|
Julia03
01-04-2009, 14:44
Hej alla glada i vårsolen! Läste att några av Er har sått goji-bär. Har Ni nu torkat och ätit? Känner Ni er friskare............  De ska ju vara riktiga superbär. Och jag går ju naturligtvis på detta - måste ju testa! Därför köpte jag 3 småplantor via Easy-plant. De står nu i köksfönstret och har börjat ränna iväg! Någon som vet hur stora plantorna bör vara innan utplantering? Temperatur? (De är ju tåliga har jag läst någonstans). Avstånd? /Eva
Sussie F-Flower
01-04-2009, 14:49
Spännande! Hur ser dom ut som småplantor? Jag har också funderat på att så/köpa plant. Har du möjlighet att lägga in en bild..?
Jättenyfiken! jag vill också se bild! Mina frön har precis vaknat och smala, smala blad har kommit upp. Jätteglad för dem! Sätter ut dem i uterummet och har det öppet under dagarna. Jag tror de skall tåla -25 när de är stora, lerjord och lite halvskugga. Men de kommer från sydöstra Kina och vad är halvskugga där jämfört med vår halvskugga? Tolkar det som sol. De är tydligen släkt med tomaten, enligt råd här på Odla. Är också osäker på nästa steg efter grodd. Jag känner mig SJUKT MYCKET piggare och friskare sedan jag börjat äta Goji regelbundet.  Kanske mest för att de ersätter annan skit som godis, kaffe etc. De tar liksom bort suget. Köpte en stor laddning från http://www.gojiforlife.info/ och bjuder hela familjen. Småttingarna äter dem med stor förtjusning. Tycker det här är galet roligt! kramkram
Oavsett hur nyttigt något livsmedel må vara, så har det ju ingen betydelse om man inte också äter relativt stora mängder av det, av någon anledning så tror jag inte att det hjälper att man odlar dem själv. Man kommer nog ändå inte kunna skörda några större mängder.
Så man bör nog "bara" se det som en rolig växt.
Julia03
14-04-2009, 15:46
Hej! Äntligen vid datorn igen. Har dessvärre inte haft möjlighet att fota goji-plantorna än. Men de stack iväg och blev 2 dm (!) så jag toppade dem till 1 dm. De har därefter blivit kraftigare. Lovar att ta bild snarast. Hälsningar
Annkina
14-04-2009, 18:06
Följer tråden med spänning. Har också beställt plantor från Easy-plant.
Tar det lång tid innan de kommer?
GunnellF
15-04-2009, 19:08
SysterJord
17-04-2009, 11:59
En liten reflektion, det står på linnaeus-länken att bocktörne/goji är giftig. Avser man själva plantan då och inte bären? Bären har i alla fall jag njutit av i mängder (Köpta i butik).
CITAT (SysterJord @ 17-04-2009, 11:59)  En liten reflektion, det står på linnaeus-länken att bocktörne/goji är giftig. Avser man själva plantan då och inte bären? Bären har i alla fall jag njutit av i mängder (Köpta i butik). Det är själva växten, väldigt många Solanaceae växter är ju giftiga. Det är inte heller rationellt av en växt att ha giftiga bär/frukter, de vill ju att deras frön skall spridas! Därför är det inte speciellt vanligt med giftiga bär, i vissa fall kan de dock vara giftiga för oss, medan andra djur kan äta dem, och i vissa fall är det faktiskt inte själva fruktköttet som är giftigt, utan bara fröna inuti.
lemonie
18-04-2009, 19:17
jag funderade också på att beställa plantor av gojibusken, men läste att de inte ger några bär alls det första året.. eftersom jag är rätt säker på att jag har ihjäl busken första vintern så beställde jag aldrig. Skulle det ha lönat sig i alla fall? Får de bär första året?
Julia03
19-04-2009, 16:31
Hej! Mina 3 plantor har jag toppat ett par gånger. Idag har jag planterat om i P-jord. Vad jag förstår så bär de inte frukt förrän om 2 år. Tänkte plantera ut dem någon gång i maj. Det finns massor att läsa om bären. Här är några länkar: http://www.gojistop.com/How-to-Grow-a-Goji-Berry-Plant.htmlhttp://www.fruitexpert.co.uk/GrowingGojiBerries.htmlhttp://www.gojifacts.org/growing-goji-berr...Berry-Seeds.phphttp://www.goji-plants.co.uk/Något foto har jag inte ännu - kommer! Hälsningar
Jag har skickat ett pm till en av er och önskat att få köpa några fröer, fick ett svar, men sedan har jag inte hört något mer.
Finns det någon som kan sälja några fröer till mig? är det för sent till denna sesong ? Går det att spara dom till nästa år i så fall ? Skicka ett pm gärna !
Åsa, mälardalen zon 2
24-04-2009, 15:32
CITAT (lemonie @ 18-04-2009, 20:17)  jag funderade också på att beställa plantor av gojibusken, men läste att de inte ger några bär alls det första året.. eftersom jag är rätt säker på att jag har ihjäl busken första vintern så beställde jag aldrig. Skulle det ha lönat sig i alla fall? Får de bär första året? Mina plantor blev bara 20cm klena och pinniga plantor första året. Jag grävde ner krukorna i kallväxthuset över vintern och trots att vi aldrig fick någon snö som man kunde skotta in i växthuset som isolering så överlevde de och har skjutit lite små skott.
andreama
11-05-2009, 08:40
Hej! Efter att ha läst om Gojibär här på Odla så gick jag och köpte några bär (finns bland lösviktsmuslin på min konsum, då slipper man köpa en hel påse) och sen pillade jag ut fröna ur bäret och sådde. Nu efter cirka två veckor har de kikat upp ur jorden!  Tråkigt att höra att det tar två år tills man får bär!  Vill också gärna se bilder från er som kommit lite längre än mig!
Julia03
12-05-2009, 13:21
Hej! Nu är plantorna redo för att planteras ut. Har haft dem i kruka ute nu i två veckor cirka. Jag har grävt upp en Rosenflockel och tänkte sätta dem där. Men det luktar starkt terpentin efter roten av flockeln - kan jag då verkligen plantera där? Någon som vet? Bör jag byta ut ALL jord eller bara jordförbättra med ex vis planteringsjord och ko?
andreama
18-05-2009, 09:52
Hej, Vore jätte kul om du kunde lägga upp bilder på dina plantor, Julia! Mina är fortfarande bara två små blad.. Går långsamt tycker jag  Hur länge ska man vänta tills man skolar om dom? Mina står fortfarande i såjord, de är ju knapt en cm höga. Andrea
oddiblogg
26-05-2010, 22:42
Spännade att läsa om goji.
jag har nu en planta som jag beställt från easy plant, men jag undrar om det är någon som vet något om hur denna buske växer? Är det en klätter växt så den skall spaljeras? eller växter den mer som en "vanlig buske"?
Jag har övervintrat en planta i växthuset. Dax att toppa den faktiskt nu.
Går det att rota skotten tror ni ?
Man kan alltså plantera den ute på hösten ( zon2 ) ?
andreama
27-05-2010, 08:09
Hej! Mina små gojiplantor blev fyra cm höga, växte otroligt långsamt, och sen missade jag nog att vattna och de dog..  Har insett att fröodla inte är värt mödan, köper mer färdiga plantor nuförtiden. Men de blir buskar, inte klädderväxter. Och de växer i delar av Kina som har lika kalla vintrar som vi har, så de ska klara sig bra ute på friland.  Hur går det med din färdigköpta plant? Får den bär? Om man odlar från frö tar det många år innan man får smaka på något bär..
persikan
27-05-2010, 08:16
Oj, vad spännande! Synd att det tar lång tid innan man kan få bär!
NiklasTyreso
09-10-2010, 18:21
CITAT (andreama @ 27-05-2010, 09:09)  Mina små gojiplantor blev fyra cm höga, växte otroligt långsamt, och sen missade jag nog att vattna och de dog..  Har insett att fröodla inte är värt mödan, köper mer färdiga plantor nuförtiden. Jag sådde från frö vintern 09-10. Idag har jag en liten planta på balkongen. Inga blommor i år. Flera plantor dog som jag hade i en självvattnande kruka. De jag har kvar trivs och jag vill inte riskera att plantera om dem på kollonilotten om jag har ett vinnande koncept i den kruka de växer. De får nog flytta in från balkongen ett par månader när det är som kallast.
Hejsan! Jag odlar själv goji/bocktörne. Jag tog endast frön från torkade frukter vilka jag köpte från butiken - alla grodde! Nu har jag planterat om de i enskilda krukor, har ca 10 st! De växer lägre än dina, lite mer buskaktiga, hoppas att de bär frukt ngn dag! Hur är det, är de självpollinerande?
Anna-Karin Lundberg
28-05-2011, 08:13
Jag köpte en gojiplanta när jag var på besök i England i våras. Den är nu utplanterad i lerjord på solig plats i zon 2/3 (södra Stockholm). Den växer på bra, påminner om berberis. Jag har inte ens funderat på om de är självpollinerande, nån som vet? Det blir spännande att se hur den utvecklas under sommaren och om den klarar vintern. Nu är den ca halvmetern hög och ganska buskig.
Då kanske man får bär i år då eftersom jag planterade mina gojiplantor 2009.
Mina gojiplantor
[attachment=61087:V_xthuse...jab_r_02.JPG]
Jag återkommer hur det blir...
Ha Det...
Är de självpollinerande?
Christine D
03-06-2011, 16:28
Vad roligt att läsa om Goji! Har själv en planta som är ca. 20-30 cm hög. Bifogar en bild. Den är beställd från odla.nu och jag är rätt så säker på att den är 1 år gammal iallafall. Man ser att det kommer nya skott i bladvecken hela tiden, kan bara gå och hoppas på att den ska blomma till sommaren. Ser fram emot att följa tråden med spänning! /Christine
Va roligt  Hade du tänkt plantera ut den eller odla den i kruka?
Christine D
07-06-2011, 21:25
CITAT (Thilda @ 06-06-2011, 20:11)  Va roligt  Hade du tänkt plantera ut den eller odla den i kruka?  Det får vi se, har läst att den sprider sig som sjutton, inte rolig att handskas med eftersom den dessutom får taggar. Den klarar väl ner till 25 minusgrader? Här kan det till och med bli lite kallare så vet inte om jag vågar chansa... Stor kruka eller möjligtvis plantera ut den alltså
Jag kan berätta en rolig sak. Jag hade planterat gojaplantorna i krukor som jag hade i mitt växthus och sen blev det inte bättre än att jag glömde att hålla värmen och kylan kom typ -15 och vattnat hade jag gjort med, så det frös till isklumpar och jag trodde att de var döda så jag skar lite i den ena plantan och fick se till min förvåning att de levde. Jag kan nog bara säga att om du sätter de ute så klarar de sig säkert Lycka Till !
Jag har hört att det är spridningsvarning på goji-busken - Var försiktiga!! Har själv dragit upp plantor från frön (torkade bär vilka jag satte i vatten och tog fröna) De börjar nu blir riktigt långa - är det bättra att toppa eller att endast låta de växa och växa? Någon frågade tidigare; Väl tillväxta trivs de i sand/lerjord, gärna i helsol eller lite skugga  Jag kan bifoga en bild senare (:
Christine D
29-06-2011, 14:21
CITAT (Thilda @ 25-06-2011, 21:46)  De börjar nu blir riktigt långa - är det bättra att toppa eller att endast låta de växa och växa? Toppa lite om du vill, de skott som är extra långa och rangliga.. Det borde de nog inte ta skada av.
Anna i Mälardalen
19-08-2011, 16:46
Hej
Har läst om era gojibuskeodlingar. Det här lät så spännande att jag gick och köpte en påse gojibär på hälsokosten för att smaka. Smakade bra! En smak som russin med beska... Jag tycker dock att det känns lite i magen nu 4timmar senare.
De verkar vara lätta att gro. Nu när jag har påsen med bären är det frestande att inte testa att pilla ner några frön i en kruka fast det snart är höst... går det utan extra belysning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|