Full version: Päronträd
jutte
Hej !

Jag tror att jag har ställt denna fråga tidigare men jag fick inget riktigt svar den gången så jag testar igen.

Jag har en rosenhagtorn och funderar på att skaffa ett päronträd. Är det nån risk med att ha dessa båda träd med tanke på päronrost eller andra svampsjukdomar. Har hört att vissa svampsjukdomar kan värdväxla mellan olika träd. Är det nån som kan bringa lite ljus över denna fråga, Cilla du kanske känner till nåt om detta.

mvh anders i skåne wacko.gif
Cilla
Hej!
Dessa träd kan säkert trivas väl tillsammans, jag känner åtminstone inte till några speciella sjukdomar som skulle öka mellan hagtorn och päron.

Päronrosten värdväxlar med enen så risken för den borde inte öka. I övrigt kan hagtorn få lövträdskräfta liksom päron, men med bra växtplats och bra beskärning ha man goda chanser att slippa den. Rosenhagtorn brukar inte behöva beskäras alls.
jutte
Tack så jättemycket Cilla, då ska jag inhandla ett päronträd till våren.

Vänliga Hälsningar
Anders rolleyes.gif
Anders zon III
CITAT (jutte @ 30-09-2003, 09:28)
Jag har en rosenhagtorn och funderar på att skaffa ett päronträd. Är det nån risk med att ha dessa båda träd med tanke på päronrost eller andra svampsjukdomar.

Kan det vara päronpest du hört om? Den kan spridas, speciellt från hagtorn till päron, men även från tex rönn! Så det är svårt att undvika alla träd och buskar som eventuellt skulle kunna sprida sjukdomen. Om ditt hagtornsträd är friskt så är det fritt fram. Päronpest är en ovanlig sjukdom.

Lite om päronpest
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon