Söttok06
Jag har haft plastaskarna när elementet nu i 3 veckor. Alltså under fönsterbänken. Så det har inte kommit så mycket lju där. Har för mig att man flyttar de till ljust och kallare när bladen stängeln börjar visa sig. Men bara en stängel har kommit upp av flera frön. Suck! Vad gör man för fel? Det verkar rätt känsligt med vissa sorter kan jag säga.
Red Top
Vad är det du sått?
Söttok06
Jag har sått två sorters chilifrukter: Jamaican Bell, och en chilipeppar 'Black pearl'.
En sorts tomatfrön också, men de har kommit upp. Det är chilipepparn som inte verkar bra.
Eva 33c
Jag sådde Jamaican Bell i år från en påse man fick tillsammans med Nelsons frökatalog. Inte ett av de fyra fröerna grodde. Jag hade redan köpt samma sort ( iallafall har jag lästa att PeriPeri och Jamaican Bell är samma sort...) från Impecta och de grodde utan prut på lite drygt 2 veckor. Totalt har jag sått 20 olika parika och chilifrön och alla utom Jamaican Bell och Ancho Mulato har grott.
inglis
Hej!
Jag har oxå satt frön av Jamaican Bell som följde Trädgårdslandet.Skulle va kul och veta om det har fungerat för nån? thumbdown.gif
Malin_MeL
Jag satte oxå Jamacian Bell från tidningen och nej, inget.
MEN jag kan oxå berätta att jag sådde Habanero samtidigt i mitten av jan, och det tog den 2 månader för att gro!!! så håll ut! än är det inte kört....
Husihelvete
Samma resultat med Jamaican Bell för mig, alltså inget. Alla andra sorters chilifrön som jag planterat har jag haft nästan 100% grobarhet på.
lislena
Mina har inte heller kommit upp angry.gif
skogstroll
kan vara lite taskig grobarhet, jag vet inte så mkt om de sorterna men mina habanerosar är ju inte helvilda direkt. En del gror inte alls och en del får upp två i samma kruka... och jag som ska odla både åt mig själv och en tjej på jobbet sweatingbullets.gif får så lite till...

Jag har mest problem med habanero som är långsamma. De står ljust över ett varmt element med en katt som ligger och flåsar på dem giggle.gif Förra året var det så svårt med Chocolate Scotch Bonnet att Örtagården la i mera frön pga dålig grobarhet...
Ragazza zon6
Ett av mina fyra Jamaican Bell har grott o växt. Nu börjar det bli för sent att så chili om man ska hinna få skörd i Jämtland, eller hur?
Malin_MeL
CITAT (Ragazza zon6 @ 01-04-2009, 20:04) *
Ett av mina fyra Jamaican Bell har grott o växt. Nu börjar det bli för sent att så chili om man ska hinna få skörd i Jämtland, eller hur?

Hur lång tid tog det från att du sådde? mina har varit i jorden sen 15e jan så jag tror jag ger upp.
Ragazza zon6
Malin

Jag sådde den 3 mars, tror den kom upp efter ca 2 veckor.

Ör det sent att så mer chili nu, odlar i växthus zon 6
Malin_MeL
kastar mina idag, synd, tyckte det verkade vara en intressant sort.
lislena
yahoo.gif Jag är så glad att äntligen så har en av 4 st fröer kommit upp av "Jamaican Bell" jag trodde ju aldrig att den skulle gro...hoppas att dom andra 3 kommer också....tur att jag inte kastade dom....tänkte göra det bara för någon dag sen..... smile.gif är det någon mera som har fått upp sina....
bikiv
Sådde mina fyra frön i torvbriketter den 27/3 och den 5/4 hade två grott.
blomkronan
Nu såg jag denna tråd... Synd att ni har haft denna OTUR!
Men jag köpte oxå tidningen med fröna... min har grott smile.gif
Jag har 4 planter av 5 frön... och dom mår bra yahoo.gif
Farmor Selma
Mina 4 frön (som följde med tidningen) har inte heller grott, sådde den 22 feb. Några andra sorter har däremot kommit upp. Min stora lycka är två plantor av Hot Lemon som hela vintern har stått i köksfönstret, de gav frukt ända till julen, och nu har det kommit många nya skott och massor med blommor så chilisäsongen kanske är räddad ändå.
Lite konstigt att så många misslyckats med fröerna från tidningen...
Tuvalina
Av mina fyra frön från den tidningen har ett grott. Det är dock den minsta lilla "planta" man kan tänka sig, de andra chili jag sådde samtidigt ser ut som jätteträd i jämförelse. Chili- och paprikafrön brukar väl ha bra grobarhet och lång livslängd?
Laura
Jag sådde 9 stycken Cayenne Long Slim chillifrö i varsin kruka - i en minidrivhus som stod soligt och varmt - den 20 mars. Bara två stycken(!) kom upp. sad.gif
Jag var kanske lite väl otålig och slängde de andra 'tomma' krukor efter några veckor. Mina kvarstående två cayenne plantor växer bra nu, dock långsamt. Bara 2 stycken 2cm karaktärsblad per planta har kommit upp efter en månad, detta jämfört med mina Rubens Lungo Rosso paprikafrön som redan har 4 stycken (och störra) karaktärsblad per planta (varje frö växte dessutom) och de såddes samma dag. Jag antar att det handlar bara om olika kvalité på frö/leverantör. Mina paprika kom från Vita Semanti och mina chillisar från Weibulls.
noora
De chili som tagit längst tid på sig för mig grodde efter tre-fyra veckor. Det är en del som inte har grott alls (efter tre månader). Det är väldigt varierande grobarhet på olika sorter, så jag brukar så minst 6 frön av varje och hoppas att jag får upp 1 eller 2 plantor. Ibland gror alla 6, då får man ge bort överskottet smile.gif
reggae
CITAT (Farmor Selma @ 16-04-2009, 20:45) *
Mina 4 frön (som följde med tidningen) har inte heller grott, sådde den 22 feb. Några andra sorter har däremot kommit upp. Min stora lycka är två plantor av Hot Lemon som hela vintern har stått i köksfönstret, de gav frukt ända till julen, och nu har det kommit många nya skott och massor med blommor så chilisäsongen kanske är räddad ändå.
Lite konstigt att så många misslyckats med fröerna från tidningen...

Mina har inte alls kommit up. Däremot paprika Zlatan. Sådde 10 frön och alla 10 har kommit upp. Har mina fröodlingar på en stor plastbricka med dubbla lysrör över. För att slippa göra hål i taket använder jag vädringsstället, där jag hängt upp armaturen. Det fungerar utmärkt. Gör som Kajsa Warg: Man tager vad man haver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon