sjöbäcken
Hej!
Min lagerhägg blev förra året ganska hårt åtgången av några skadedjur som bet på bladen. Det såg ut som konduktörens tång hade varit framme. Jag fick förslag att det var tvestjärtar som åt på natten, eftersom vi aldrig såg några insekter där på dagen.
Nu skulle jag gå och nypa bort de fulaste bladen, men upptäckte då att något annat också har hänt... Det ser ut som bladen har rostangrepp... Vad är det? Brunröda runda, ibland utbredda fläckar både på topparna på bladen som mitt på. Om jag både ska ta bort de bitna bladen och de som har rost på sig så har jag klippt ner hela busken.... Har den frusit i vinter, eller trivs den kanske inte i jorden, saknar näringstillskott, skadedjur, svamp? VAD?? Kan du hjälpa mig med vad det här är, och vad jag ska göra nu, samt förhindra att det upprepar sig?
Bassam

Tack för frågan

Om fläckar finns på båda sidor av bladen, det är tecken på skada från SVAMPEN, om finns fläckar på en sida der är tecken på ohyra skada, växter attackerade från maskar som äter bladen på dagen och gömma sig på kvällen och natten.

Obs också fläckar kommer om jorden inte har bra näring, så du kan byter översta 10cm från jorden med jorden som har bra näring.

H: Bassam
sjöbäcken
Okej, eftersom fläckar finns på båda sidor av bladen så är det väl svamp då. Vad ska jag göra för att få bort svamp samt hindra nya angrepp?
Oasen
Jag fick mjöldagg (är också en slags svamp) på min häck förra sommaren. Jag läste då i boken "Skydda trädgården..." av bl a Susanna Hultin att man kan ta en blandning av såpvatten och bikarbonat och spruta på. Så jag knatade iväg och köpte mig en 7 l spruta och spayade hela häcken. Jag fick inte bort det helt och hållet men det blev fakiskt helt klart bättre. Dock kräver det en viss ihärdighet och jag var kanske inte fullt så ihärdig som jag borde ha varit...

Det skall också tilläggas att jag inte på något vis vet om detta också hjälper mot andra typer av svampangrepp... Någon annan som vet kanske?
Bassam

Tack för frågan

Du kan använda svavelpreparat som spreja på växter , också du kan vattna på vatten som kommer från nässlor som stå några dygn i vatten och blandningen rörs om då och då.

H:Bassam
wibemo
Hej
Har samma problem med min lagerhägg (detta med konduktörsklippen kan inte skylla på min man fast han är busschaufför-smile.gif Öronvivel, Otiorhynchus ligustici - lär vara boven
Öronvivel
Vetenskapligt namn: Öronvivel, Otiorhynchus ligustici
Färg: Svart/grå
Läge: Skalbaggar
Jord:
Förökning: Ägg/larver
Kategori: Skadedjur
Längd: 10-15 mm
Den här lille rackaren kan orsaka gnagskador på lite av varje har jag fått höra. Främst på rhododendron men även på begonia
och fuchsia och annat... Larverna är ljusa, brunt huvud, 10-13 mm lång och kalasar på rötter. Två tips som jag har fått
vidarebefordrat till mig vad gäller larverna är att lägga potatishalvor/skivor på jorden i krukorna. Förhoppningsvis lägger
öronvivlarna sina ägg i dem istället för i jorden. Byt potatis var 10:e dag. Eller att vattna jorden (ej duscha); med Pyrex-N,
samma utspädning som vid duschning. Upprepad behandling 2-3 gånger med 1 veckas mellanrum
Lycka till /
Bassam

Tack för frågan

Det är bättre bekämpning mot Skalbaggar MYR.

H: Bassam
wibemo
Jag behandlade min "sönderklippta" lagerhägg som jag beskrev i mitt inlägg i april och se!!!!! Inga nya hål smile.gif
lotta65
Ett annat tips är Nemarhododendron om man vill vara "giftfri" i trädgården. Finns på en hemsida Jag vatttnade med medlet tidigt i våras och i det har fungerat kanon!
www.bionema.se
Lotta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon