Jag har hittat, på tre ställen, bladrosetter som jag tycker liknar fingerborgsblommans bladrosett. I alla fall har jag fått för mig det....är det någon som har en bild på en övervintrad fingerborgsblommas bladrosett....skulle gärna slå ett getöga på det i så fall.....tackar!!!
Jag hittade en länk men tyvärr var den inte i bruk. Bilden ligger längst upp till vänster på sidan och är riktigt lik mina rosetter tidigt på våren.
Digitalis/Åsa
Tack! Jag tycker att det liknar dem jag fann i trädgården, men mina är STORA, och de innersta bladen de i mitten är lite gulare...vad tror ni???
Aqvakul
30-03-2009, 19:00
Jag tycker det låter som övervintrad digitalis. Kollade just in mina i helgen (fritidshus). Delvis ser de ganska torra och "anfrätta" ut.
Bladrosetter som övervintrat kan gulna lite. Om dom grott tidigt kan dom hinna bli ganska stora utan att hinna blomma.
/Åsa
Red Top
30-03-2009, 19:21
Här är lite andra exempel. Kanske lite svårt att se i den gamla mjölkhinken och ovanför den. Krukorna med små solar är övervintrad Digitalis, som jag grävt upp.
[attachment=32573:1.jpg]
[attachment=32571:Digitalis_2.jpg]
tack! jag är nu helt övertygad att det är fingerborgsblomma som växer hos mig!!!

vad glad jag är!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.