Jag har haft en sharry baby hemma i lite över ett år nu, och den vill inte riktigt ta sig. Den har växt jättefint fram till i våras då den la av och började tappa bladen Vet inte vad jag ska göra med den. Vattnar den ganska lite, ungefär lika mycket som min phallis som jag har lyckats rädda och som blommar nu... Står i ett västerfönster. Tips?
Ljusalfheim
30-09-2003, 16:11
se efter hur komposten ser ut. jag har mina oncidium i sphagnummossa.
annaviktoria
01-10-2003, 10:18
aha... den står i vanlig orkidéekompost... ganska luftig fortfarande men ganska liten kruka. idé att byta till mossa nu?
Ljusalfheim
01-10-2003, 19:02
ser den ledsen ut kan det kanske vara en god idé att byta komposten. om du använder sphagnum ska mossan vara konstant fuktig, men inte blöt. när det blir lite mörkare är det nog bäst om du flyttar den till ett söderfönster eller ger den extra ljus.
Åsa, mälardalen zon 2
05-10-2003, 09:51
Mina oncidium fungerar bra i vanlig orkidékompost. Kanske du skulle haft den ute på sommaren istället för i ett västerfönster, mina trivs utmärkt utomhus i halvskuggigt läge, de brukar ha början till blomstänglar när jag tar in dem på hösten. Många orkidéer trivs bättre utomhus än inomhus under sommaren, exempelvis hängande i äppelträd där de får skugga och skydd. Phalaenopsis brukar dock trivas bättre inomhus de verkar gilla den torra och varma luften bättre än många andra orkidéer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.