norea
Nya husägare och dags och luka rabatterna. Hur vet man vad som är ogräs och vad som är "riktiga" växter egentligen. Det knoppas ju små grönt överallt!
Aqvakul
Man lär sig med tiden. För att få lite hjälp på vägen så kan man ju fotografer och lägga ut här på Odla, så brukar det gissas hej vilt!
Red Top
Ett tips! Luka inte förrän du ser mer än hjärtbladen. Då är det oxå dags att ta bilder och lägga ut här. smile.gif
tepa
Ursäkta åländska lilla mej, men vad betyder "luka". Inget uttryck vi använder här på Åland.

Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
CITAT (tepa @ 01-04-2009, 09:38) *
Ursäkta åländska lilla mej, men vad betyder "luka". Inget uttryck vi använder här på Åland.

Hälsn Tepa

Luka betyder rensa. Missade du tråden i somras om "lukning"??? shy.gif
Fågelvägen
norea, risken finns att du i din iver rensar bort trädgårdens karaktär. Du har väl någon trädgårdsälskande granne som du kan bjuda in och be om en runda i din trädgård? Har grannen haft trädgård länge känner han/hon säkert igen de flesta små plantorna långt innan de blommar. Plus att du kan få en fin grannkontakt på samma gång. yes.gif
gunnevi
[font="Arial"][/font][size="4"][/size]
CITAT (tepa @ 01-04-2009, 09:38) *

Hälsn Tepa
[size="6"]

Lugn, Tepa!
Du är så ung. Luka var ett vanligt trädgårdsord på 40-talet på Åland.
Jag vet, för jag var med.
Hälsningar från Gunnevi
tepa
Sussie, den tråden har jag nog missat. Jasså, rensa. Jag gissade det.

Gunnevi, 40-talet på Åland, nej då var jag nog inte med. Det är ca 50 år före jag var med. Inte för att jag är född på nittitalet, men jag flyttade från Åbotrakten till Åland då.

Hälsn Tepa
Alba
Börja inte för tidigt med att rensa ...låt det växa upp lite så är det lättare att se.
Och som någon skrev....fota och lägg in en fråga på Odla.
Boxer
CITAT (Fågelvägen @ 01-04-2009, 11:02) *
norea, risken finns att du i din iver rensar bort trädgårdens karaktär. Du har väl någon trädgårdsälskande granne som du kan bjuda in och be om en runda i din trädgård? Har grannen haft trädgård länge känner han/hon säkert igen de flesta små plantorna långt innan de blommar. Plus att du kan få en fin grannkontakt på samma gång. yes.gif

Det tycker jag är en strålande idé! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon