björken_76
Hej alla rosälskare,

Jag ska snart plantera min första rosenrabatt framför altanen som ligger i söderläge så det är väldigt soligt och rätt så utsatt läge. Men det finns ju tusen olika sorter och jag får sån beslutsångest... så jag tänkte höra om någon här har några tips att komma med.

Då jag inte är någon expert så vill jag ha rätt så lättskötta rosor som blir 60-100 cm höga. Gärna sådana som blommar länge. Jag har kollat lite på hortogreen.com och funderar på olika renaissance-rosor som jag tycker ser fina ut, men jag vet inte om deras "easy elegance"-rosor skulle vara lättare att sköta. Någon som vet??

Just det, jag bor norr om Stockholm så det ligger just i gränsen för zon 2-3-4, vet inte riktigt vad det räknas som här....

Tacksam för alla svar!
/Björken
Kajsa
Här några förslag på mina bästa och friskaste rabattrosor. Troligen har du väl zon 3 norr om Sthlm.
Rabattrosor är kräsna damer som vill ha djup och fin jord och gödsel varje vår.
Hortogreen har fina rosor och bra priser och dom säljer 5 -pack till bra priser. Jag har ett album med lite Easy Elegance rosor, kika där, men jag tycker inte du ska välja dom.

Astrid Lindgren bli 1- 1.20 hög, doftar och det är en zon 4 ros. Frisk.

Leonardo Da Vinci, blir ca 1 m, kraftig ros, doftar svagt, zon 4 ros. Fylld blomma som liknar de gammaldags rosorna, mycket vacker, frisk.

Katharina Zeimet, en äldre Polyantha ros från 1901 som har blivit populär igen. Har en massa ex av denna ros. Doftar gott, blir ca 70 - 1 m hög, tål kyla zon 5 ros. Perfekt att blanda med lite färgade rosor.

Ingrid Bergman är den flottaste röda rosen, som sammet, men det är en zon 3 ros och lite klen, om du har ett varmt, gosigt läge vid uteplatsen kan det gå. Blir ca 80 - 1 m hög och doftar en del.

Sommerwind, blir buskig och tät, mycket söt med sina fransiga kronblad, fryser aldrig bort, zon 5 ros, svag doft blir ca 80 cm och alltid frisk.

Av Renaissance rosorna har jag bara Clair. R och den har hängt med länge men blir 1.5 m. Annars tror jag många är klena i den serien.
Kajsa
Ser nu att det var ditt första inlägg, så Välkommen till oss på Odla.nu rose.gif
Erika i Sandviken
Jag skulle också blanda,elelr lägre i framkant och lite högre baktill.

Kanske Irene av Danmark i bakkant (klarar lätt zon4) och Red Fairy,Pink Fairy, eller annan krypigare ros i framkant

Du kan också köra Golden Celebration (Austinros)i bakkant och Katharina Zeimet i framkant.

Men håller med Kajsa, Astrid Lindgren är en kalasros,vill du ha en relativt bra renaissance ros så kan jag rekommendera Nadja Renaissance en blodröd jätte vacker ros.
[attachment=32649:Nadja_Renaicansse.JPG]

Vill du ha stoooora blommor,som syns så ska du kanske välja någon av dessa..
[attachment=32652:Chicago_Peace_08.JPG]
Chicago Peace

[attachment=32653:Troika.jpg]
Troika

[attachment=32654:Tivoli150.jpg]
Tivoli150

björken_76
CITAT (Kajsa @ 01-04-2009, 18:04) *
Ser nu att det var ditt första inlägg, så Välkommen till oss på Odla.nu rose.gif

Tack så mycket... har hängt här och kollat en hel del, är så bra att lära sig en massa här!
björken_76
Tack för tipsen Erika och Kajsa! Vilka fina bilder! Hoppas att mina kan bli lika fina nån dag wink.gif

Har kollat lite till och tror helt klart att Astrid Lingren kan var nåt för mig. Jag satsar nog på 4 olika sorter så länge så får jag se om de växer så kan jag köpa till mer nästa år. Så just nu funderar jag på Astrid Lingren, Kronborg, Strawberry Ice, Amber Queen, Fresia, HC Andersen och Karen Blixen, alla ser så fina ut så jag ska välja ut några... Någon som har erfarenhet av dem?
Kajsa

H.C Andersen också en bra rabattros, zon 4 men nästan ingen doft, blir lite buskig efter snälla vintrar.
Också mycket frisk !

Amber Queen, också en zon 4 ros och doftar gott men lite klen tycker jag nog. Om det varit en snäll vinter med gröna grenar på våren kan den bli så här buskig om man låter bli att klippa ner den.

Friesia, lite lägre 70 - 80 cm och en zon 3 ros, doftar gott. Kan få svartfläck mm. ibland.
Har köpt billiga barrota paket på Coop av denna på våren och kantat hej vilt med en tid, då den är ganska låg, svag för gula rosor.

Karen Blixen, en flott Tehybrid, lite klen zon 3, växer stelt, ganska kraftig, raka grenar, ca 1 m eller högre.
Har några ex. skyddat läge som hängt med 5 - 6 år nu. Får svartfläck ibland.
Ezereht
Har du kollat in iceberg och burgundy iceberg wink.gif *frestar

Fast jag vet inte var du ska få tag i dem förståss...
Erika i Sandviken
CITAT (Ezereht @ 02-04-2009, 17:44) *
Har du kollat in iceberg och burgundy iceberg wink.gif *frestar

Fast jag vet inte var du ska få tag i dem förståss...
Båda finns nog hos Per och Inga i Söderfors (Trågår´n)
Åtminstone finns då Burgundy Iceberg där,den vanliga Iceberg finns ju nästan på vilken plantskola som hellst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon