06)  Ja, såg att det blev fel..sorry...har inte lärt mig hur man kan dela upp citat... Ett bra sätt är att kopiera citatet och sen redigera kopiorna var för sig. CITAT (Gunilla T @ 31-03-2009, 12:06)  Men Gossen Ruda...du menar väl inte att de som inte delar din uppfattning är att jämställa med "tjafs"  Nejdå, dom är bara  . Nej, men det blir ofta bara skyttegravskrig mellan förespråkarna och motståndarna. Ingen vill ge sig, allra minst jag själv. Tycker vi kan skippa det så mycket det går. Det finns så mycket skrivet, påhittat och sant, att man kan plocka ut vad man vill och få fram vilka resultat man vill ha.
Är Round-up otillåtet eller inte i sverige?? man undrar ju eftersom det blir sådant ramaskri då det kommer på tal. Som privatperson skulle jag inte dra mig för att använda det både som plugg i stubbarna och där det kan tänkas behövas......vet någon om round-up fungerar på svamp??
Gunilla T
31-03-2009, 17:15
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2009, 15:56)  . Nej, men det blir ofta bara skyttegravskrig mellan förespråkarna och motståndarna. Ingen vill ge sig, allra minst jag själv. Tycker vi kan skippa det så mycket det går. Det finns så mycket skrivet, påhittat och sant, att man kan plocka ut vad man vill och få fram vilka resultat man vill ha. Visst Ruda, du har rätt, det är dumt att bråka om något så viktigt som vår miljö och vår hälsa - man behöver inte vara särskilt kunnig för att förstå att allt vi vräker ut i naturen i form av kemikalier, medicinrester och bekämpningsmedel inte kan vara särskilt bra för oss och de som kommer efter oss. Vår generation har nog skitat ner tillräckligt.. Vår matjord t.ex. den kryllar av liv, ett gram jord kan innehålla upp till 1000 miljoner mikroorganismer som behövs för att vi skall få mat. Du som kan så mycket om insekter, du vet deras betydelse i naturen. I Kina har man tvingats till att pollinera fruktträden för hand och i USA "bussar" man runt bisamhällen för att att växter skall pollineras eftersom man besprutat och tagit död på pollinerande insekter. För att kunna odla mat är vi beroende av det tunna skiktet som kallas matjord vilket inte är mer än ca 25 cm tjockt - för att odla i vår trädgård behövs alla dessa maskar, bakterier och mikroorganismer som bryter ner avfallet och skapar oss den mylla vi så gärna vill ha. Utan naturens ekosystemtjänster skulle vi drunkna i avfall och döda djur. Ingen kan övertyga mig om att vi inte dödar detta liv i marken när vi sprutar gift som sedan går ut i grundvatten och skadar både djur och människor - det är väl ganska logiskt eller hur? Jag fortsätter iaf att tacka nej till kaffetåren om jag vet att man använder Roundup i trädgården...
Aqvakul
31-03-2009, 17:45
Jag uppskattar ditt engagemang Gunilla! Om vi tittar på vad som är tillåtet att använda våra trädgårdar i bekämpningsväg idag, i jämförelse med för trettio år sen, så har det blivit oerhört mycket mer restriktivt. Många vill gå ännu längre.
Det som denna tråden dock i första hand var tänkt att handla om är att förbjudna preparat finns i handeln och att övervakningen gentemot förbjudna preparat inte verkar vara särskilt effektiv. Fokus var alltså på bristande lagtillämpning snarae än lagstiftningens utformning.
Gossen Ruda
31-03-2009, 18:03
Jodå Gunilla, jag håller med dej i huvudsak. Att använda pesticider mot insekter är ett otyg, i dom flesta fall. Jag accepterar dock exempelvis DDT mot vandringsgräshoppor och liknande. Men mångas hatobjekt Roundup påverkar inte insekter så det sambandet du målar upp förstår jag inte. Det påverkar inte heller markorganismerna, det äts upp och bryts ner av bakterier av släktet Psedomonas om jag inte är helt fel ute. I mark som ofta besprutas ökar dessa bakterier i antal vilket gör att medlet bryts ner ännu fortare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|