Jag har börjat läsa och läsa och läsa. Det finns så mycket att läsa om när det kommer till rosor.
Några av mina frågor som kommer att ställas under tiden kanske redan finns bland alla dessa forum trådar men jag kommer försöka söka på dem. Denna tråd är mest som en liten presentation... en start för min underbara träddgård.
Jag bor på landet med min underbara sambo... nu har vi getter som tidigare fick vara ute mycket men det kommer de inte få vara i framtiden då de har lite egen vilja

Jag skall försöka lägga in lite bilder här men kommer göra lite bättre bilder sen här för att verkligen visa vad jag hade tänkt.

Vi har redan en ganska bra häck med syrener och någon annan växt

Frågan i den här tråden är:
1. Zonerna var hittar jag beskrivning på dem? alltså var de olika rosorna kan vara, vad betyder Zon2, 3, 4..... ja det har jag förstått att det är med tålighet och liknande men ja...

2. Gödning? vad använder ni, kögössel, höns?
3 jorden?planteringajord eller träddgårdsjord? ja vad har man förutom den jord man gräver upp och fyller igen med som redan finns i träddgården?
Det verkar som om det är bra jord... en gång i tiden var det en fantastisk träddgård här och det kommer inte ens bli i närheten av det men jag har börjat få intresset och kommer börja med lite mysiga rosbuskar och lite planteringsblommor där det är lättskött som en liten start för att se vart det barkar väg. som alla vet, går man på för hårt blir det VÄLDIGT DYRT och jag har en nackskada för tillfället som hindrar mig lite.
4. Nu kommer jag ju köpa nya plantor och det står att man skall göda försiktigt men vissa skall ha mycket gödning... hur gör jag för att inte bara hälla en hel säck över en stackars planta? och lägger man bara lite gödning över jorden eller skall man gräva ner det?

5. Sista frågan som är två Vad är ett okej pris för en normal rosbuska? och var kan man köpa dem?
Jag och en värnina skall ner till RÅÅ på valborg och försöka köpa lite rosor. Jag kommer även kolla in Plantagens sortiment på olika buskar, blommor och annat kul som jag upplevt att de haft i Växjö.
Nu bor jag i Kalmar län och vet att det finns en plantskola i Trekanten men vet inte om de säljer till några privatpersoner... tycker det verkar vara lite lustigt ställe... Men har ni några tips på bra ställen man kan också till och handla även om det kanke är andra tåliga blommor som klarar vintarna så vore jag super glad.
Min vänina har även en bok om träddgårdar i småland som vi skall försöka besöka några nu under detta år... så som ni hör jag har precis börjat intressera mig för något man kan göa väldigt stort och bor man på en gård kan man göra det hur stort som helst... jag kommer bli så

Jag lägger upp ett litet första album... mina getter kom med lite ... men kolla gärna in bilderna där och kom med lite tips... jag kommer rensa nyponbusken lite så det kan stå lite rosor där. stora trädet på grusplan kommer få växter runt sig... går det att ha klätter roser runt ett träd utan för mycket jobb? som sagt skuggit där för det mesta men det beror på hur solen ligger...
Oj va långt det blev... Hoppas på att få till en lika underbar träddgård som många av er redan har
/TERRY
nu finns bilder i mitt album