Full version: new dawn
vanjalarsa
Har en New dawn klätterros sedan ett par(kanske tre) år tillbaka. Den är samplanterad med en klematis vid en rosenbåge.
Jag tycker att rosen är klen i växten och blommar VÄLDIGT sparsamt.

UNdrar också hur jag ska binda upp den. Jag har hittills gjort så att jag har stuckit in rosgrenarna emellan klematisgrenarna. En del har jag fäst vid bågen som de växer emot. UNdrar om jag måste ta en och en gren av rosen och binda separat vid bågen?

Kräver den VÄLDIGT mycket gödsel?
Klematisen växer bra och blommar intensivt.
tacksam för svar och tips!

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Kajsa
New Dawn är inte klen det är en zon 5 ros, men bor du i zon 4 - 5 kanske det blir lite tuffare för rosen, det kan påverka men kanske bor du varmare ? Är det blåsigt, fick den en ordentlig grop med fin jord från början osv. Ge rosen kogödsel varje vår. Hur man binder upp kan du väl göra som du själv tycker är bäst, den blir riktigt stor med åren och årsskott kan bli 2 m långa. Nya klätterrosor kan stampa några år men sedan ta full fart.
vanjalarsa
Tack för svaret!
DEn står inte speciellt blåsigt. Jag bor i zon tre på gränsen till fyra.
Ska ge den kogödsel i vår som du föreslog.

TAck!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Kajsa
Kogödsel i maj blir utmärkt, kanske får den lite fart i år rose.gif
Solstorm
Nu svarar jag som absolut inte är någon rosexpert. Jag har haft rosor i många år men de har blommat ganska sparsamt. Jag har knappt inte gett dem någon gödning alls. Sedan jag började att ge dem rejält med gödning så har det blivit en helt annan fart och blomning på dem. Jag har även New Dawn. Tycker att den blommar fint. Den har ju väldigt lång blomningstid, då blir ju blomningen inte lika överdådig som på dem som bara blommar en kort tid.
Thé
Min New Dawn växte inte ett dugg i fjol. Hoppas att det händer något i år.
AnnammA
"New Dawn"-rosen tar, enligt min erfarenhet, några år på sig, innan den sätter fart och växer på. Så är det ju med många rosor, att de tar ett par innan de etablerar sig, och en del trivs helt enkelt inte på platsen man valt åt dem.
elvisjö
Jag har använt mig av färskt gräsklipp och lagt runt min ND som också såg lite klen ut.
Gräsklippet innehåller mycket näring så man ska inte ge klippet för sent på säsongen, det blir dålig invintring på de skott som kommer för sent på säsongen.
Jag tycker att jag såg skillnad på rosen redan efter en månad, eller var det önsketänkande?
Jag tycker inte att det är så snyggt med synligt klipp så jag myllar ned gräsklippet
Thé
Gräsklipp funkade inte på min. Ska göra ett nytt försök i år.
Stiffe
Vår ND ska nu påbörja sin tredje säsong. Den är så här långt en besvikelse. Har växt mycket klent, trots hästgödsel. Dessutom har den haft lite svartfläck varje år. Hoppas verkligen att den sätter fart i år. Står i söderläge, zon 3.
/S
Anna F
Vår New Dawn var långsam i starten (de första två åren), men sedan satte den fart rejält och blev riktigt stor tredje sommaren. Den får en rejäl omgång kogödsel varje vår, och det verkar den gilla. Blommar rikligt och är hyfsat frisk.

/Anna
Nina K
Jag undrar lite över defenitionen på "klen". Jag vet att många rosor kan stå och stampa och inte växa mycket på höjden, alt. att det kommer få nya skott. Men min New dawn är verkligen KLEN, d.v.s grundstammen och alla nya skott är bara några millimeter tjocka - och skotten som sedan kommer på dessa, ja....de är förstås ännu tunnare.

Jag har försökt mig på att klippa ner den rätt rejält, men det hjälper ju inte då grundstammen är så klen i sig själv. I två år har jag hoppats att något lite grövre ska komma underifrån, men jag tror inte att min ros kommer att bjuda på något sådant.

Har jag ett måndagsexemplar eller kommer den att ta sig tro?
Stiffe
Om den står bra, dvs bra läge (hyfsat varmt och soligt, och relativt vindskyddat) och djup fluffig välgödslad och väldränerad jord, samt inte är utkonkurrerad av träd el buskrötter (el ogräs), så har du mkt sannolikt ett måndagsex. Då är det bara att kasta och köpa nytt.
/S
Nina K
Den växer i den största blomlåda en ros någonsin fått för sig själv, fylld med rosjord och kogödsel (fast inte överdrivet). Platsen är solig och skyddad. Måste säga att om JAG hade varit ros så hade jag levt lyxliv i den miljö den har nu yahoo.gif

Ser man till bladgrönskan så verkar den också trivas. Inga bruna blad/brännskador eller annat konstigt. Den blommar också ganska fint, men pluttgrenarna orkar ju knappt hålla upp blommorna.

Men tack, vad skönt att du säger det. Det är så himla svårt att byta ut något även om man inser att det kanske är det enda rätta. Stackars lilleplutt. Den kanske får flytta till något hörn av trädgården där den kan få ynkla sig i fred (kan ge mig sjutton på att den kommer att bli superfin då, bara för att straffa mig naughty.gif )

Stiffe
Jo, det är mkt lättare att råda andra. whist.gif
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon