Full version: Gräsklippare
hanniljo
Hej!
Vi är två tjejer som pluggar industridesign i Lund, och som håller på med ett projekt om gräsklippare just nu.
Vi har lite frågor angåenge gräsklippare och gräsmattor

Hur påverkas gräsmattan av vilken gräsklippare man väljer?
Är det bättre för gräsmattan om man använder handjagare, eller finns det något motsvarande som är motordrivet?
Är det bra att använda uppsamlare, eller är det bättre om gräset får ligga kvar?
Hur ofta borde man klippa gräset?
Har ni en speciell gräsklippare som ni kan rekommendera, och varför?

Har ni några andra åsikter om gräsklippare?

Tack på förhand
Johanna Westin och Janicke Möller
KURT
För gräsmattan är det naturligtvis bra om gräset får ligga kvar. Men många tycker ju inte om att få med sig grässtrån på fötterna, så därför samlar man upp gräset, och sedan återför man gödning i form av pellets i stället. Så en gräsklippare som spottade ut gräset i form av pellets.....!

Cylinerklippare klipper ju betydligt bättre än rotorklippare, därför används de t ex på golfbanor, men en fördel med rotorklippare är ju att det kan användas till annat, det är t ex många som nu samlar upp löv på hösten med gräsklipparen och uppsamlare, fungerar mycket bra.
uno
CITAT (KURT @ 01-04-2009, 06:43) *
För gräsmattan är det naturligtvis bra om gräset får ligga kvar. Men många tycker ju inte om att få med sig grässtrån på fötterna, så därför samlar man upp gräset, och sedan återför man gödning i form av pellets i stället. Så en gräsklippare som spottade ut gräset i form av pellets.....!
Cylinerklippare klipper ju betydligt bättre än rotorklippare, därför används de t ex på golfbanor, men en fördel med rotorklippare är ju att det kan användas till annat, det är t ex många som nu samlar upp löv på hösten med gräsklipparen och uppsamlare, fungerar mycket bra.

Kurt det går bra att kratta ihop en lövhög och köra med
multiclipparen (utan uppsamlare) några gånger över lövhögen
och sedan samla ihop löven f.v.t. Om lövmängden är lagom
stor finns det de som föredrar att köra med maskinen över löven
och servera de sönderklippta löven till maskarna.

Nog funderar jag på att köpa en gräsklippare med uppsamlare för
det händer att det dras in en del gräs i huset efter klippning.
Speciellt gäller det när barn och barnbarn är på besök.
Det får väl bli barnbarnsklippning eller multiclippning. tongue.gif
Sne4
CITAT (hanniljo @ 31-03-2009, 19:56) *
Hej!
Vi är två tjejer som pluggar industridesign i Lund, och som håller på med ett projekt om gräsklippare just nu.
Vi har lite frågor angåenge gräsklippare och gräsmattor

Hur påverkas gräsmattan av vilken gräsklippare man väljer?
Är det bättre för gräsmattan om man använder handjagare, eller finns det något motsvarande som är motordrivet?
Är det bra att använda uppsamlare, eller är det bättre om gräset får ligga kvar?
Hur ofta borde man klippa gräset?
Har ni en speciell gräsklippare som ni kan rekommendera, och varför?

Har ni några andra åsikter om gräsklippare?

1. Cylinderklippare är bättre än rotorklippare för gräset pga den finare snittytan. DVS vass kniv viktigt oavsett princip. Googla på bägge alternativen.
2. Tja.. Snyggare gräsmatta = uppsamlare + stroller. Miljömässigt bättre = mulch.
Om gräsklippet ligger kvar så blir det bättre förutsättningar(fukt) för mossan sägs det.
3. Beror på vad man vill uppnå Paradmatta måste klippas + vattnas väldigt ofta. Vanlig villagräsmatta var 4-5:e dag, med bra växtförutsättningar för gräset.

Prova förresten och skriv in Olle Berg på google för mycket matnyttigt.
MariaS
CITAT (Sne4 @ 02-04-2009, 18:50) *
1. Cylinderklippare är bättre än rotorklippare för gräset pga den finare snittytan. DVS vass kniv viktigt oavsett princip. Googla på bägge alternativen.
2. Tja.. Snyggare gräsmatta = uppsamlare + stroller. Miljömässigt bättre = mulch.
Om gräsklippet ligger kvar så blir det bättre förutsättningar(fukt) för mossan sägs det.
3. Beror på vad man vill uppnå Paradmatta måste klippas + vattnas väldigt ofta. Vanlig villagräsmatta var 4-5:e dag, med bra växtförutsättningar för gräset.

Prova förresten och skriv in Olle Berg på google för mycket matnyttigt.

Mossan kommer när gräset lider av näringsbrist, och det är för kompakt i jorden. Vertikalskärning på våren och gräsgödning i starten. Därefter mulchning för att återföra näringsämnena= ingen mossa! Inte ens på skuggiga eller fuktiga partier.

För egen del, har jag även slutat vertikalskära, efter att vi installerade en självgående gräsklipparrobot för fyra år sedan. Den har definitivt ingen uppsamlare! Lite gödsel på våren i uppstarten bara, sen får "Buster" sköta resten. Har en perfekt grön sammetsmatta, helt utan ogräs och mossa.
Sne4
CITAT (MariaS @ 03-04-2009, 01:01) *
Mossan kommer när gräset lider av näringsbrist, och det är för kompakt i jorden. Vertikalskärning på våren och gräsgödning i starten. Därefter mulchning för att återföra näringsämnena= ingen mossa! Inte ens på skuggiga eller fuktiga partier.

För egen del, har jag även slutat vertikalskära, efter att vi installerade en självgående gräsklipparrobot för fyra år sedan. Den har definitivt ingen uppsamlare! Lite gödsel på våren i uppstarten bara, sen får "Buster" sköta resten. Har en perfekt grön sammetsmatta, helt utan ogräs och mossa.

Just därför jag var så vag i formuleringen 'sägs det' jag har inte några bevis för det - mer än vad som några hävdar bestämt. För mig är något annat än mulch inget alternativ, så jag kan inte riktigt jämföra..
tomba
jag jagar som bäst ngt som inte finns nämligen ett trädgårdsfår (robotklippare) med uppsamling. roboten borde kunna dumpa uppsamlade gräset på valbart område och alternera dumpningsplats om man vill. knäck den nöten så har ni en kund per omgående idea.gif en stycken... thanks.gif
KURT
CITAT (tomba @ 04-06-2009, 13:21) *
jag jagar som bäst ngt som inte finns nämligen ett trädgårdsfår (robotklippare) med uppsamling. roboten borde kunna dumpa uppsamlade gräset på valbart område och alternera dumpningsplats om man vill. knäck den nöten så har ni en kund per omgående idea.gif en stycken... thanks.gif

Meningen med en robotklippare är ju att den skall klippa så frekvent att det knappt blir något gräsklipp att samla upp!
tomba
precis och därför är det möjligt att göra det också, det är för värdefullt att släppa tillbaka allt till gräset smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon