|
Aqvakul
01-04-2009, 07:13
Det var tidigt, men UNDERBART!!!  (Är bilden tagen nu 1 april..., i din rabatt? - nästan för bra för att vara sant... )
Nej då så är det. Tog den i går faktiskt.
Meriona
01-04-2009, 09:47
Vilken färgprakt! Lotten eller hemma?
Åh så fint, nu längtar jag verkligen efter våren! Så här ser det ut i min tulpanrabatt idag ...och det är inget skämt det heller. [attachment=32639:2009_04_01_001.jpg]
Meriona
01-04-2009, 09:59
CITAT (Betty @ 01-04-2009, 10:58)  Åh så fint, nu längtar jag verkligen efter våren! Så här ser det ut i min tulpanrabatt idag ...och det är inget skämt det heller. [attachment=32639:2009_04_01_001.jpg]
Ja att Bettys bild är sann.....det vet jag.....men Wilmers.......
SannaLasso
01-04-2009, 10:39
Hos mig har jag "bara" blommande vintergäck och snödroppar sedan några veckor tillbaka. Igår såg jag en riktigt fräsch gullviveplanta, bladen var redan stora och fina men några blomknoppar syntes inte.
Varken krokus eller tulpaner har börjat komma upp än.
Hej
Igår hade snön smält såpass att jag såg att Krokusarna tittade upp. Påskliljorna har varit uppe flera veckor, men knappt vuxit under denna tid. Annars liknar min Tulpanrabatt Bettys, tills för någon dag sen. I helgen skottade jag bort det mesta snön, och nu har nog resten smält själv. Tulpanerna i samma rabatt syns knappt till, så det är till att vänta. Men ÅÅÅÅHHHH vad fina dina är, Wilmer.
Hälsn Tepa
Farbror Blå
01-04-2009, 16:28
Bäste för Kickilina Wilmersson att hon skämtarr. grrrrrr!
Här ligger snön tjock, tjälen beräknas gå ur marken om tre-fyra veckor och mina första tulpaner kommer antagligen i början av juni.
CITAT (Farbror Blå @ 01-04-2009, 17:28) 
Här ligger snön tjock, tjälen beräknas gå ur marken om tre-fyra veckor och mina första tulpaner kommer antagligen i början av juni.
Eller hur!
CITAT (Wilmer @ 01-04-2009, 21:08)  Gissa om jag gick på det!  Busfrö där!
 Gissa om jag led med dig och snön när jag ljög med så läckra vårtulpaner.. Men snart är det nog dags på rikgtigt
Inte behöver du ha dåligt samvete för att du lurades, det är helt OK - fast bara idag. Jajjamen, snart är det vår på riktigt, snöfritt om ungefär en månad...
Biggan_
01-04-2009, 23:39
Det var ett bra försök Wilmer!
Irene_L
02-04-2009, 07:54
Fy på dig Wilmer!! Tur att det bara är 1 april en gång om året.  Fast jag gick inte på det  ......tror jag
blomkronan
02-04-2009, 08:03
Det hör till att luras på 1 april  , själv blev jag inte lurad Men Wilmer jag måste säga... VILKA FINA TULPANER du har, hoppas du får njuta av dom snart  Fint att blanda i olika färger...
Irene_L
02-04-2009, 08:44
Ja verkligen underbara tulpaner Wilmer! Snart, snart är vi där och får se blommande tulpaner! Härliga tider i trädgården ligger framför oss!
Farbror Blå
02-04-2009, 22:44
Ääääälskar tulpisar=)
I förra boendet, i stan, hade jag en tuplanrabatt för 800 spänn.. en smal, fin rabatt bredvid gräsmattan, med först 20 vita, sen tjugo gula, 20 rosa, 20 röda, 20 blå 20 violetta och 20 svarta tulpaner!!
Två av tre år jag hade dom dog dom av att snön kom tillbaka i mitten på maj och knäckte eller frös dom när dom kommit upp en decimeter..
Här kommer nog inte en enda tulpan upp i år. Satte en massa i höstas men nu har det varit något kul djur här och ätit upp allihopa  Blir ingen tulpanfröjd alls i år
Aj då blå, så trist! Jag älskar tulpaner, kan minnas doften av solvarm tulpan från pappas tulpanrabatt från barndommen. Jag gillar egentligen inte ha alla färger mixade så nära varandra, gillar när det är mer harmoni i det hela. Men det var enda sättet att få dem att överleva. Köpte många och dyra lökar som ruttnade bort första året på lotten. Fick rådet här att ha grus under osv. så nu odlar jag dem på en upphöjd bädd med grus inhägnat mot rådjuren. När de blommat över flyttas de för sommarvila. Jag tar mest hem till snitt, då kan buketterna bli så här.. tulpanbukett.jpg Nu har jag ingen snö här, och det är SANT!! Världens vårväder i dag. CITAT (Cathis @ 02-04-2009, 23:51)  Här kommer nog inte en enda tulpan upp i år. Satte en massa i höstas men nu har det varit något kul djur här och ätit upp allihopa  Blir ingen tulpanfröjd alls i år  Usch vad det är trist!! Jag gick och väntade och väntade på våren men inga tulipaner kom upp. Tillslut grävde jag där de planterats, där fanns slemmiga lökar bara.. Hur vet du att dina är borta Cathis?
Aqvakul
04-04-2009, 15:38
Våren är mycket senare i år än förra året. I fjor så kunde jag fotografera utslagen plommonblom 19 mars, medans det är en bra bit kvar till dess fortfarande i år. Men nu forceras det av värmen.
Dagens bild består av nyutslagna tulpaner - i inte i särskilt skyddat läge - tror att det är "Rödluva"....
[attachment=32741:tulpaner.jpg]
Eva i Höga
04-04-2009, 16:05
Ja, Wilmer är en skojig filur! Lyckades rädda de flesta av mina tulpaner från rådjuren men några hade de varit och knaprat på. Fick skynda mig att peta ner vitlöksklyftor överallt där jag har växter som rådjuren tycker om. Och nu får de vara ifred och snart blommar tulpanerna här också!
Intressant tips!  Låter ju betydligt smidigare än att göra som jag: Fyller blomsprutan med tabascovatten och sprejar tulpanerna med den blandningen allt eftersom de växer sig större. Hur exakt går du tillväga? Kör du bara ner klyftorna i jorden intill tulpanerna?
OJdå, fungerar tabasco och vitlök? Snyggare än kompostgaller
Tabasco funkar på "mina" rådjur men jag har hört talas om rådjur som inte har något emot starkt kryddad mat, de kanske vänjer sig med tiden...? Jag har fått ha mina tulpaner ifred de senaste två åren, men man får lov att ligga i och sprejja ofta för tulpaner växer ju så fort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|