topplits
30-03-2009, 17:40
Hej alla!
Vår syren vill inte ta fart och växa. Den har stått stilla i 3-4 år nu och det blir inga blommor på den. Vad ska man göra? Jag vet inte vad det är för sort för min sambo köpte den innan jag kom med i bilden. Skulle bli väldigt glad om någon har ett bra tips!
Hej och välkommen till Odla.
Var står er syren planterad? Får den mycket sol eller ingen alls?
Att en växt inte växer som den ska kan bero på flera olika saker och man behöver oftast lite mer information för att kunna ge bra råd.
Men är det en vanlig syren (Syringa vulgaris) så gillar de sol och tål nästan vilken jord som helst (dock inte för extrem åt något håll). Helst ska jorden vara något lerig och humusrik.
Man ska också tänka på att inte plantera syrener för nära hus för de har ofta stor produktion av rotskott. Bästa platsen tycker jag är mitt i en gräsmatta så att man kan ta rotskotten med gräsklipparen.
mvh Ciczi
topplits
30-03-2009, 18:26
Hejsan!
Den står i västerläge mitt i gräsmattan ungefär 3-4 meter från husväggen. Den får sol nästan hela dagarna.
Jag tycker inte att det ska vara så svårt för den att trivas då jag har den erfarenheten att syrener nästan växer som ogräs.
Åsa, mälardalen zon 2
31-03-2009, 07:09
Det är helt normalt syrener står ofta stilla flera år efter att man planterat men sedan sätter de fart. 3-4år är inget konstigt ifall den stått stilla. Se bara till så de har gott om vatten på sommaren (rejäla rotblötor med jämna mellanrum) + håll ogräset borta och klipp ej så kommer ni snart att få blommor.
Tack för frågan
Du kan ger dom naturligt gödsel under våren.
H: Bassam
Aqvakul
01-04-2009, 09:04
Det är som Åsa säger att det kan ta upp till 4 - 5 år innan syrenerna sätter fart att växa, men sen......
topplits
01-04-2009, 19:50
Ja, då hoppas jag att det är som ni säger att den kommer igång snart. Älskar doften av blommorna!
Ha en härlig vår allihop.
Om ni har riktigt torrt kan det vara en bidragande orsak, syrenen klarar det, men växer inte så snabbt. Vattna och gödsla kan vara värt att prova.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.