Lavendela
Hej på er!

Min underbara inglasade balkong verkar inte vara nån bra miljö för växterna... Jag deppar lite nu för den här sommaren var det en hel del som gav upp och dog. En inglasad balkong rätt i söder blir ju rätt varm även om man har öppnat alla rutor som går att öppna.

OK Medelhavsväxterna trivs ju, citron och fikon, men t o m pelargonerna verkade krokna i värmen. Och vin vill sig ju inte heller i sådan miljö tydligen. Och fuchsior som jag hade hoppats på när jag glasade in den är ju rätt hopplöst. Utom ETT praktexemplar som blommar som en stolle! Härligt undantag!

Vad har ni andra i den inglasade hettan? Vad är det som trivs? Jag vill inte ha sedum och sånt för det tycker jag är tråkigt. Helst vill jag ha sånt som blommar.

Berätta om era erfarenheter! Jag vill jättegärna höra!

Många hälsningar!

Ulrika
Nina A
Hej
jag kom dragandes med exakt samma problem ett par veckor sedan smile.gif
fick bra och nyttiga tips bland annat att
*skaffa några bordsfläktar,luft som rör på sig blir inte lika varmt
*skaffa gardiner,tex finns det billiga rullgardiner i naturmaterial på ikea,den drar man ner när det är som ljusast/varmast
*varmt+torrt=spinn...skaffa något litet med vatten i,tex finns det små fontäner i handeln som man kan ha ute på balkongen
det höjer luftfuktigheten och blommorna blir inte sjuka så lätt
eller skaffa ett litet akvarium som du har vattenväxter i,och kanske ett par små fiskar smile.gif
det finns urgulliga mininäckrosor,häftiga undervattenväxter och annat smått och gott...

kaktusar är annars något av de härdigaste när det gäller värme
de är ju specialdesignade :)med taggar,lurv och upphöjd "kropp" allt för att samla lite dagg,och inte utsättas helt för solen
men,de blommar inte iofs.....

annars är pelargoner härdiga,fjärilsblomster,solrosor,rosenböna är blommor som inte lätt drabbas av spinn,spinn är ett gissel på min balkong
dels för att det är inglasat och står mot söder...kanske något du också kan få besvär med?passar på att övertipsa för säkerhets skull biggrin.gif

/Nina
Lavendela
Hej Nina!

Tack för ditt svar!! Blev jätteglad.
Ja gardiner får man förståss lov att ha. Har haft pinnvävsjalusier för att få gles skugga i två år, men ska prova nåt nytt till våren.
Spinn är väl bara SÅÅÅ hemskt!?!? De har ätit upp massor för mig därute (på balkongen) men igår när jag lusläste den här sajten såg jag att Provado Plus är det enda som biter på dem. De är väl Pyrex-resistenta nu på min balkong...
Akvarium eller fontän eller nån fin balja är ju faktiskt en kul idé! Där kanman ju förena nytta med nöje!
I sommar tänker jag helt ta bort glasen på kortsidorna, de behövs ju inte mellan maj och september eg. Då blir det lite mera 'blås' därute.
Vad har du på din balkong?
Hos mig trivs fikon och citrus och pelargoner bäst.

Många hälsningar!
Ulrika
Nina A
i somras hade jag en stor änglatrumpet,en tomatbuske och luktärt
tänkte börja i liten skala då det är min första riktiga balkong

änglatrumpeten fick spinn,det fick luktärten också+nått grått på bladen ;(
fick två tomater från min tomatplanta smile.gif

men nästa år......då blir det mer
citrus törs jag inte ha igen då det fick spinn så lätt sad.gif
nästa vår blir det svartöga "spanish eyes" (rosa blommor istället för gula)
kanske lite rosenböna och annat smått och gott

tycker det är superkul att kolla på frösajter och drömma om den perfekta balkongen biggrin.gif

/Nina
kerstin z5-6
Blir det över 30 grader börjar de flesta växter må mkt illa särskilt i kruka -hur tropiska de än är -Fläktar och ta bort glas är utmärkt
Passionsfrukt och vin gillar inte heller för varmt
En väldigt tålig och vacker värmeälskare är nerium oleander som gärna blir ett mindre träd , Änglatrupeter om de får vatten ,Tibouchina , Yucca filamentosa 2 meter snygg blomställning ytterst lite vatten ..trots att det är en torkis väldigt snygg smile.gif
Jasminer, patcholi-ja som parfymen smile.gif
Ananas , banan mfl

Ros i kruka om du håller tempen nere under hetaste tiden o fläktar
Här är ett länktips -där de har tropiska växter fr frö

frö
Lavendela
Hej och tack för tipsen!

Jasmin och patchouli låter ju toppen, men var får man tag i en sån blomma? Patchouli alltså?

Hälsningar!
kerstin z5-6
tropiska växter

här kan du beställa både frön och plantor ..bla.men kolla de vanliga blomsterhandlarna först smile.gif smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon