EKLO
I min iver att hitta nya odlingsytor har jag nu grävt upp en långsmal "rabatt" längs en södervägg. Planen är att få extremt goda solstinna vinbär där. Men för detta behövs bättre jord. Problemet där jag grävt är att ett par dm ner i backen är det hård packad morän - en blandning av småpotatisstora stenar, mindre stenar, sand och packad jord/alv också kanske. Hårt som tusan. Jag spettar, men det är tufft.

Någon som har erfarenhet och kanske till och med tips?
Mottages tacksammast
Gunilla T
Upphöjda odlingsbäddar kanske...?
Azur
Jordfräs?
RibesRubusVitis
Annars verkar det vara idealiska förhållanden för vindruvor; de kan också bli extremt goda och solstinna. Ju eländigare jord, desto bättre.
Aqvakul
Antingen upphöjda odlingsbäddar, eller om du orkar gräva ur en halvmeter - djupsängar (Åke Truedsson har grävt ur hela sin trädgård med styv lera enligt denna modell - finns säkert både böcker och på nätet om detta)
EKLO
Tackar för idéerna. Enklast vore ju onekligen att vilja ha vindruvor. Det var en bra och arbetsbesparande idé. Men om man nu gått och suktat efter vinbär och aldrig suktar efter vindruvor...

Jordfräs dessvärre uteslutet eftersom jag odlar på en bilfri ö och ingen granne har såna apparater att låna ut.

Upphöjd bädd kräver jord (som jag har svårt att skrapa ihop) samt större behov av vattenpassning, vilket inte är så lätt eftersom detta är sommarstället - där man ju inte alltid befinner sig med vattenslangen beredd i vårens värmeböljor.

Djupsäng - jo jag läste Truedssons beskrivningar av detta gigantarbete han gjort. Lockar onekligen, men jösses vilket jobb.

Vad tror ni om följande halvdana lösning: Gräva ur ett par gropar (50 cm djupa?) i denna kanske 3 m långa "rabatt" och placera buskarna där och hoppas på att de tar sig även om omgivningen bredvid groparna är den hårda moränen? Kan rötterna tränga sig fram i den när de behöver utrymme? Vad tror ni - maskar jag bara?
Anki V
Utan att veta….så tror jag att vinbären fixar det i gropar på 50x50.

Vinbär är tuffa anspråksläsa buskar och du får väl göda och jordförbättra regelbundet.

Vi har en "vild rödvinbärsbuske" som slagit rot mitt i ett "stenskavel" och där finns det nog ingen jord att tala om

/Anki
Aqvakul
Röda vinbär är ganska anspråkslösa, medan svarta vinbär kräver lite mer. Vilket som så skulle jag faktiskt pröva din lösning. Oddsen för att det ska fungera hyfsat är nog rätt stora.
smuleborg
CITAT (Anki V @ 30-03-2009, 21:49) *
Utan att veta….så tror jag att vinbären fixar det i gropar på 50x50.

/Anki

Det är min erfarenhet också. Det är OK.
EKLO
Utmärkta svar helt i min smak. När jag läser mina inlägg ser det närmast ut som en uppvisning i hur man genom statistik, förment sakligt motstånd och lätt självömkan får folk att svara just på det vis att man slipper alltför skarp skam över sin lättja. tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon