Kolmårdstrollet
Hej!

Vi startade upp vår hushållskompost för ca 1,5 år sedan. Har fungerat perfekt, och nu är den minst sagt full (borde tömt den för länge sedan...) Nu i vår tänkte vi anlägga en odlingsbädd och jag läste att ett av "lagren" kunde vara halvbrunnen kompost. Kan jag använda hushållskomposten nu direkt i vår eller måste den efterkompostera och isåfall hur länge? Är det bättre att använda den till annat än odlingsbädd?

Tar tacksamt emot tips om hur man fixar en odlingsbädd om man är lite nybörjare på det där med ätbara odlingar... kan man tex sätta jordgubbar i en bädd eller är jorden för "lucker"?

rolleyes.gif

KURT
Ja jag ser inga problem med att använda den nu i vår, men blanda den gärna med jorden eftersom den är mera näringsrik än vanlig trädgårdskompost. Man kan även blanda ner annat organiskt material, även om det inte är nedbrutet. Löv från i höstas, och allt annat man har går utmärkt att blanda ned, det kommer att brytas ned under säsongen.
Kolmårdstrollet
Hej igen...

Har nu tömt komposten (biokub) och det var mindre nedbrutet än jag trodde. Undre halvan verkar jättefin och sidorna rätt högt upp. En del onedbrutet i mitten, men det var varmt så det ångade. Väldigt mkt mask i hörnorna och på sidorna. För varmt??? Luktade även mer "dynga" än jag trodde att det skulle göra (har inte luktat ngt speciellt innan jag tömde), har jag varit för dålig på att lufta? (har använt kompostskruv ca 1 ggr i veckan på fyra ställen).

Har nu lagt tillbaka ca 1 skottkärra av den minst nedbrutna komposten. Tycker att det luktar "sopor" om det jag la i häromdagen, det har det aldrig gjort tidigare. Tar det tid innan den "kommer igång" igen?

Många frågor... tack, tack för svar confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar dumpa det halvförmultna ur hushållskomposten + trädgårdskomposten i en hög. Högen täcker jag med svart makduk som jag gjort hål i, i hålen planterar jag pumpa och vintersquash de kan växa i den typen av "jord", alla växtslag klarar inte det höga ledningstal som ex. hushållskompost har.

Duschen har jag stuckit ner i ett av hålen i duken. Duken släpper igenom vatten men ej ljus.

Kolmårdstrollet
Tack! ska absolut testa squash och pumpa!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon