|
Nattfjärilar är inte min starka sida. Vad är det som satt på björkstammen nere i hagen idag, och gottade sig i solskenet? Det är en skogsdunge med asp, björk, och granskogen börjar innanför. Lite sankmark också, och sedan en hag-äng intill.  Den var nästan osynlig på björkstammen. Jag fann den för att jag letar, det finns så mycket roligt att finna på trädstammar.  Den har ett par tydliga gröna fläckar nära vingkanten.   Den borde inte vara så svår att bestämma, tycker jag. Men jag har inte lyckats (än). Så nu får ni hjälpa mig att hugga tänderna i denna fråga.  Edit: Tillägg: Ja, storleken är ca 2 cm. Edit nr 2: Eftersom den sitter där den sitter, mätte jag den och den är exakt 2,2 cm från topp till tå.
Gossen Ruda
01-04-2009, 19:14
Liknar inget jag känner till, du har väl inte varit på den med Photoshop och müsslat med färgerna?
Myosotis
01-04-2009, 19:16
 Ja, det är ju 1. april...
Meriona
01-04-2009, 19:19
Hittade ingen kombination "så grå" och prickarna heller i min fjärilsbok, men så är jag ju inte heller expert...
Javisst ja, det är första april.  Men jag har inte mixtrat det mista med fotona, jag lovar!! Får återkomma imorgon med samma fråga, då, så ni ser att jag inte luras. Kanske är det fjärilen som luras med mig?? Nä, skämt åsido. Det här är ju spännande... Om inte Ruda vet, kanske jag ska gå dit och se om den är kvar i morgon bitti,och fånga in den, för säkerhets skull. Alltid när jag hittat och fotat intressanta arter, får jag höra att jag skulle ha tagit den! Fast jag kanske istället ska smyga ut och viska "Flyg, lilla vän, flyg!" istället.
Gossen Ruda
01-04-2009, 19:55
Ok, jag får väl lita på det. Färgerna är nämligen lite skumma, den röda tonen över allt och sen den grönaktiga fläcken. Grönt är väldigt ovanligt på fjärilar. Jag skall kolla närmare vid tillfälle.
Nu är det den andra april, och jag undrar idag också. Det hade ju varit ett bra aprilskämt, attans att jag inte kom på det. Vänta till nästa år...  Tack för tipset Myosotis! Glöm nu bort det medetsamma allesammans, framför allt till nästa år. (Men det är antagligen jag som glömmer, med de usla minnes-rester jag har att arbeta med) Meriona, vad har du för fjärilsbok? Och Ruda, känner jag dig rätt, löser du problemet förr eller senare. Jag ska försöka lösa det jag också. Off Topic, vad trögt forumet går nu, segt som sirap. Har ju varit en del spam har jag sett, så våra forumvärdar arbetar säkert för fullt  med att få forumet säkrare. Eller nått...
Gossen Ruda
02-04-2009, 09:28
Jo, det är lite trögt här ibland/ofta. Beträffande krypet så är osäker på om det är ett nattfly eller en spinnare. Förmodligen det förra men det brukar vara större avstånd mellan ring- och njurfläcken, dom ljusa fläckarna på bilden.
Kan inte årstiden gen några ledtrådar, finns det verkligen spinnare som är ute och flyger så tidigt?
Gossen Ruda
02-04-2009, 20:45
Det kan finnas nån enstaka men å andra sidan finns det inte många nattflyn heller. Det kan ju ha blivit uppskrämt från sin sovplats för tidigt. Dom nattflyn som är först ute är några olika sälgflyn men jag tycker inte det liknar något jag känner till. Det kan vara en färgvariant som jag inte har bild på och då är det nästan kört. Jag får nog begära hjälp av nån som sysslar med fjärilar nu, för mig är det 30 år sen jag samlade. Håll kvar frågan så återkommer jag.
Varför inte maila jourhavande biolog på SLU? Där har jag fått svar på många av mina undringar.
CITAT (Netha @ 02-04-2009, 21:58)  Varför inte maila jourhavande biolog på SLU? Där har jag fått svar på många av mina undringar.  Fast det är väl Naturhistoriska riksmuseet och inte SLU.
CITAT (KURT @ 03-04-2009, 06:42)  Fast det är väl Naturhistoriska riksmuseet och inte SLU. Så kan det vara.
Gossen Ruda
03-04-2009, 07:13
Fast det är SLU jag tänkte vända mig till, Nisse Ryrholm jobbar där.
"Jourhavande biolog" är inte så avancerad. Jag har provat några gånger, och de har antingen inte kunnat svara mig, eller svarat fel. Så dom hoppar jag över numera. Bättre att vända sig direkt till någon expert inom området, så som Ruda tänker. Tack Ruda. Jag väntar med spänning, visste väl att du har kontakter.
Gossen Ruda
07-04-2009, 15:29
Nu har jag fått svar från Nils Ryrholm, det är en Achlya flavicornis (björkgulhornspinnare). Jag borde ha kunnat tagit den själv men mina ex av arten är slitna och blekta så dom liknar inte den här, som förmodligen är helt nykläckt. Det är en av dom tidigaste spinnarna. Tidigare var släktnamnet Polyploca och ännu tidigare var artnamnet cinerea.
Björkgulhornspinnare. Den gömmer sina gula antenner mycket effektivt dessutom. Alldeles nykläckt? Det är den nog, den är så fin och osliten. Så roligt, är glad över biderna jag har. Och så, ännu en gång - och jag börjar nästan känna mig fånigt tjatig  : TACK Gossen Ruda!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|