Full version: Sötfänkål
Camillan
Är nygammal medlem på forumet (oj, vad det har förändrats!) och undrar om det är någon som odlat sötfänkål på friland med gott resultat. Ska snart förkultivera sorten "Fino", men funderar på om det egentligen är lönt... Är det någon som har några goda råd?
rosita
Jag har förodlat sötfänkål i två omgångar, 5 plantor är ca 8 cm höga och har 4-5 blad och 8 har nyligen grott.

Jag provade första gången förra sommaren, men då förkultiverade jag i växthuset i juli månad. Jag sådde bara 3 krukor på prov, men det blev mycket bra. Jag planterade ut dem när de var ungefär 10 cm och hade några blad och de växte fort. Nu ska det bli spännande att se hur det går i år när det är lite tidigare!

Camillan
Ja, frågan är om det blir något vettigt ute i landet sedan (tänk en saffransdoftande fisksoppa med fänkål och morötter och en skvätt grädde, mmm)... Fick du någon storlek på dina förra året?
Tulipanaros
Det gäller att vara noga med bevattningen när man odlar fänkål, och gärna ha lätt och mullig jord (men inte så mycket näring). Vid torka blir fänkålen träig och går i stock. Zefa fino (som jag antar att du har) är en relativt stocklöpningstolerant sort, dvs. den fungerar att odla här uppe norr. Det är de långa, ljusa, varma dagarna här som kan locka den att blomma. Min blev förra året lite för träig, men då borde jag också ha skördat ett par veckor tidigare än jag gjorde. Så fort den visar tendenser att löpa är det bäst att ta den. Att inte så för tidigt är också ett tips om man vill slippa stocklöpning. Den är väldigt vacker i landet!

(Det sägs också att andra grönsaker tycker illa om fänkål, och att man därför ska ha den lite avsides. Men jag vet inte om jag tycker att det är så farligt.)
rosita
CITAT (Camillan @ 31-03-2009, 20:09) *
Ja, frågan är om det blir något vettigt ute i landet sedan (tänk en saffransdoftande fisksoppa med fänkål och morötter och en skvätt grädde, mmm)... Fick du någon storlek på dina förra året?

Mina fänkål blev normalstora, fasta och jättefina förra året! Hoppas på samma resultat i år!
Camillan
Tack för råden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon