CITAT (Bettina @ 16-04-2009, 11:47)

Fiskarna är igång på eftermiddagarna när dammen värmts upp lite mer. Jag har mätt cirka 8 grader varmt i vattnet på morgonen och cirka 10 - 11 grader på eftermiddagarna. Jag har ännu inte vågat mata fiskarna. Ska man göra det när medeltemperaturen i vattnet är 10 grader? Temperaturen i vattnet liksom i luften ökar ju på dagarna för att sedan sjunka igen på natten. Är det någon som vet?
Det är sällan panik med att börja mata fiskar. En hyfsat välfungerande damm är rik på mat till fiskarna i sig själv, så de svälter nog knappast ihjäl. Dessutom kommer det ganska säkert bakslag med frostnätter, när tempen i vattnet sjunker. Jag brukar aldrig börja mata förrän tidigast i maj, hur pigga fiskarna än är. Det är inte medeltempen eller högst uppmäta tempen som är det viktiga, utan
lägsta tempen! När det inte blir kallare än 10 grader i vattnet ens på natten, då kan det vara dags. Detta pga att fiskarna inte kan smälta maten när det är för kallt.
Faktum är att egentligen behöver jag nog inte mata mina fiskar alls, men jag gör det för att det är roligt när de känner igen mig och kommer så fort jag visar mig, och verkar riktigt "tama".