Jag vill gärna odla lite gott, både bär, frukt och grönt - även kryddor.
Därför tar jag tacksamt emot alla tips på vad jag kan odla i krukor - stora som små.
Så alla tips ni kan tänka på tar jag tacksamt emot men nämn gärna om dom behöver stor/liten kruka samt om dom kan stå i full sol, halvskugga el. skugga (så jag lättare kan tänka ut vart jag kan ha dem isf).
Nämn gärna om dom tros kunna stå ute året om också även om det finns viss frostrisk här...
TACK!!! =)
Alexander-VG-zon3
31-03-2009, 11:14
Kryddor
Rosmarin - större kruka desto bättre, kan vara ute åretrunt i krukan. trivs i sol
Lager,Lavendel samma som ovan. Timjan och Mynta tål mindre krukor men trivs bättre i större bägge vill vara i sol och kan vara kvar i krukorna under vintern. Mynta vill ha mycket vatten.
Bär, frukt och grönsaker
Fikon, Oliv, Persika, Chili/Paprika(tål inte frost), Tomat(tål inte frost), Passiflora(välj tåliga), Trädtomat(ta in vid frost), Fikonkaktus, Citron och Apelsin (ta in om det blir under -5c) m.m. (några jag kommer på så här snabbt)
alla trivs i sol och desto bättre med stora krukor.
Tack! =)
Tips på vilka man kan samplantera tas gärna emot också, samt fler för skuggigare platser (har mkt skuggig yta jag vill fylla med gott också). =)
Alexander-VG-zon3
31-03-2009, 12:43
i skugga blir det ju svårt med ätbart
men en del Myntor tål skugga, och sallad tål halvskugga. av prydnadsväxter så kan du ha fuchsia,Aralia,Omrbunkar i skugga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.