Sidor: 1, 2
Trampendal
Hej!
Vi har en katt som slutade äta för några veckor sedan. Katten ville äta men hon fick inte i sig maten, hon tuggade och tuggade men det var som om hon plötsligt inte visste hur man gör. Veterinär uppsöktes förstås och de gav dropp och undersökte mun, svalg samt skrapade tandsten. Blodprov togs och njurvärdena var höga, men efter droppet var de normala. Katten kom hem och åt då rejält första dagen. Sen kom problemen tillbaka och hon fick matas med högenergifoder via spruta.

Situationen blev ohållbar, gick inte att få i henne tillräckligt med mat och hon har alltid varit dålig på att dricka så hon började bli uttorkad.

Djursjukhus nästa! Där har de kollat henne med ultraljud u.a., tagit fler blodprover u.a., röntgat u.a.,
gjort gastroskopi u.a., provat med smärtlindring, ingen förändring m.m.
Nu ska hon sondmatas några dagar för att se om de får igång henne, men om det inte går återstår bara avlivning!

Inga fel hittas, men nåt är ju fruktansvärt fel!

Hon har hela tiden varit intresserad av mat, men hon får inte i sig nåt.
Inga kräkningar eller dreglande, hon har naturligtvis inte varit "på topp" men ändå inte apatisk, hon tar en sväng, hoppar upp i fönstret ett tag, försöker få i sig mat, går runt och kollar lite, pratar, intresserar sig för vad vi ska äta o.s.v.

Finns någon här som känner igen detta?
Det verkar som om ingen veterinär har sett nåt liknande, de förstår ingenting tydligen.

Hjälp!

Trampendal
KURT
Jag vet inget om detta, men sök även på engelska så kanske du kan få mera information. Problemet är nog just att det kan finnas väldigt många olika orsaker till problemet!
Meriona
Usch så otäckt! Hoppas det går över lika fort som det kom! trostar.gif
Myosotis
Det var ju hemskt. Hur går det för kissen?
mojan
När min katt verkar krasslig t ex äter dåligt så börjar jag alltid med avmaskning. Han brukar genast bli bättre. Du har väl provat en kur Axilur??? (Tabletten brukar jag lösa upp i vatten och spruta in i mungipan, min katt vägrar äta medicin. )
CillaM
Är kattens motståndskraft nedsatt så skulle jag inte använda avmaskningstabletter än. Vänta tills katten blivit frisk. Dum fråga kanske, men har du testat nytt foder till kissen Trampendal? Är hon kastrerad? Är hon inte det kan det ju kanske bero på att hon känner av hannarnas kärleksmelodier utanför?
Trampendal
Tack för era svar!

Katten har inte mask, den är kastrerad sen ca sex år.
All tänkbar sorts mat har provats, utan resultat.

Vi får helt enkelt hoppas att veterinärerna hittar nåt behandlingsbart.
Jag läste på ett kattforum om nåt som hette FORL och innebär att tänderna långsamt "vittrar bort",
skulle möjligtvis kunna vara nåt sånt, men i såfall verkar det vara rätt kört ändå, så jag hoppas inte på det,
men jag ska ta upp det med vet. i morgon så får vi se vad de säger.

Trampendal
Meriona
CITAT (Trampendal @ 01-04-2009, 23:49) *
Tack för era svar!

Katten har inte mask, den är kastrerad sen ca sex år.
All tänkbar sorts mat har provats, utan resultat.

Vi får helt enkelt hoppas att veterinärerna hittar nåt behandlingsbart.
Jag läste på ett kattforum om nåt som hette FORL och innebär att tänderna långsamt "vittrar bort",
skulle möjligtvis kunna vara nåt sånt, men i såfall verkar det vara rätt kört ändå, så jag hoppas inte på det,
men jag ska ta upp det med vet. i morgon så får vi se vad de säger.

Trampendal

Vi håller tummarna för den lille missen! Hoppas att det bara är nåt tillfälligt virus eller liknande, det kan ju ge magkramper även på människor. help.gif
Solstorm
Du skrev att veterinären undersökt munnen och tagit bort tandsten. Om katten haft forl så hade det blivit upptäckt då.

Hoppas katten kryar på sig!
Pius
Jag skulle föreslå att du ställer din fråga hosKatter.nu där vet de det mesta när det gäller katter.

Pius

PS Och om en katt tappar sina tänder så har den så hårt käkben att den kan äta ändå. DS
Trampendal
Tack för ert engagemang!

För tillfället verkar det finnas en liten "chans" att det kan vara en inflammation i käkleden.
De skulle sätta in kortison idag och se om nån förändring infinner sig,
sen ringer de i morgon.

Fortsättning följer.

Trampendal
Irene_L
Åhhh så jobbigt att inte veta...vet precis vad du går igenom nu! trostar.gif
Vi får hoppas att kortisonet hjälper nu!! tummenupp.gif
Myosotis
Håller tummarna.
pejori
CITAT (Trampendal @ 02-04-2009, 23:44) *
Tack för ert engagemang!

För tillfället verkar det finnas en liten "chans" att det kan vara en inflammation i käkleden.
De skulle sätta in kortison idag och se om nån förändring infinner sig,
sen ringer de i morgon.

Fortsättning följer.

Trampendal

Antar att dom kollat, så att alla tänder sitter fast ordentligt. crying.gif
Såg nyligen ett program med en katt som inte kunde äta och hon hade en tand som satt lite snett (lindrig tandlossning) så hon kunde inte tugga. -cry-.gif
Håller iaf. tummarna att dom hittar problemet.
Meriona
Trampendal - har du en bild på den lilla sjuklingen? Inte när hon mår dåligt såklart, men när hon är sig själv? wub.gif
Trampendal
CITAT (pejori @ 03-04-2009, 16:39) *
Antar att dom kollat, så att alla tänder sitter fast ordentligt. crying.gif
Såg nyligen ett program med en katt som inte kunde äta och hon hade en tand som satt lite snett (lindrig tandlossning) så hon kunde inte tugga. -cry-.gif
Håller iaf. tummarna att dom hittar problemet.

Jo, tänderna är kollade.

CITAT (Meriona @ 03-04-2009, 17:41) *
Trampendal - har du en bild på den lilla sjuklingen? Inte när hon mår dåligt såklart, men när hon är sig själv? wub.gif

Nej tyvärr, ingen bild.
Trampendal
Än så länge ingen förändring, de skulle egentligen tagit bort sonden igår kväll för att se om hon kom igång själv.
Men då kräktes hon på eftermiddagen (bara en gång) så då lät de sonden vara för att försöka idag på eftermiddagen igen.
Så nu vet vi inget förrän i morgon. Suck!
Irene_L
Usch så jobbigt för er! Det är sååå jobbigt att vänta på samtalen från djursjukhuset! trostar.gif

evni
Usch vad jobbigt. Man önskar att dom kunde prata och tala om var dom har ont eller var felet sitter. Håller alla tummarna. kompiskram.gif
Trampendal
Idag hade hon ätit själv och var mycket piggare så då fick hon komma hem. Hon ska ha kortison i ca en vecka till, eftersom det då verkar som
om hon har nåt problem med käklederna eller muskulaturen runt käkarna (egentligen är det ingen som vet).

Hon är, som sagt, piggare men helt problemfritt med ätandet är det inte, även om det är en klar förbättring,
så jag hoppas att kortisonet behöver några dar på sig att verka fullt ut, hon har ju bara fått det i två (eller kanske tre?) dar ännu.
I alla fall blev hon helt tokigt glad att komma hem, hon har varit väldigt rädd och otrygg därute i den "stora läskiga världen".

Så nu är det bara att hoppas att det löser sig och att hon blir som vanligt igen.

Trampendal
Irene_L
Vad härligt att det verkar gå åt rätt håll! Nu håller jag tummarna att hon snart blir som vanligt! tummenupp.gif
Meriona
Vi håller tummarna för att kortisonet hjälper! Skönt för henne att få komma hem till tryggheten. tummenupp.gif
evni
Sååå underbart att höra. Hoppas det fortsätter åt rätt håll nu.
/Eva
anne-li i olofstorp
Lilla pluttan,,,,,
Pussa på henne från mig och mina 3 kattsingar.
Farbror Blå
Mina tankar går till er Trampendal, min lillkisse har ckså haft matproblem, så jag vet hur det är. I hennes fall har det rört sej om kräkningar av allt utom dietmaten, så numer får hon bara mat för kissar med njurbesvär, som jag köper på djursjukhuset och då fungerar det.

Men man blir så lamslagen, tänk att de små liven ska ha sån stor inverkan på oss, man blir hels stressad av att kisse inte äter ju.
Trampendal
Tack alla för hållna tummar m.m. och pussarna är redan levererade. smile.gif

CITAT (Farbror Blå @ 05-04-2009, 14:35) *
Mina tankar går till er Trampendal, min lillkisse har ckså haft matproblem, så jag vet hur det är. I hennes fall har det rört sej om kräkningar av allt utom dietmaten, så numer får hon bara mat för kissar med njurbesvär, som jag köper på djursjukhuset och då fungerar det.

Men man blir så lamslagen, tänk att de små liven ska ha sån stor inverkan på oss, man blir hels stressad av att kisse inte äter ju.

Ja, efter ett tag hade vi, i ren desperation, halva köksgolvet täckt av fat med olika "frestelser". Men det funkade ju förstås inte.
Nu har jag sansat mig lite och tänker att om hon vill, och kan, äter hon ju samma mat som hon alltid gillat.

Nu tänker jag bara försöka slappna av tills kortisonkuren är slut, ta en dag i taget och hoppas på det bästa.

Återkommer med uppföljning då.

Trampendal

Wilmer
kompiskram.gif Håller tummarna. Jag blir också lätt manisk när mina djur inte mår bra rolleyes.gif . Matskålar över hela golvet låter helt normalt i mina öron flirting.gif
Meriona
Ja men kortison är ett fantastiskt läkemedel, jag vill tro att det ordnar sig redan idag eller imorgon. Håller tummar och tår jag också, såklart!
tummenupp.gif
Ingela i Segersberg
Jag håller mina tummar jag också för att din katt ska bli bra igen. Ge henne en puss kiss.gif från mej.
Monaxe
Oj, hade missat denna tråden.
Hoppas verkligen att det löser sej och att cortisonet var/är rätt medicin.
Min katt har börjat tappa en del tänder, men så är han också över 17 år. Han äter utan problem fast det är lite gluggar här och var, mjuk burkmat förstås.

Håller tummarna för dej och pissen!
pejori
Håller tummarna fortfarande och hoppas pisse blir bättre hela tiden tummenupp.gif
pejori
Hur går det för pisse?
Är den bättre?
Meriona
CITAT (pejori @ 08-04-2009, 15:30) *
Hur går det för pisse?
Är den bättre?

Ja? Hur går det? Hoppas hon mår så bra att hon har fullt upp att busa med matte så att hon inte hinner svara här.... trostar.gif
Trampendal
Det verkar som om det blir bra, hon är inte helt och hållet sig själv,
men i alla fall myyycket bättre än när det var som sämst. smile.gif

Hon är fortfarande extremt (otäckt) mager, men det lär ju ta lite tid innan hullet är tillbaka,
och petig med maten har hon alltid varit.

Det är rätt svårt att få i henne medicinen, det gick bra i två dagar att krossa den och blanda
med ädelost på tub, men sen var det tydligen oätligt så då försökte jag två gånger att tvinga
in tabletten, men det gjorde jäkligt ont (på mig alltså) och tabletten kom ut lika fort igen.

Jag vet ju att den måste ner rätt långt i halsen för att hon inte ska kunna spotta ut den,
men jag gav upp efter två försök och massa klössår.
Istället blandade jag tabletten, krossad, i lite smör och kladdade in tassen med det, då gick hon först på lådan -fear-.gif
sen satte hon sig i badkaret och var väldigt sur väldgt länge.
Men till slut tvättade hon av sig smöret i alla fall, blandat med kattsand antar jag.

Trampendal
Meriona
Det finns såna där käcka tablett-manicker att köpa hos veterinären, som en liten spruta men för tablett, som är lätta att föra längre in i munnen innan man knäpper dem lösa, har jag sett. Kan det vara nåt att pröva? Jag tror den heter "tablettingivare" eller nåt liknande. Vet itne vad den kostar, för jag har inte katt/hund.
Trampendal
CITAT (Meriona @ 09-04-2009, 14:11) *
Det finns såna där käcka tablett-manicker att köpa hos veterinären, som en liten spruta men för tablett, som är lätta att föra längre in i munnen innan man knäpper dem lösa, har jag sett. Kan det vara nåt att pröva? Jag tror den heter "tablettingivare" eller nåt liknande. Vet itne vad den kostar, för jag har inte katt/hund.

Tack för tipset! Får prova det om inget annat funkar fast jag tror kanske att det gör rätt ont, på mig, det också eftersom jag fortfarande måste hålla i
och "tvångsöppna" munnen, hon har ju blivit utsatt för en tvångsåtgärder den senaste tiden så hon har lärt sig att försvara sig.

Men idag köpte jag räkost och testade med och så länge den var på en sked var den jätteläskig, men på fingret blev den
helt okej, så tydligen var det själva skeden som blev så jobbig efter två dar.

Hoppas nu bara att fingret inte också blir blä om två dar!

Trampendal

Meriona
Då får du prova med tån! whistling.gif
pejori
CITAT (Trampendal @ 10-04-2009, 00:12) *
Tack för tipset! Får prova det om inget annat funkar fast jag tror kanske att det gör rätt ont, på mig, det också eftersom jag fortfarande måste hålla i
och "tvångsöppna" munnen, hon har ju blivit utsatt för en tvångsåtgärder den senaste tiden så hon har lärt sig att försvara sig.

Men idag köpte jag räkost och testade med och så länge den var på en sked var den jätteläskig, men på fingret blev den
helt okej, så tydligen var det själva skeden som blev så jobbig efter två dar.

Hoppas nu bara att fingret inte också blir blä om två dar!

Trampendal

giggle.gif giggle.gif Jaa vad dessa små illbattingar kan ställa till det. Dumma är dom inte ialla fall. rolleyes.gif
Trampendal
CITAT (Meriona @ 10-04-2009, 09:30) *
Då får du prova med tån! whistling.gif

Bra tips. Tack! Vad gör man inte.
Det kanske funkar med att byta kroppsdel varje gång och isåfall har jag ju tillräckligt många för kuren är slut om fem dagar.
Tårna, knäna, naveln, örat, nästippen, klart! biggrin.gif
Trampendal
CITAT (pejori @ 10-04-2009, 11:35) *
giggle.gif giggle.gif Jaa vad dessa små illbattingar kan ställa till det. Dumma är dom inte ialla fall. rolleyes.gif

Jo, lite dumma är de allt när de inte förstår att det man gör är för deras eget bästa, fast egentligen är det bara brist på kommunikation.
Det borde ju gå att snacka med dessa varelser så de fattar va'? biggrin.gif

Eller kanske snarare så att vi fattar. confused.gif
pejori
CITAT (Trampendal @ 11-04-2009, 01:03) *
Bra tips. Tack! Vad gör man inte.
Det kanske funkar med att byta kroppsdel varje gång och isåfall har jag ju tillräckligt många för kuren är slut om fem dagar.
Tårna, knäna, naveln, örat, nästippen, klart! biggrin.gif

sweatingbullets.gif sweatingbullets.gif Blev lite nervös där ett tag... crying.gif
Glömde räkna nästippen . whist.gif fear.gif a0a.gif
pejori
Hur har det gått med pissen??? confused.gif
Trampendal
Innan jag såg det här skrev jag just i din gästbok pejori, men jag kan ju ta det här också.
Katten mår bättre, är mer "sig själv", men har fortfarande problem med att få i sig maten.
Blodprov togs i går, det visade på för lite röda blodkroppar, vilket tyder på infektion av nåt slag.
Mer kortison har satts in och nytt prov ska tas i morgon.
Så fortsättning följer.
Meriona
Vi fortsätter att hålla tummarna! Stackarn! kompiskram.gif
Wilmer
Här hålls tummar o tassar!
pejori
CITAT (Trampendal @ 23-04-2009, 23:45) *
Innan jag såg det här skrev jag just i din gästbok pejori, men jag kan ju ta det här också.
Katten mår bättre, är mer "sig själv", men har fortfarande problem med att få i sig maten.
Blodprov togs i går, det visade på för lite röda blodkroppar, vilket tyder på infektion av nåt slag.
Mer kortison har satts in och nytt prov ska tas i morgon.
Så fortsättning följer.

Såg ditt inlägg och jag tackar för det. tummenupp.gif
Dom där gamla pissarna tar lite tid på sig, då cirkulationen ofta är lite nedsatt av åldern, så det tar lite tid innan man ser resultat... tummenupp.gif
Håller alla tummar och tår.
Trampendal
CITAT (pejori @ 24-04-2009, 23:14) *
Såg ditt inlägg och jag tackar för det. tummenupp.gif
Dom där gamla pissarna tar lite tid på sig, då cirkulationen ofta är lite nedsatt av åldern, så det tar lite tid innan man ser resultat... tummenupp.gif
Håller alla tummar och tår.

Fast så väldigt gammal är hon inte, sju år. Men läget är i alla fall oförändrat.

Tack för alla hållna kroppsdelar, jag håller mina också för att det ska bli bra nån gång.
Meriona
Undrar hur det gått med ätningen nu? unsure.gif
Trampendal
CITAT (Meriona @ 30-04-2009, 08:55) *
Undrar hur det gått med ätningen nu? unsure.gif

Fortfarande problem. Nytt plodprov togs i går, ingen förändring.
Kortisonet gör dock att hon blir hungrig så fast det är svårt får hon i sig lite.
Ingen veterinär verkar fatta vad felet är. :-(
Veterinären i går skulle rådgöra med en kollega efter helgen och sen höra av sig.

Det ser rätt mörkt ut tyvärr.
pejori
CITAT (Trampendal @ 30-04-2009, 23:46) *
Fortfarande problem. Nytt plodprov togs i går, ingen förändring.
Kortisonet gör dock att hon blir hungrig så fast det är svårt får hon i sig lite.
Ingen veterinär verkar fatta vad felet är. :-(
Veterinären i går skulle rådgöra med en kollega efter helgen och sen höra av sig.

Det ser rätt mörkt ut tyvärr.

Näää. Vad tråkigt att höra. trostar.gif
Får hoppas att kolegan kan hitta på nått som hjälper. Fortsätter att hålla tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon