malin72
31-03-2009, 16:03
hm jag har något som flyger runt här!!! Den sätter sig på fönster och dörrar...men vad är det för något
den är ca cm lång så den syns väl [attachment=32606:v_r6ohyra.JPG]
Malin_MeL
31-03-2009, 17:02
Vi har oxå haft såna, i mängder!!! jag fick för mig att det var mal. är inte säker dock. vi hittade ett bo när vi gjorde om vårt tak, jösses!!!! sen dess har det nog varit ganska lugnt, sett en då och då.
/malin
Sussie F-Flower
31-03-2009, 17:18
Är det dom där ljusgröna sakerna?
Sådana hade jag massor i höstas/förvintern. Öppnar man fönstren nu på vårsidan så ligger dom där emellan och dvalar...
Vet inte vad dom heter men lite läbbig tycker jag att dom är. Nån mal av något slag, förmodligen...
Piccante
31-03-2009, 17:30
är det inte en guldögonslända?
Malin_MeL
31-03-2009, 17:44
http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=12001hittade denna länk om guldögonslända, och det ser ut precis som dem vi har iaf. det är ju ett nyttodjur verkar det som, äter bladlöss, synd att de bor inne hos oss och inte närmare rosbuskarna som alltid är fulla med löss
Tycker också att det ser ut som en guldögonslända. Helt ofarliga och dessutom gör de nytta, larverna används som biologisk bekämpning mot bladlöss. Mer
info här
malin72
31-03-2009, 18:19
jo visst måste det vara en sån
pust och stön då så ingen fara på taket
för era svar
Sussie F-Flower
31-03-2009, 18:20

snälla NI för den upplysningen!!!
Då ska jag ALDRIG mera mosa dom!
zaaritha
04-04-2009, 20:35
Även kallad florslända!
Malin_MeL
05-04-2009, 10:52
igår upptäckte jag att det fanns sånna i en påse blomjord som jag har kvar sen förra året, det borde ju vara lysande att använda den till växthuset då?
Gossen Ruda
06-04-2009, 21:33
Kan komplettera med att den arten som övervintrar bl.a. inne i husen heter Chrysopa carnea. Det finns ett par arter till men dom övervintrar INTE som fullbildade. Lite lustigt är att på hösten är dom gröna, blir bruna på vintern men blir åter gröna på våren. Kanske en skyddsåtgärd, det mesta blir brunt på vintern. Florsländor som nämndes tillhör en annan familj men dom är nära släkt och tidigare kallades alla för florsländor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.