Rapunzel
Hej

Vad gör jag med mitt pelaräppelträd nu på balkongen? Ska jag börja vattna? Jorden verkar torr eller är det för tidigt. Bor i södra Dalarna. Det är andra året jag har det och minns inte hur jag gjorde förra våren. Och förra året blev det inga blommor och äpplen och utan bara ett frodigt bladverk. Och jag undrar ju också varför det blev så. Gjorde jag något fel?? Skulle gärna vilja någon liten blomma i år om möjligt.
Rapunzel
Hej igen!

Jag fick ju ingen svar på den här frågan så nu kan jag ju delge er mina erfarenheter. Jag började vattna då när jag ställde frågan och har nog vattnat 3 gånger sen dess. Och nu tro det eller ej nu växer det som bara den och jag ser små blomknoppar överallt. Det är så kul. Jag bryr mig inte så jättemycket om det inte blir några äpplen. Men äppelblom är ju något fantastiskt underbart. Så nu ser jag fram emot blomningen.Och tydligen så vilade den sig förra året från blommor och skörd för att orka i år, eller??
mieb
Vad kul att det har gått så bra med ditt träd! Du har säkert rätt i att trädet sparade på krafterna första sommaren genom att inte blomma.
Det du kan göra för att det ska växa ännu bättre är att ge lite näring till ditt träd om du inte redan har gjort det. Det här gödslet har jag tänkt att köpa till mina plantor: Algomin
Rapunzel
Där sa du någonting Mieb. thanks.gif Jag hade faktiskt inte allt tänkt på att det behöver näring just nu. Då ska jag ge det lite gödning så fort som möjligt.
Rapunzel
Nu blommar det för fullt och är så vackert. Skrev tidigare att jag inte brydde mig så mycket om om det blev äpplen bara det blommade men....... whist.gif det vore ju kul med äpplen också. Eftersom jag inte kan någonting fortsätter jag att fråga. Behövs det ett träd till för att det ska bli äpplen eller klarar det sig ensamt med hjälp av någon humla eller mig?? Snälla ni som kan det här, hjälp mig . confused.gif
Ingrid Zon3
Vad roligt att det blommar, och sen är det ju trevligt med äpplena som kan vara vackra förutom goda.

Nån humla som varit i en äppelblomma på ett annat äppelträd är vad som behövs. I någorlunda bebodda trakter är det inga större problem vad jag vet, bara att låta naturen sköta sitt. Men det jag funderar på är om inte ditt balkongträd blommar mycket tidigare än de som växer i backen i närheten? Mitt träd har bara knoppar ännu och du har väl aningen bistrare klimatzon, eller?

Försök att vindskydda och kanske skugga trädet lite så varar blomningen nog längre. Då borde chansen öka att humlorna har med äppelpollen till ditt träd.

PS: det vore roligt att se foto på ditt träd smile.gif
Rapunzel
Jag är inte så bra på det här med att fota. Men här kommer en bild i alla fall. Det var en humla där nyss men han berättade inte vart han varit innan giggle.gif . Man får ju bara hoppas att det är något annat träd som kommit igång där han varit.

[attachment=34693:IMG_1620.jpg]
GunnellF
CITAT (Rapunzel @ 15-05-2009, 18:31) *
Jag är inte så bra på det här med att fota. Men här kommer en bild i alla fall. Det var en humla där nyss men han berättade inte vart han varit innan giggle.gif . Man får ju bara hoppas att det är något annat träd som kommit igång där han varit.
[attachment=34693:IMG_1620.jpg]

Oj, va fint!! tummenupp.gif
Ingrid Zon3
Jättesött, verkligen!
Blir det inga kart så får du fundera på att skaffa ett till som pollinerar din sort.
Rapunzel
Vad roligt att ni tyckte det var fint. Det tycker jag med och det doftar så gott. Och det är flera energiska humlor som hälsat på så omöjligt är det väl inte att det skulle kunna bli något kart. Och det är väldigt trevligt med ett litet behändigt träd i ögonhöjd så man kan studera på nära håll hur en humla utför sitt fantastiska arbete medan man njuter en kopp kaffe. Tack för era goda råd och tips allihopa! smiley_small_hug.gif
Rapunzel
Hej igen.

Ville bara rapportera att humlorna gjort ett gott arbete. Nu har jag massor av små kart. Spännande att se vad det blir av dom. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon