Full version: Stamros
fruberglund
Har en stamros Lichtigkönin Lucia som står i isolerat men ej uppvärmt garage, dock frostfritt.

Nu när det börjar bli vår ute och lite varmare så har den börjat skjuta ljusgröna skott som säkert är 3 cm långa nu.

När kan jag ställa ut den? Den har stått i garaget hela vintern med sparsamt med vatten.

Ska den beskäras? Skotten är längst ut på grenarna på de flesta grenar. Köpte den förra året och det är den första stamrosen jag har så jag har ingen erfarenhet av vad jag ska göra nu på våren.
Kajsa
Vänta några veckor till, brukar ställa ut mina i en varm hörna i slutet av april, beror lite på våren. Man beskär dom ca 1/3 när man beskär övriga rosor i maj, har den vuxit lite förra sommaren ta mindre, men långa vita skott är bara att ta bort dom klarar sig ändå inte ute. Jag brukar lägga vinterväv över stamrosorna första månaden och blir det frost får du ev. ta in rosen, själv bylsar jag på en extra filt då, för det blir alltid några frostnätter i maj med. Plantera om rosen kan du göra i maj/juni, byt ca hälften det räcker, lägg stamrosen ner på gräsmattan då, är krukan stor hoppa över ett år, men lägg gödsel uppe på.
fruberglund
Ok, tack för svaren Kajsa. Då får den stå inne ett tag till då :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon