Full version: Orkide
Magnolica
Hej!
Har en brudorkide som är överblommad. Undrar vid vilket "öga" man ska beskära för att få bra resultat för omblomning?
Tacksam för svar!
tepa
Hej

Jag fick rådet här på forumet, att klippa stängeln helt om den är totalvissen. Och att klippa ovanför tredje noden nerifrån sett, om stängeln är grön. Det är ett år sedan, ingenting har hänt ännu. Bladen är friska och gröna, men jag tvingar mig till att ha tålamod...

Hälsn Tepa
Magnolica
Det är två stänglar och båda är gröna så det blir till å fixa till dem. Tålamod har jag hört att det krävs men det är det värt med tanke på hur länge dessa "brudar" blommar 000.gif Tack för svar!
Aqvakul
Problemet är ju att brudorkidéer ibland blommar på sidoskott, men oftast inte. Det är ju inte särskilt snyggt med några kala strånkar som sticker upp (tredje noden nerifrån kan bli ganska mycket). Jag brukar kapa ner dem helt om det inte händer något på några månader.
Sussie F-Flower
Vore det mina så skulle jag inte göra något alls.... shy.gif Faktiskt!
Jag klipper ALDRIG ner mina stänglar så tillvida de inte gulnat. Kanske beror på att jag är lite feg av mig också...
Jag tycker att det är rätt så ofta dom fortsätter att växa i topparna, i synnerhet nu, när ljuset och värmen återvänder.
tepa
Hej Aquakul

Då kanske jag ska göra det. Inget har ju hänt på ett år !!! Min andra Orchidé hade helvissen stängel. Den klippte jag bort helt och hållet. Men inget har hänt där heller.

Du menar, alltså, Aquakul, att det inte finns någon chans att den avkapade stängeln får blommor mera, utan att bättre att ta bort helt, så kanske något nytt börjar växa ur samma ställe ?

Hälsn Tepa
Blomstertanten
CITAT (tepa @ 01-04-2009, 12:15) *
Hej Aquakul

Då kanske jag ska göra det. Inget har ju hänt på ett år !!! Min andra Orchidé hade helvissen stängel. Den klippte jag bort helt och hållet. Men inget har hänt där heller.

Du menar, alltså, Aquakul, att det inte finns någon chans att den avkapade stängeln får blommor mera, utan att bättre att ta bort helt, så kanske något nytt börjar växa ur samma ställe ?

Hälsn Tepa

Det kan mycket väl komma blommor i toppen på stängeln ! Både mina och särbons orkidéer har blommat om , men om stängeln har fortsatt växa ser det lite konstigt ut med en jättelång stängel med blommor i toppen giggle.gif Jag tror att det är större risk att stängeln torkar om man kapar den , men säker är jag inte.
skogstroll
finns lite olika teorier tror jag. Jag kör med att klippa vid tredje ögat, ibland andra. En kollega på jobbet låter dem bara stå och ta bort stänglarna när de torkat, och hon har mycket mer blomning...
bullen_86
Jag har låtit mina vara i flera år och i sommras blommade den som sjutton! 44 blommor tror jag att jag räknade till.
tepa
Hej

Jag har inte klippt av den ännu. Ska nog inte göra det heller, utan jag väntar...

Tepa

messermark
Jag klipper aldrig av mina heller, de har blommat i flera omgångar på samma stängel. En hybrid har blommat tre år på samma, en del förgrenar sig och andra fortsätter i toppen. Lite olika beroende på vilken det är. (Har både hybrider och namnade phallar)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon