Full version: Skäggbuske
marigt
Har köpt en skäggbuske kommer tyvärr inte på latinska namnet
Hur tar man hand om den ?`
Klipper man ner den nånting?
Hur stor blir den ?
Mycket tacksam för svar..
Lena i Torslanda
Caryopteris clandonensis
Tyvärr ganska känslig. Min dog efter första vintern och jag bor i zon 1. Bör nog vintertäckas. Ska helst planteras i skyddat läge.
Ingo
Skäggbuske, caryopteris x clandonensis, finns i några olika varianter med olika maxstorlek - från under 1 m till 1,5 m.
Den vill ha mycket sol och tål torka bra när den väl har etablerat sig (som alla andra buskar behöver den förstås vattnas regelbundet i början).
Den har inga större krav på jorden bara det är väldränerat, för den tål inte vinterväta bra. Den kräver inte mycket gödsling heller - om man överdriver blir det grönska på bekostnad av blomningen.
Beskäres på vårkanten. Man kan skära den helt ner till marken. Det kan till och med bli tvunget för den fryser ner lätt. Det gör inget, den skjuter upp igen och blommar på årsskotten.
Man sägs kunna förlänga blomningssäsongen genom att ansa bort det överblommade efter hand.
Ingo
Oj, Lenas svar kom in medan jag höll på och skrev mitt...hur som helst, vissa säger att vinterfukt är vad den är allra mest känslig för så excellent dränering + täckning som Lena förslår är kanske vettigt?
Själv har jag bara läst om den, här i Väsby skulle den nog inte bli långlivad!
Almdalen
Jag hade en skäggbuske men den klarade inte vintern 01 trots täckning och skyddat läge, detta i zon1. När jag klagade hos trädgårdsmästaren som satt den fick jag beskedet att den var "nog inte härdig" så det blev ingen ny.
unsure.gif
kerstin z5-6
Konstigt smile.gif nog överlevde den inte z 5. heller sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon