Överbölingen
30-03-2009, 22:25
börjar pulsen gå ner till normaltakt. Skriva artikel, packa upp grejor, söka bilder, få bilderna, vara farfar (fast det är Eva som är mest farmor), kolla och glo en stund på frösådderna, fundera på var vi skall plantera blåbärsbuskarna, kolla veckans morgontemperaturerr utifall att det går att köra ut saltstenar och modulbyggda jakttorn uppe på skaren. Det skall fan vara pensionär. Som lite sylt till kakan så fick vi en hel bunt med dagliljor och en Dahliaknöl av Charlotte som skall ner i krukor tills vi hittar tomten.
Sådderna är lite annors i år. Det som är lättgrott normala år verkar ha kvartat in för gott. Däremot det som sällan lyckas gro och jag envisas med för att jag inbillar mig att jag kan, de fröerna gror av hjärtans lust i år. Bl a Meconopsisarna. Sedan gäller det att få dem att växa rotledes. Jag tar med de små liven till Böle i morgon så får de stå under ett lysrör i perkällaren och i en angenäm temp på ca 8 grader. Det sägs ju att det är rotbefrämjande för dessa skönheter.
Men nu är det läge att det går med rasande fart. Det ser ut som om vi får flera dygn framöver med nattvarmt. Men inget ont utan något gott. Isarna reser så man kan gå torrskodd medan man letar efter lite feta abborrar eller en fin isgädda.
Lars-Olof Arvids
31-03-2009, 13:57
Trevlig läsning, Överbölingen!
Jag kollar också temperaturen varje morgon nu - för att se om jag vågar ställa ut mina sådder i solen innan jag åker till jobbet. Det gjorde jag faktiskt idag, när det var +5 grader på morgonen. Nu, mitt på dagen, är det dryga +10. Igår smälte isen bort på den lilla sjön hemma. Men det är kallt på nätterna, så jag fortsätter mata fåglarna med solrosfrön och rådjuren med äpplen ett tag till. D v s om solrosfrön går att få tag i. Två av våra stora livsmedelsbutiker har slutat sälja dem för säsongen, och den tredje hade bara ett fåtal påsar kvar idag.
Roligt att dina meconopsisar växer så bra! Här är det isop, kungsmynta, Monarda citriodora, kardvädd och olika nejlikor som växer bäst. Toppklocka och hässleklocka går lite trögare, men lever i alla fall. I kväll ska jag så nya vildpelargoner, som det har visat sig vara stor efterfrågan på när jag säljer växter på loppmarknader. Det är tur att sådana marknader finns, annars hade jag nog drunknat i växter hemma.
Olle
Härlig berättelse....som vanligt.
Uttycket att isarna reser har jag aldrig hört. Vad innebär det ?
Överbölingen
31-03-2009, 19:58
När isen är nedtyngd av snö och vatten så ligger ofta isytan under vattenytan. Borrar man så sprutar det upp någon dm med vatten. Men så fort isen släpper i strandkanten och det bildas sprickor ute på ytan så flyter isen upp och den blir torr. Tillrinnande vatten lyfter också isen och den blir mer dräglig att vistas på. Ofta hinner den bli helt blank och stenhård på ytan om det är nattkallt. Hård blåst kan var läskig ibland. Var på en pimpeltävling en påskafton för många år sedan. Det blåste hårt. När man lyfte häcken från pimpelskryllan gällde det att hålla i den så att den inte for iväg på den blankblåsta isen. Dessutom var det ett hiskligt föratag att förflytta sig.
Aha....där ser man vad man lär sig på Odla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.