|
Idag på em hade vi en iller här på gården. Den verkade helt orädd ... maken var ut å fotade. Bara en halvtimma senare var den död. Kan den ha varit drabbad av sjukdom? Ska vi kontakta kommun och be dem komma och ta en titt?
[attachment=32622:iller.jpg]
[attachment=32623:Iller_2.jpg]
Lars-Olof Arvids
31-03-2009, 21:22
Det är ingen iller utan en mink. Kanske hade den nyss kommit ut från en farm - finns det någon sådan i närheten? Har du rentav hört om något vegandåd? Detta skulle i så fall kunna förklara dess orädda beteende. Samt att den dog, för tamminkar har aldrig lärt sig att klara sig i det fria på egen hand.
Olle
Tack Olle!  Visst är det en mink. Nej vi har inga minkfarmar här, men däremot har maken sett minkar vid bäcken en liten bit härifrån, fast det har inte skett mer än två gånger under senaste 30 åren och det är ca 5 år sen sist.
Huggorm
31-03-2009, 21:36
Det kanske var just för att den var sjuk som den var orädd
CITAT (Huggorm @ 31-03-2009, 22:36)  Det kanske var just för att den var sjuk som den var orädd Så tror jag också... men sen funderar jag på om den kanske var drabbad av något som fler drabbats av.. Nåja, imorron ska jag ringa kommun och berätta om denna mink opch höra om de fått in fler rapporter.
CITAT (Azur @ 31-03-2009, 22:36)  Har ni lagt ut råttgift? Hur mår du?
CITAT (Netha @ 31-03-2009, 22:52)  Hur mår du? Tyckte väl teet smakade konstigt. OK, jag skall förklara. Vissa råttgift, jag tror det är warfarin, har som en av sina effekter att djur som fått i sig det tappar sin naturliga skygghet. Kanske blir de förvirrade, kanske mår de bara så väldigt dåligt. Jag tolkar ditt svar som att ni inte har råttgift ute, men det vore alltså en möjlig förklaring både till beteendet och till att den dog.
CITAT (Azur @ 31-03-2009, 22:56)  Tyckte väl teet smakade konstigt.
OK, jag skall förklara. Vissa råttgift, jag tror det är warfarin, har som en av sina effekter att djur som fått i sig det tappar sin naturliga skygghet. Kanske blir de förvirrade, kanske mår de bara så väldigt dåligt. Jag tolkar ditt svar som att ni inte har råttgift ute, men det vore alltså en möjlig förklaring både till beteendet och till att den dog. Men så klart! Inte hade jag skrivit här och undrat ... om vi hade lagt ut råttgift. Din kommentar var jävligt dum !
blomkronan
31-03-2009, 22:21
I vilken ort bor du i? Du måste berätta i morgon vad kommunen sa...
Lars-Olof Arvids
01-04-2009, 07:36
Netha, Azur menade inget illa med sin fråga. Tvärtom tror jag att han är inne på rätt spår. Du har naturligtvis inte lagt ut råttgift, men minken kan mycket väl ha fått det i sig någon annanstans.
Olle
Meriona
01-04-2009, 08:31
CITAT (Netha @ 31-03-2009, 23:00)  Men så klart! Inte hade jag skrivit här och undrat ... om vi hade lagt ut råttgift.
Din kommentar var jävligt dum ! Jag tycker inte alls att det var en dum kommentar, min första tank var också att den fått i sig råttgift! Väldigt vanligt dessutom att sånt här händer, den kan ju lika gärna fått i sig giftet vid närliggande gård.
CITAT (Netha @ 31-03-2009, 22:52)  Hur mår du? Den där frågan säger nog mera om frågställaren.....
CITAT (Azur @ 31-03-2009, 22:56)  Tyckte väl teet smakade konstigt.
OK, jag skall förklara. Vissa råttgift, jag tror det är warfarin, har som en av sina effekter att djur som fått i sig det tappar sin naturliga skygghet. Kanske blir de förvirrade, kanske mår de bara så väldigt dåligt. Jag tolkar ditt svar som att ni inte har råttgift ute, men det vore alltså en möjlig förklaring både till beteendet och till att den dog. CITAT (Lars-Olof Arvids @ 01-04-2009, 08:36)  Netha, Azur menade inget illa med sin fråga. Tvärtom tror jag att han är inne på rätt spår. Du har naturligtvis inte lagt ut råttgift, men minken kan mycket väl ha fått det i sig någon annanstans.
Olle OK, förstår ... min reaktion var pga jag tolkade hans svar ordagrant " har ni" lagt ut .... Ber Azur om ursäkt för att jag reagerade negativt så kraftigt på ditt inlägg. Förstår nu att du kanske inte alls menade att det var jag/vi som lagt ut gifter. CITAT (blomkronan @ 31-03-2009, 23:21)  I vilken ort bor du i? Du måste berätta i morgon vad kommunen sa... Kontakt med kommun är överlämnat till en granne ... återkommer
Och vad skulle det vara för konstigt med att lägga ut råttgift? Så att man behöver bli förbannad för en sån fråga, menar jag.
CITAT (Berith @ 03-04-2009, 06:44)  Och vad skulle det vara för konstigt med att lägga ut råttgift? Så att man behöver bli förbannad för en sån fråga, menar jag. Gomorron Berith! Det skulle vara väldigt konstigt, eftersom det är förbjudet att lägga ut råttgift. Om någon har problem med möss/sorkar så kommer Anticimex och ställer ut "boxar" med råttgift. Öppningarna i dessa är alldeles för små för att en iller/mink ska kunna ta sig in och äta av giftet. Kanske råder inte samma förbud överallt ... men så ligger det till där jag bor.
CITAT (Netha @ 03-04-2009, 07:51)  Gomorron Berith! Det skulle vara väldigt konstigt, eftersom det är förbjudet att lägga ut råttgift. Om någon har problem med möss/sorkar så kommer Anticimex och ställer ut "boxar" med råttgift. Öppningarna i dessa är alldeles för små för att en iller/mink ska kunna ta sig in och äta av giftet.
Kanske råder inte samma förbud överallt ... men så ligger det till där jag bor. Aha! Ja det är nog lokalt för här är det tillåtet. Vi har såna där trekantiga små askar/burkar - TOMCAT - med gröna block. Bara att fylla på när dom är uppätna. Varför får inte ni sätta ut såna?
CITAT (Berith @ 03-04-2009, 08:19)  Aha! Ja det är nog lokalt för här är det tillåtet. Vi har såna där trekantiga små askar/burkar - TOMCAT - med gröna block. Bara att fylla på när dom är uppätna.
Varför får inte ni sätta ut såna? Gokväll Berith! Ja säg det du ... varför är det inte tillåtet här. Nä se det vet inte jag ... inte mer än att vi fått "papper" på det. Min teori är att inga hundar/katter ska få chans/råka ut för giftet.
Papper på det? Av vem? Hyresvärden? Kommunen? Varför får inte privatpersoner lägga ut råttgift hos er?
Jag tror inte att varken hundar eller katter kommer åt blocken, dom ligger ju väldigt skyddat i boxarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|