Full version: Cia73's busfrö
cia73
Nu så är det dags att så mina busfrön(om ni fortfarande hittar dem wink.gif ).
Busfrö nr 1 är ljusgroende så täck ej fröna. Grodde för mej inomhus på mindre än en vecka.
Busfrö nr 2 gror bra i rumstemperatur(mörkt) på 1 -2 vecka.
Den tredje påsen går bra att så direkt på friland eller varför inte förodla några frö om nån är nyfiken. Det där med friland ligger långt i framtiden åtminstone för mej som ännu har snö ute.

Härmed så förklarar jag tråden öppnad. smile.gif
Maggan H
Återstår att se om jag hittar fröna eller krukorna-jag minns inte om jag sådde dem häromdan.... giggle.gif
Spännande!
Rosmarin
Ska bli spännande! Jag tog fram fröna igår och ska så dem strax! tummenupp.gif
Anki V
Nu är Cias busfrön I och II i jorden här i Sundsvall också. Spännande! 000.gif

/Anki
Maggan H
Milde Moses, jag står i skamvrån! blush.gif Jag kar letat efter fröna i både lådor och sådda krukor - inget! -cry-.gif Ska gå igenom allt i kväll, nånstans måste dom finnas! devil.gif
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 01-04-2009, 16:05) *
Nu är Cias busfrön I och II i jorden här i Sundsvall också. Spännande! 000.gif

/Anki

Nu finns de även att finna Norr om Högakusten bron tummenupp.gif
Gillan
Jag har inte hunnit med idag, men det ska bli i morgon yes.gif
Rosmarin
Jag sådde igår. tummenupp.gif
Maggan H
PUH! Jag sådde dem i morse så fort jag fann dem (emellan såkatalogerna)! biggrin.gif Sparade dock trean, har ni andra sått den? coolgleam.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 02-04-2009, 19:42) *
...... biggrin.gif Sparade dock trean, har ni andra sått den? coolgleam.gif ........

"ALLA SORTER FULLA GLAS!" crazy.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 02-04-2009, 22:34) *

Hm, har du druckit whiskey?? tongue.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 03-04-2009, 08:28) *

Näe rotfl.gif -Alla sorter fulla glas! betyder ALLT jag har sått allt och inte lämnat något till "slumpen"
Rosmarin
CITAT (Lady Hamilton @ 02-04-2009, 22:34) *

CITAT (Maggan H @ 03-04-2009, 08:28) *

rotfl.gif Ni är för roliga!!!
Gillan
CITAT (Gillan @ 01-04-2009, 20:01) *
Jag har inte hunnit med idag, men det ska bli i morgon yes.gif

Och när det väl kom till kritan så fann jag dem inte!!! De var borta ( så det är inte bara du Maggan blush.gif ), men nu på morgonen hittade jag dem mitt mellan två blivande fröburkar ohmy.gif och nu är de sådda. Trean sparade jag till nästa helg då jag tänker starta upp mitt växthus. För NU får jag inte plats längre!!!!
Rosmarin
CITAT (Gillan @ 03-04-2009, 09:44) *
Och när det väl kom till kritan så fann jag dem inte!!! De var borta ( så det är inte bara du Maggan blush.gif ), men nu på morgonen hittade jag dem mitt mellan två blivande fröburkar ohmy.gif och nu är de sådda. Trean sparade jag till nästa helg då jag tänker starta upp mitt växthus. För NU får jag inte plats längre!!!!

Jag fick inte heller plats längre. Halva vardagsrumsgolvet var fullt med såbyttor så nu har i alla fall de som har grott och blivit omskolade fått flytta ut. Lite trixigt kan det vara då nätterna fortfarande kan vara ganska kalla ibland. Men fram tills på tisdag ska visst det kallaste vara tre plus grader. Hoppas nu att de inte har fel den här gången!
Anki V
Både Cia I och II har grott yahoo.gif

/Anki
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 03-04-2009, 08:31) *
Näe rotfl.gif -Alla sorter fulla glas! betyder ALLT jag har sått allt och inte lämnat något till "slumpen"

Aha, säger du det så.... crazy.gif

Inget har grott hos mig i alla fall! no.gif
Lady Hamilton
Här har Cia73 Nr:1 grott yahoo.gif
Rosmarin
Jag har groddar i tvåan och i trean crazy.gif
Kajsa i Arvika
Ettan och tvåan har grott! Vad var trean? nåt ätbart? crazy.gif
Rosmarin
CITAT (Kajsa i Arvika @ 08-04-2009, 17:44) *
Ettan och tvåan har grott! Vad var trean? nåt ätbart? crazy.gif

Ja trean var något ätbart som kan sås direkt ute i rabatten. Men så skrev Cia ju att vi kunde så några redan nu om vi var nyfikna, och det.... whist.gif .

CITAT (cia73 @ 01-04-2009, 08:03) *
Nu så är det dags att så mina busfrön(om ni fortfarande hittar dem wink.gif ).
Busfrö nr 1 är ljusgroende så täck ej fröna. Grodde för mej inomhus på mindre än en vecka.
Busfrö nr 2 gror bra i rumstemperatur(mörkt) på 1 -2 vecka.
Den tredje påsen går bra att så direkt på friland eller varför inte förodla några frö om nån är nyfiken. Det där med friland ligger långt i framtiden åtminstone för mej som ännu har snö ute.

Härmed så förklarar jag tråden öppnad. smile.gif
Maggan H
Nu gror det i ettan i alla fall, yaay.gif ingenting i tvåan! sleeping.gif
Rosmarin
Nu verkar ettan definitivt vara på gång här! yahoo.gif
Maggan H
Nu gror tvåan också! tummenupp.gif Men ingen aning vad det är! g.gif
cia73
Kul att det börjar gro. smile.gif

Jepp, trean går att äta(som man kan förstå av namnet wink.gif ). Det är mest bladen som äts, blommorna har en otroligt härlig doft. whist.gif
Anki V
Jag kommer för mitt liv inte ihåg hur fröna till busfrö1 såg ut men nu har det grott en hel matta med små, små.........penstemoner, eller flirting.gif ?....och lite röda ser dom ut att bli också naughty.gif

/Anki
cia73
CITAT (Anki V @ 20-04-2009, 15:37) *
Jag kommer för mitt liv inte ihåg hur fröna till busfrö1 såg ut men nu har det grott en hel matta med små, små.........penstemoner, eller flirting.gif ?....och lite röda ser dom ut att bli också naughty.gif

/Anki

whistling.gif Eventuellt kan färgen gå lite mot azur... wink.gif

Jag vet det kommer att bli tätt i krukorna men ni får ta en sax och klippa av de som ni vill har bort. Jag kan bara inte sätta lite frå i påsar. biggrin.gif
Anki V
Japp...då är det en P. hirsutus då flirting.gif . Den har också lite rödaktiga stjälkar.

[attachment=33734:P_046__Large_.jpg]

Men hallå.....var är ni andra. Jag ska väl inte gissa aldeles ensam confused.gif

/Anki

Maggan H
Röda?? Jag tycker inte dom ser röda ut... g.gif .Har inte en aning! devil.gif

Men en vild gissning blir Alunrot Palace Purple

Maggan H
Är det ingen som vet? (Naturligtvis inte jag heller! angry.gif )
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 04-05-2009, 08:05) *
Är det ingen som vet? (Naturligtvis inte jag heller! angry.gif )

Nej ... vet inte no.gif

Hade varit roligt om det var någon sorts penstemon. Sådana vill jag gärna ha. (har en wub.gif -Maggans busfröer - men kunde vara kul med lite flera, även om det inte är samma sort. shy.gif
Anki V
CITAT (Rosmarin @ 05-05-2009, 08:50) *
Hade varit roligt om det var någon sorts penstemon. Sådana vill jag gärna ha. (har en wub.gif -Maggans busfröer - men kunde vara kul med lite flera, även om det inte är samma sort. shy.gif

Cia tycks ha övergivit oss. Vad kan vara viktigare än vi så här på försommaren confused.gif ?

I alla fall blir jag mer och mer säker på att det är en penstemon.....

Tvåan ...kan det vara en Ulltistel. Onopordum acanthium?

Eftersom den blir uppåt två meter hög så skulle jag vilja veta om jag ska undvika att plantera den i det lilla stenpartiet.

/Anki
Maggan H
Här är en av mina Guldspåtistlar, ska planteras ut om några veckor. Huserar än så länge i värmen i växthuset.
[attachment=38129:P7120012.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon