Full version: Passionsblomma!
nettan69
Jag köpte frön från Impecta (Passionsblomma). 5 st och dessa sådde jag i februari! Det stod på påsen att de grodde på 1-12 månader.
Är det någon som har erfarenhet av detta?

Än så länge har det inte hänt något i såkärlen.
Det känns bara så konstigt att det kan ta upp till ett år för dessa att gro, då har man väl redan tröttnat och kastat ut allt!
MVH nettan
Scout
Har lite samma problem, väntar också på passionsfruktsfrön. Hittade en Maracuya (stor gul passionsfrukt) som jag sådde frön av. det var typ en månad sen och inget har hänt ännu.

Hur lång tid ska det egentligen ta? och kan man påskynda det hela genom t.ex. undervärme eller mycket sol?
bullen_86
Jag sådde frön från en passionsfrukt och jag hann bli leds, efter ca 1,5mån tror jag, satte jag ist några tomatfrön i samma kruka och efter några veckor kom det upp något som inte var tomat... blev jätte lycklig när jag insåg att det var passionsfröna som äntligen grott! det blev dock bara 2st av ca 20 frön... jag hade mina på diskbänken. Så det är nog bara att vänta skulle jag tro biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
Problemet är att dom måste vara färsk för att gro bra. förska fröer gror alltid (eller nästan alltid) med 95-100%.

fröer som legat ett tag (exempel från Impecta) har svårare att gro eller har tappat grobarheten helt. när man köper fröer som legat ett bra tag. så får man rispa eller fila lite på fröna och sedan låta dom ligga i vatten i 1-2dyng. och sedan så dom väldigt varmt ca +25c +27c och fuktigt och även ljust. men även om man sår dom ''väldigt bra'' så gror inte mer än hälften.

Tosan
Jag sådde massa olika förra våren... Fick caerulea och edulis (från köpefrukt) att gro, men katten åt upp dem flera ggr om. Resten av sådderna kastade jag för ett tag sen. Har hunnit ha både ohyra, torkat ut dem flera ggr och allmänt gett dem ett hårt liv. Och nu har jag ju såklart nya sådder på gång... Där det händer lika lite, men det är iaf inga småkryp i dem.
Pia mitt i Skåne
Hejsan.
För några år sedan var vi ett passisgäng som hade ungefär samma problem http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=27273
Vi både köpte frön och tog från färska passionsfrukter men jag tror inte att någon egentligen lyckades så bra. Har för mig att någon köpte sticklingar också... Jag tror inte att någon av oss har någon av passisarna kvar idag...
Alexander-VG-zon3
färska fröer har jag aldrig haft problem med (även svåra arter).
Tosan
CITAT (flaxss @ 01-04-2009, 18:45) *
färska fröer har jag aldrig haft problem med (även svåra arter).

Fast jag tror du har nån speciell magi i fingrarna... Du lyckas ju med det mesta. smile.gif
lissa
Jag har ett par småttingar som kom upp över 1 år efter sådd !! yes.gif 1 kom i en murgröne kruka, och den andra i en med Albizia.
Jag vet att jag hade tagit jord från en "samlingskruka" för att fylla ut dom krukorna lite, och därifrån måste fröna ha kommit, men även dom med stor tidsskillnad för den i murgrönan kom i somras, och den sista såg jag för 1 månad sen, den har precis fått 3 "riktiga" blad, och hoppas att den klarar omplanteringen...S
Så ge inte upp, dom kommer när man minst anar det
nettan69
Tack alla för svaren! Mina frön står varmt, soligt och har dem skapligt fuktigt hela tiden!
Det är väl bara att vänta och se. Annars får jag väl köpa en färdig planta!
Någon som handlat från Bakker? De har ju plantor på bla. Passionsblommor och mycket annat.

Tack igen för hjälpen! thanks.gif
Scout
YEES! lagom till att man börjar klaga så tittar de upp. Det tog nån dryg månad.

Lycka till med dina frön, varmt soligt och fuktigt låter ju perfekt. Då är det bara att vänta en slumpmässig tid tills de behagar titta upp.
nettan69
Grattis! Vad kul för dig Scout att dina har tittat fram!

Set är väl bara att vänta och se ifall det dyker upp något i mina krukor!! coolgleam.gif
Moonbeam
Jag har också köpefrön som precis tittat upp, tre av cirka 12 har visat sig. Jag sådde från färsk frukt förra året, och det har inte hänt ett smack! Så de har jag kastat.

Om en dryg månad åker jag till Peru och då ska jag ta med mig frön hem från olika passisar, lovar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon