Red Top
31-03-2009, 15:42
Har haft denna växt i minst 25 år. Den blommade för första gången förra sommaren. Tyvärr var jag inte hemma och blomvakten kunde inte ens tala om vad det var för färg.
Det intorkade skräpet som fanns kvar påminde om mönjeliljans blommstängel. Den här har mycket smalare och längre blad. Är det någon som vet vad det kan vara?
Jag har inte slängt den, eftersom den kommer från en kär gammal vän.
På bilden har jag ställt den snett framför en mönjelilja för att visa skillnaden på bladen.
[attachment=32605:vad.JPG]
Blomstertanten
31-03-2009, 16:15
Kan det vara en apostlalilja (Neomarica northiana)
Det är väldigt likt i alla fall.
Kan vara gammaldags Mönjelilja också. De moderna odlingsformerna har kortare och bredare blad, och större blommor. Jag har en som varit i familjen i över 80 år, och den har långa smala blad.
När din blommar blir det uppenbart om det är en Mönjelilja eller en Apostlalilja.
Hans i Värmland
31-03-2009, 16:34
Det finns flera former av mönjelilja och den smalbladiga ser det ut att vara men blommorna är de oranga typen. Det finns flera liljor från Sydafrika som har ungefär samma växt sätt men blommorna skiljer sig.
Apostlaliljan är det inte -den har 12 blad och spretar mer utåt sidan Den har gul irisliknande blomma
Sussie F-Flower
31-03-2009, 17:25
Absolut en klivia/clivia.

Den gamla sorten med smala blad.
(annars måste jag skaffa nya glasögon igen..

)
Pm:a den till clivia så får du höra vad hon säger...
Aqvakul
31-03-2009, 17:32
Clivia!!!
Alexander-VG-zon3
31-03-2009, 18:46
finns flera arter med olika blad och blomformer av clivia. så det är inte enbart ''gamla'' sorter med smala blad, har själv köpt nytt som haft smala blad.
Ja, Sussie, helt rätt, smalbladig gammaldags clivia...
Så här blommade min i slutet av februari:
[attachment=32615:gammalda...livia....jpg][attachment=32614:blommorn...1.3.2009.
jpg]
Min gammaldags clivia fotat idag...och en av de bredbladiga
[attachment=32613:gammalda...1.3.2009.jpg][attachment=32616:en_av_de...adiga....
jpg]
Lycka till med den, Red Top...
MVH/clivia
Sussie F-Flower
31-03-2009, 19:07
Sååå vackra, clivia! *sukt*
Alexander-VG-zon3
31-03-2009, 19:13
jag kanske inte var tydlig, det finns inget som heter ''gammaldags'' clivia . eller dom kanske heter så i folkmun.
men det som det handlar om är att dom gamla är rena arter av Clivia, dom som finns nu är olika namn sorter med olika bladformer och blomfärger.
det fanns ju liksom fler arter än Clivia miniata för i tiden också och även sorter som vi idag kan köpa (så det fanns breda odlings former av Clivia miniata fr i tiden också). det finns också ''moderna sorter'' av Clivia med smala och breda blad som går köpa i denna sekund! och då spricker ju den benämningen gammaldags Clivia.
hur var dom torkade blommorna Red Top? var dom ''rör'' formade eller mer som ''utslagna'' blommor ?
Red Top
31-03-2009, 21:08
Tack snälla för alla svar. Nu vet jag vad det är jag har och ska sluta fundera på att slänga den. Jag ska nog sluta behandla den så styvmoderligt oxå. Då kanske jag själv får se när den blommar.
Alexander-VG-zon3
31-03-2009, 21:16
CITAT (Red Top @ 31-03-2009, 21:08)

Tack snälla för alla svar. Nu vet jag vad det är jag har och ska sluta fundera på att slänga den. Jag ska nog sluta behandla den så styvmoderligt oxå. Då kanske jag själv får se när den blommar.

har den ''utslagna'' blommor så är det en vanlig Clivia miniata dvs på svenska Klivia eller Mönjelilja och inget annat.
har den rörformiga blommor så kan det vara en Clivia nobilis eller annan art med smala blad och rörformiga blommor.
Red Top
31-03-2009, 21:28
Tack Flaxss! Väntar med spänning på blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.