Ellem
Hej
Som en ren nybörjare av trädgårdsarbete så gladde jag mig mycket över mina Fresia rosor som jag planterade i fjol.

Fresia-20080803-2x.jpg
Det upphöjda rabatten ligger mot en södervägg, under finns det väldränerad sandmark. I höstas så la jag granris runt rosstammarna ( istället för löv som jag lägger runt azalean). Sen har jag varit noga med att se till att skotta snö under hela våren.

Vad gör jag nu när vårsolen lyser och tinar all snö som jag har skottat på mina rosor?
Har fundrat på att göra en ställning på vilken jag kan fästa säckväv mot solen? Klarar sig rosorna då?
Är det något annat viktigt som jag måste göra nu?
Som ni ser på bilden, så har en av rosorna "stuckit" iväg på höjden. När kan jag klippa dem? Hur mycket ska jag klippa? Var på stammen ska jag klippa?

Bor i Umeå, zon 5

Vore tacksam för all hjälp jag kan få.
/Ellem
renate
Så länge du har tjäle i marken måste du skyddar rosorna för den starka solen,det räcker med dubbel fiberduk.Här nere har tjälen gått ur marken och jag tog bort granriset och jämnade ut kupningen på de rosor jag kupade.du kan ja känna efter om du har tjäle,snö behöver du inte skottar rund rosorna längre,det är bättre att låter marken tina av den varma solen.
Ellem
Tack Renate

Är dubbelfiberduk bättre än säckväv? Klarar den av frostnätterna?

/Ellem
Lady Hamilton
Jag skulle rekommendera dig att skotta över snö så länge du kan, finns inget bättre skydd för dina rosor justnu, men du kan skydda det som inte hamnar under snön med fiberduk. Tro nog att du bör skydda rosorna ett par veckor till för ännu är det inte riktigt vår

Det är sällan någon ros dör p g a kyla. Utan de flesta rosor dör tidigt på våren p g a tjälen i marken i kombination med den starka vår solen
Ezereht
Hej fellow Umeåbo! Du har satt massa Fresia biggrin.gif Vad roligt! Jag har täckt mina rosor med sån grön täckduk och så får det va. Klarar dom sig inte med det så får dom vika hädan helt enkelt. Du kan nog klippa ner den där långa ganska mycket, men lämna några bladskaft från marken sett och klipp just ovanför ett bladskaft. Kanske i höjd med Azaelan du kan klippa den.

När jag bott i Kalix och haft saker som varit klena har jag ibland vattnat på våren om det varit på ett torrt ställe, och tjälen gått ur marken. Men inte innan dess.

Fin plantering du gjort, jag skulle också vilja ha lite mera kantsten kring mina planteringar, det är så fint.

Ellem
Tack för alla svar.

Gubben har gjort en ställning på vilken jag kommer att sätta upp skydd för vårsolen, fiberduk eller skuggsväv. Men jag tror nog att jag kommer att fortsätta att skotta på snö.

/Ellem

Thereze,
Titta gärna förbi.
Stiffe
En annan fördel med upphöjda bäddar är att tjälen tidigare går ur jorden.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon