Full version: Krukmarodörer!
Eva i Västerås
I lördags morse låg den ena av mina två stengodskrukor krossad på marken, tydligen nersparkad från sin plats på stenmuren. För att krukorna skulle stå stadigt hade vi borrat ner ett armeringsjärn i muren som stack upp 2dm. Sedan trädde jag upp krukan på denna pinne.
Jag svor en rejäl ramsa och hoppades att den som gjort detta fick REJÄLT ont i foten!

Sedan räddade jag det som gick av växterna och kastade krukskärvorna.

Så igår kväll kom min man in och sa att den andra krukan också var förstörd. Men tydligen upplyft och nerslängd i marken...
Den som fått ont i foten ville väl hämnas för det. Dj--a skurk!
Jag önskar jag hade larmat krukeländet, så vi kunnat se den som gjorde detta.
Ewa L
Jag hatar meningslös förstörelse. Har ingen som helst förståelde för det. Stöld är en sak, men detta... mad.gif

Var de dessutom på en upphöjd stenmur?
Ingo
Ja, men stölder är inte så kul det heller. I Väsby, t ex, har vi nu en våg av krukstölder. Två av mina närmsta grannar har blivit drabbade. Något annat år var det trädgårdsmöbler som stals lite här och var.

Så med tanke på alla frågor av typen "var kan man köpa billiga..." som dyker upp här på forumet skulle jag vilja mana oss alla att vara försiktiga och ansvarsfulla när vi köper begagnat. Det skulle inte stjälas så mycket om det inte fanns en marknad.
yla
fy sjutton va tråkigt man blir så lessen men gläd dig han borde ha gjort illa foten helt klart ,det är ju ingen tröst förstås,,ARG blir man iallafall

jag såg en gång två skins som roade sej med att sparka ner papperskorgar på stan o så satsade den ena en rejäl kick på en papperskorg med sina kängor o du kan tro att jag blev rätt så glad då papperskorgen som inte va i plast höll men foten på sparkaren höll inte ,,,,gjorde rejält ont så han kunde inte gå HAHAHAHA o så stack polaren ifrån honom också ,,,tänka sej

ja jag vet att de e skadeglädje i mina ord ,,men jag tror inte att han sparkade på så mycket grejer efter det ,o jag undrar om han fortsatte vara polare me han som stack

wub.gif sad.gif unsure.gif
Kajsa
Men Eva, jag som trodde vi bodde i idyllen här i Hökåsen
så arg jag blivit mad.gif Och krukor som är så dyra.
rosettei
ohmy.gif
Det är så tråkigt när sånt händer
såg häromdan att flera grannar hade fått sina brevlådor
omkullvälta/ en söndersparkad
Charlotte V
Hos mina föräldrar (som bor i lägenhet) gick någon in i porten trots kodlås och bar ut en stor planteringslåda full av fina krukväxter. Vi såg en combi-bil utanför huset men trodde det var någon bekant till de som bor i huset. Efteråt såg vi att växterna var borta och förstod vad det var de egentligen haft för sig. Så fräckt! Backa fram bilen och bära ut.

Man har ju lust att dra el-sladdar till något! När jag var i Washington såg jag en massa "spion-butiker" där vem som helst kan köpa buggar och liknande. Funderade allvarligt på att köpa små spår-sändare och placera i/på saker som står ute och sedan bara pejla signalen och åka och hämta. Visst vore det roligt?!

Charlotte
Adri-Anne
Å så trist Eva. Har varit så rädd att det skulle hända här också men inte en pinal har kommit bort, inte heller några blommor, förutom när små söta barnahänder har plockat blommorna här ute och går runt huset, ringer på och räcker fram mina blommor med orden
" Här skall du få blommor av mig" wub.gif wub.gif
Det är sorgligt när du råkar ut för sådan meningslös förstörelse, marodören borde ha sig en rejäl näsbränna, men det är ju lätt att säga. På en tidigare bostadsort var vi ute för både det ena och det andra av liknande händelser.
Eva i Västerås
Krukorna var jättefina, kraftigt vitrandigt stengods. (Köpta på Åsby trädgård i Hallstahammar, och INTE billiga.)
Den sista gick ett par stora flisor ur botten, så jag kanske kan limma ihop den.
Det är dock lika mycket själva grejen. Hur kan man bara göra sånt?
Och den andra krukan gjorde mig så mycket, mycket argare.
Skulle det vara vårt fel at den skitstöveln gjorde sig illa, eller vadå?

Som Kajsa säger: Här tror man vi bor i idyllen.
Grannarna mitt emot tvättar bort klotter från sin soptunna flera gånger per år, vi plockar ölburkar flera gånger per månad...
Nästa år ska jag i trots allt ha krukor på muren, men det får nog bli billig plast.
Wargen
Vad trist! sad.gif Kanske dags att lansera en ny trend. Plastkruka, med taggtråd virad runt den. Man kan ju måla krukan i en färg och taggtråden i en annan. Sååå chict! tongue.gif Men allvarligt talat, tråkigt att folk mår så dåligt (för det är väl en av anledningarna till förstörelse) att de inte kan glädjas åt det som är vackert. Synd att du slängde krukskärvorna, men de kanske var oanvändbara till t.ex. mosaik. wink.gif Säger en som sparar på allt... blink.gif
MadeleineB
Nu råkade jag just skriva om en liknande sak under annan rubrik här i forumet, men jag fortsätter här:

Jättetråkigt, Eva, man blir arg och ledsen och rent ut sagt förb-ad!

Där vi bodde förut, hände det en eller två gånger om året att ett gäng ungdomar gick genom området efter någon fest och "roade sig" med att sparka sönder brevlådor.

I början köpte vi nya, plåt, till slut plast....

Men så tröttnade vi och köpte en rejäl av trä, som vi förankrade ordentligt med rejäla trästolpar och fäste riktigt ordentligt.

Nästa gång sparkgänget (jag vet inte om det var samma ungdomar varje gång, antagligen inte) gått förbi, verkade det som om någon sparkat på vår brevlåda men just fått ont i foten, för trots att den svajade något (stolpen) så stod den kvar. Och lådan var hel.

Så elaka som vi var, tänkte vi:
Man borde gjuta fast alltihop i marken, gärna med ett betongrör upp som lådan fästes på. Då skulle de verkligen få ont i foten. Och i det läget tycker jag nog att de skulle få skylla sig själva!

Det kanske är lösningen med krukorna också? Gjut fast dem ordentligt! Det räcker kanske med ett par, strategiskt placerade? Så får kanske de andra vara i fred se'n?

Hälsningar
MadeleineB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon