Bettina
Förra sommaren grävde vi äntligen vår damm i trädgården. Den är inte så stor, men det är i alla fall lite vatten. Guldfiskarna i dammen har jag låtit vara kvar i dammen under vintern. Växterna däremot vågade jag inte ha kvar. Dessa förvaras just nu i vår källare i kärl med vatten. Är det någon som vet när det är lämpligt att sätta ner dessa igen i dammen? Är det dags nu? Jag mätte 5 grader i vattnet idag. Samtidigt när jag höll på att rensa bort lite löv från dammbotten störde jag nog fiskarna lite. Jag såg att tre av fiskarna började röra på sig. Hoppas att de inte blev för störda av mig. Är det vanligt att fiskarna börjar komma igång lite mer vid dessa temperaturer. Jag bor i Uppsala och våren har precis börjat komma hit - ÄNTLIGEN!!

Jag är tacksam för tips från er om när man ska göra delvattenbyte m.m.

/Bettina

P.S. Jag har inte sett någon död guldfisk än så länge i alla fall. Jag hoppas på turen att de har klarat sig allihop. D.S. rolleyes.gif
TobbeGarden
http://www.aquainterior.se/nyhet_visa.asp?id=59

http://www.vattenliv.nu/pages.php?page=dam...469322d61f396ef

Kolla dessa länkar massa med matnyttigt Lycka till Mvh Tobbe
HelenJ
Jag tar aldrig upp några växter ur dammen mer än vattenhyacinten. De som växer på bottnen beter sig som perenner - vissnar ner på vintern men kommer igen på våren. Och de klarar kyla, lika bra som fiskarna.

Det har varit full fart på mina fiskar sedan isen försvann. Särskilt småttingarna far rundor som om de haft en raket där bak. Att du grejat i dammen spelar inte dem någon större roll (bara du inte hetsar dem). Var bara noga med att inte dra igång någon matning förrän vattentempen är ca 10 grader.

Jag brukar göra delvattenbyte samtidigt som jag städar dammen. Det är ju lättare att komma åt när det är mindre vatten i. Ev gör jag det nu i helgen - här i Skåne har de lovat 15 grader och sol. En del säger att man ska byta hälften av vattnet, andra 1/3. Jag tror att nånstans mitt emellan är lagom.
MariaS
Växterna mår sämre av att inte utsättas för kyla, än om de gör det. De flesta dammväxter växer faktiskt vilt i naturen och där är det ju ingen som tar in dem.

Att göra delvattenbyte på våren kan leda till algproblem! Du kommer få en viss naturlig avdunsning under våren, när växterna kommer igång och värmen börja värma upp vattnet. Då är det bara att fylla på, och uppfrächningen har skätt sig själv.
Bettina
CITAT (TobbeGarden @ 01-04-2009, 23:41) *

Hej!

Tack för tipsen! Har börjat vårstäda i dammen idag och vattenväxterna har också fått komma tillbaka i dammen igen.

/Bettina smile.gif

CITAT (HelenJ @ 02-04-2009, 20:22) *
Jag tar aldrig upp några växter ur dammen mer än vattenhyacinten. De som växer på bottnen beter sig som perenner - vissnar ner på vintern men kommer igen på våren. Och de klarar kyla, lika bra som fiskarna.

Det har varit full fart på mina fiskar sedan isen försvann. Särskilt småttingarna far rundor som om de haft en raket där bak. Att du grejat i dammen spelar inte dem någon större roll (bara du inte hetsar dem). Var bara noga med att inte dra igång någon matning förrän vattentempen är ca 10 grader.

Jag brukar göra delvattenbyte samtidigt som jag städar dammen. Det är ju lättare att komma åt när det är mindre vatten i. Ev gör jag det nu i helgen - här i Skåne har de lovat 15 grader och sol. En del säger att man ska byta hälften av vattnet, andra 1/3. Jag tror att nånstans mitt emellan är lagom.

Hej! Tack för alla bra tips. Idag har jag städat lite i dammen och gjort ett litet vattenbyte (ca 1/3). Tyvärr blev det ganska grumligt i dammen efter städningen, men det lägger sig väl antar jag. Jag har fortfarande bara i en luftpump som stått och gått i dammen under vintern. Jag vet inte riktigt när det är dags att sätta i den andra pumpen som har filter med UV-ljus inbyggt. Jag antar att fiskarna måste ha kommit igång ordentligt innan dess, eller? Den större pumpen gör ju att det blir mer rörelse i vattnet. Någon som vet? Tacksam för svar!

/Bettina confused.gif
HelenJ
CITAT (Bettina @ 10-04-2009, 16:37) *
Hej! Tack för alla bra tips. Idag har jag städat lite i dammen och gjort ett litet vattenbyte (ca 1/3). Tyvärr blev det ganska grumligt i dammen efter städningen, men det lägger sig väl antar jag. Jag har fortfarande bara i en luftpump som stått och gått i dammen under vintern. Jag vet inte riktigt när det är dags att sätta i den andra pumpen som har filter med UV-ljus inbyggt. Jag antar att fiskarna måste ha kommit igång ordentligt innan dess, eller? Den större pumpen gör ju att det blir mer rörelse i vattnet. Någon som vet? Tacksam för svar!

Har du städat och gjort vattenbyte ska du definitivt sätta igång filtret nu, annars har du snart en helgrön damm. Passa på och byt UV-lampa, den är bara effektiv i ett år.
Vattnet blir alltid grumligt när man städar, det är naturligt eftersom man rör runt en massa sediment. Men det brukar lägga sig efter några timmar/någon dag. Fiskarna är nog redan i full gång, även om de kanske inte börjat äta än.
Bettina
Hej!

Tack för ditt svar! Jättebra att utbyta erfarenheter här på forumet tycker jag. Eftersom jag är helt novis på detta med damm vet jag ju ingenting, men jag försöker att lära mig. Det är riktigt roligt det här med damm tycker jag. Fiskarna är igång på eftermiddagarna när dammen värmts upp lite mer. Jag har mätt cirka 8 grader varmt i vattnet på morgonen och cirka 10 - 11 grader på eftermiddagarna. Jag har ännu inte vågat mata fiskarna. Ska man göra det när medeltemperaturen i vattnet är 10 grader? Temperaturen i vattnet liksom i luften ökar ju på dagarna för att sedan sjunka igen på natten. Är det någon som vet?

Angående vattnet, så har du rätt i att det är rätt grönt just nu. Om du säger att det är OK för fiskarna att jag sätter in den andra pumpen så gör jag det. Tack för tipset!

Hälsningar
Bettina
HelenJ
CITAT (Bettina @ 16-04-2009, 11:47) *
Fiskarna är igång på eftermiddagarna när dammen värmts upp lite mer. Jag har mätt cirka 8 grader varmt i vattnet på morgonen och cirka 10 - 11 grader på eftermiddagarna. Jag har ännu inte vågat mata fiskarna. Ska man göra det när medeltemperaturen i vattnet är 10 grader? Temperaturen i vattnet liksom i luften ökar ju på dagarna för att sedan sjunka igen på natten. Är det någon som vet?

Det är sällan panik med att börja mata fiskar. En hyfsat välfungerande damm är rik på mat till fiskarna i sig själv, så de svälter nog knappast ihjäl. Dessutom kommer det ganska säkert bakslag med frostnätter, när tempen i vattnet sjunker. Jag brukar aldrig börja mata förrän tidigast i maj, hur pigga fiskarna än är. Det är inte medeltempen eller högst uppmäta tempen som är det viktiga, utan lägsta tempen! När det inte blir kallare än 10 grader i vattnet ens på natten, då kan det vara dags. Detta pga att fiskarna inte kan smälta maten när det är för kallt.
Faktum är att egentligen behöver jag nog inte mata mina fiskar alls, men jag gör det för att det är roligt när de känner igen mig och kommer så fort jag visar mig, och verkar riktigt "tama".

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon