|
Lady Hamilton
01-04-2009, 18:56
Lady Hamiltons busfröer skulle det stå i rubriken Japp!  Då var det dax att så
Done!  /Anki
Sker i morgon
Maggan H
01-04-2009, 19:20
Jahapp, i morgon får det bli, tyar inte masa mig ut nu igen.... har legat på knä på gräsmattan och skolat om och planterat påskkrukor i solen.... 13 plus, strålande vår!
CITAT (Maggan H @ 01-04-2009, 20:20)  har legat på knä på gräsmattan och skolat om och planterat påskkrukor i solen.... 13 plus, strålande vår! [attachment=32662:apor.jpg.gif] /Anki
Maggan H
01-04-2009, 20:34
Rosmarin
02-04-2009, 09:36
Sådda igår!!! De hoppade ner i krukorna och verkade så glada så!!!
Maggan H
02-04-2009, 18:57
Klatt!
Okej, mina såddes i morse, men vad menar du Maggan? Är det klart! Eller är det klätt vi sått?
Kajsa i Arvika
02-04-2009, 21:04
Klatt eller klätt... vansinnigt söt färg iaf..
Maggan H
03-04-2009, 07:30
CITAT (Gillan @ 02-04-2009, 21:48)  Okej, mina såddes i morse, men vad menar du Maggan? Är det klart! Eller är det klätt vi sått?  Asch Gillan, tittar du inte på Bygglov?? Det är ju deras standardord för 'klart'...... *Och sen är det klatt*
Morgonens inspektion visar att det finns en grodd......om det är Ladyn eller Hamilton vetisjutton  eftersom båda såddes i samma kruka. Man vill ju inte dela på syskon /Anki
Maggan H
05-04-2009, 09:49
CITAT (Anki V @ 05-04-2009, 08:48)  Morgonens inspektion visar att det finns en grodd......om det är Ladyn eller Hamilton vetisjutton  eftersom båda såddes i samma kruka. Man vill ju inte dela på syskon /Anki Oj, förlåt, det gjorde jag....
CITAT (Maggan H @ 05-04-2009, 10:49)  Oj, förlåt, det gjorde jag....   Nu tror jag ju inte att det är allt för stor skada skedd. Ladyn sa att dom inte var riktiga syskon…..mer åt det hållet att hon bestämt att de skulle vara syskon. /Anki
Rosmarin
05-04-2009, 15:35
 Det har hänt något hemskt!!!! Jag hade tio småkrukor ställda i ett flak och eftersom det börjar bli riktigt ont om plats så stod detta brätte ganska långt ut på ett bord i vårt vardagsrum för att de skulle få i alla fall få lite ljus från fönstret. man gör ju så gott man kan för sina små skyddslingar  , eller hur? Igårkväll satt jag i rummet intill och så hör jag en duns och sedan blir det väldigt tyst i vardagsrummet. min man kommer in till mig tio minuter senare och säger: "Jag råkade välta ner ett par av dina krukor men jag har lagt tillbaka innehållet så gott det gick!" Snabbt sa han detta sista. Säkert rädd att jag skulle bli arg. Vilket jag också blev då jag fick se förödelsen!!!  Jord, märkpinnar med såddernas namn, diverse fröfragment allt i en enda röra i en fåtölj som befinner sig där brättet hade fallit.  Och i fröbrättet stod de tio krukorna vissa med väldigt lite i andra med mera jord i än tidigare etc. Och vissa hade ingen märkpinne en annan hade två osv ... I detta brätte hade jag sått: Lady och Hamilton, Acnistus Australis vit och blå, Iochroma purpur, Brugmansia, Kängruäpple, Pampasgräs, Gaura och mina busfrön 2. Idag har de fått en ordentlig inspektion och jag har hittat flera av de frön som går att identifiera i fel kruka blandade med andra frön. Pampasgräset som ju är ljusgroende har ju så små frön så dem vet jag inte vart de har tagit vägen, men vi får väl se om det blir något. Detta går det ju att hitta nya frön till annars. Värre är det med Iochromorna och de andra lite ovanliga fröerna. Grrr! Varför är det alltid det som man är mest rädd om som går åt skogen?!  Vad hade min man där i hörnet att göra, fanns ju ingen anledning Varför är han så himla oförsiktig ....  det är inte första gången precis. Borde kanske polisanmäla honom för mordförsök eller nåt  !!! Vad tror ni om det här. Kommer Lady och Hamilton och deras kompisar att klara den här persen? Hopppas verkligen att de gör det. De har fått tillbringa dagen idag i växthuset som solen värmt upp till närmare 30° nu på eftermiddagen. Får väl försöka bevaka dem dygnet runt nu.  ***  !!!!!!!!alltså!!!!!!
Din stackare…….men det kunde ha varit värre. Nu är det ju bara lite frön som kanske gått åt skogen. I alla fall så kommer det att bli den ultimata utmaningen när det som kommer upp ska identifieras och vi får hjälpas åt. Ungefär samma sak hände mig när jag var alldeles ”ny” på frösådder men hos mig var det bara fyra olika sådder som gick i golvet. Jag sopade ihop jorden och föste ner den i krukorna igen. Det året grodde blågull, ostronört, lammöron och blodnäva i samma krukor. /Anki
Kajsa i Arvika
05-04-2009, 16:58
Usch... ingen domare skulle väl någonsin tvivla på ett sådant dråp alt. mord försök...  Han kanske e lite som min gubbe... ser krukorna som rivaler om min/din uppmärksamhet.. Identifiera småttingar kan man ju som tur e göra i efterhand.. jag har också jobb åt er.. hittade en GAMMAL påse med blandade perennfröer från Thompson /Morgan.. tänkte som vanligt att det gror nog inte så bra..  Någon gång kanske jag också kommer att lära mej... har en veritabel urskog med groddar som jag inte har en aning om vad det e...
Lady Hamilton
05-04-2009, 17:27
CITAT (Rosmarin @ 05-04-2009, 16:35)   Det har hänt något hemskt!!!! .... då jag fick se förödelsen!!!  ..  ..  ..... I detta brätte hade jag sått: Lady och Hamilton, Acnistus Australis vit och blå, Iochroma purpur, Brugmansia, Kängruäpple, Pampasgräs, Gaura och mina busfrön 2........Vad tror ni om det här. Kommer Lady och Hamilton och deras kompisar att klara den här persen?......Får väl försöka bevaka dem dygnet runt nu.  ***  !!!!!!!!alltså!!!!!! Vojjne Vojjne!  .......eisa peitiä! *Lady o Hamilton=ingen fara, nya kommer å du hinner *Acnistus Australis vit o blå + *Iochroma purpur + *Känguruäpple.....  klarar sticklingar/småplantor av transporten till Frankrike?.....i så fall ingen fara  ..... de övriga kan JAG tyvärr inte hjälpa dig med  CITAT (Kajsa i Arvika @ 05-04-2009, 17:58)  ... har en veritabel urskog med groddar som jag inte har en aning om vad det e...  ....en bild kunde kanske underlätta själva identifieringen lite..  Thompson & Morgan säljer ju inte bara en sorts frö.......
Kajsa i Arvika
05-04-2009, 17:39
Återkommer med bild i en identifieringstråd.. synd att ta upp plats här..  Tror mej iaf känna igen lupiner i röran.. Idag har Hamilton skolats om, Ladyn behagar att lysa med sin frånvaro än så länge.. Kanske lite trögbedd..
Lady Hamilton
05-04-2009, 17:47
CITAT (Kajsa i Arvika @ 05-04-2009, 18:39)  Återkommer med bild i en identifieringstråd.. synd att ta upp plats här..  .... Det är min tråd  och i den bestämmer jag.....  vilket innebär att det är "fritt fram" att skriva om/vad/hur/när ni själva vill i denna tråd
Maggan H
05-04-2009, 18:52
Alltså kan man inte bli vansinnig av ilska??  Och när ens egen äkta hälft orsakade det också och så många olika....GGGRRRRR!!! Förstår din frustration! Men se det som en utmaning (för det har vi ju inte gjort i vinter/vår med våra busfrön  ) att identifiera alla små plantor som kommer att ploppa upp, omskakade eller inte! För gror gör dom säkert ändå! Jag hade en liknande incident fast självförvållad,  med just Pampasgräs; brättet stod för långt ut på kanten och damp rakt ner på brickan där jag hade en massa frön från drakmynta på tork. Det fick ligga kvar för det gick inte att skrapa upp utan att få med en massa av drakmyntorna, men grodde, det gjorde gräset ändå fast det ligger på golvet och bara lätt lyse från lysrören når dit. Nu har jag börjat vattna lite på det och ska pilla upp det i en riktig kruka snart. Så det går att rädda!
Rosmarin
05-04-2009, 19:16
Tack för all medkänsla! CITAT (Lady Hamilton @ 05-04-2009, 18:27)  Vojjne Vojjne!  .......eisa peitiä! *Lady o Hamilton=ingen fara, nya kommer å du hinner *Acnistus Australis vit o blå + *Iochroma purpur + *Känguruäpple.....  klarar sticklingar/småplantor av transporten till Frankrike?.....i så fall ingen fara  ..... de övriga kan JAG tyvärr inte hjälpa dig med  åh vad du är snäll!!  De kan nog klara det, men förmodligen kan det bli en rätt så dyr historia att skicka allt detta. Jag kan ju ersätta dig för portokostnaderna. Har du fröer kvar av dessa så kan jag ju så om annars? Funderar på om jag har något intressant att erbjuda som byte... hm, kanske frön eller stickling av en Nerium Oleander t.ex? CITAT (Kajsa i Arvika @ 05-04-2009, 17:58)  Usch... ingen domare skulle väl någonsin tvivla på ett sådant dråp alt. mord försök...  Han kanske e lite som min gubbe... ser krukorna som rivaler om min/din uppmärksamhet..  Jaa det är kanske så det är...  ... stackars man ... CITAT (Maggan H @ 05-04-2009, 19:52)  Alltså kan man inte bli vansinnig av ilska??  Och när ens egen äkta hälft orsakade det också och så många olika....GGGRRRRR!!! Förstår din frustration! Men se det som en utmaning (för det har vi ju inte gjort i vinter/vår med våra busfrön  ) att identifiera alla små plantor som kommer att ploppa upp, omskakade eller inte! För gror gör dom säkert ändå! Jag hade en liknande incident fast självförvållad,  med just Pampasgräs; brättet stod för långt ut på kanten och damp rakt ner på brickan där jag hade en massa frön från drakmynta på tork. Det fick ligga kvar för det gick inte att skrapa upp utan att få med en massa av drakmyntorna, men grodde, det gjorde gräset ändå fast det ligger på golvet och bara lätt lyse från lysrören når dit. Nu har jag börjat vattna lite på det och ska pilla upp det i en riktig kruka snart. Så det går att rädda!  Skönt att veta att man inte är ensam om att ställa sina skatter på lite dumma  ställen... CITAT (Anki V @ 05-04-2009, 16:58)  Din stackare…….men det kunde ha varit värre. Nu är det ju bara lite frön som kanske gått åt skogen. I alla fall så kommer det att bli den ultimata utmaningen när det som kommer upp ska identifieras och vi får hjälpas åt. Ungefär samma sak hände mig när jag var alldeles "ny" på frösådder men hos mig var det bara fyra olika sådder som gick i golvet. Jag sopade ihop jorden och föste ner den i krukorna igen. Det året grodde blågull, ostronört, lammöron och blodnäva i samma krukor. /Anki Som sagt, skönt att man inte är ensam!  Och det kan ju verkligen bli en spännande utmaning att lyckas identifiera allt detta!
Här har både Lady och Hamilton grott nu  .............om jag vet vad det är NÄÄEE!!!! det vet jag inte
Kajsa i Arvika
07-04-2009, 18:41
Hrrrrrmmmmmm.... fortfarande ingen Lady här inte....  E det en sån där fisförnäm dam som man ska bocka och buga för?
CITAT (Kajsa i Arvika @ 07-04-2009, 19:41)  Hrrrrrmmmmmm.... fortfarande ingen Lady här inte....  E det en sån där fisförnäm dam som man ska bocka och buga för? Du skulle bara veta Kajsa  , hon har dessutom ett "eget" hotell  ......................
Kajsa i Arvika
07-04-2009, 18:59
CITAT (Gillan @ 07-04-2009, 19:52)  Du skulle bara veta Kajsa  , hon har dessutom ett "eget" hotell  ......................  Ja tänk det an'te mej...
Lady Hamilton
07-04-2009, 19:33
CITAT (Kajsa i Arvika @ 07-04-2009, 19:41)  Hrrrrrmmmmmm.... fortfarande ingen Lady här inte....  E det en sån där fisförnäm dam som man ska bocka och buga för?
Maggan H
12-04-2009, 20:05
VARFÖr ska ungarna vara så tjuriga??  Är det inte den ena så är det den andra!  Hamilton, det är en go kille som inte ställer till nåt besvär alls,  han grodde så fint, men Ladyn!  Hon surar å det grövsta, ingen tendens till groning där trots hot om både det ena och det andra!
Lady Hamilton
12-04-2009, 21:21
Ojdå! Och här "hemma" är de så snälla och skötsamma  de har grott troget "sida vid sida" -Hörre ni ni! Nu måste ni börja att sköta er snyggt när ni är "borta" så att inte mamma skall behöva skämmas över er! Hör ni det?
Maggan H
13-04-2009, 18:15
CITAT (Lady Hamilton @ 12-04-2009, 22:21)  Ojdå! Och här "hemma" är de så snälla och skötsamma  de har grott troget "sida vid sida" -Hörre ni ni! Nu måste ni börja att sköta er snyggt när ni är "borta" så att inte mamma skall behöva skämmas över er! Hör ni det? TACK! Är vb till växtboden!
Maggan H
21-04-2009, 06:48
Hm, det hjälpte nu inte, kan du hota med nåt annat??
Tror ni att det går att muta upp Ladyn……Hon är precis lika tjurig hos mig som hos Maggan medan pojken sköter sig utmärkt.
Barnuppfostran består väl till större delen av både hotelser och mutor.
Att skicka in henne på rummet hjälpte inte. Hon har stått för sig själv på undervärme nog länge för att det ska hända något tycker jag.
Anki
Rosmarin
21-04-2009, 09:53
Det gror i mitt såtråg som gick i golvet för ett tag sen. Jag ska ta foto när jag hinner så får ni hjälpa mig att identifiera om Lady och/eller Hamilton finns med i grogänget. Har du skickat nya frön till mig Ladyn? Ingenting har kommit fram i alla fall... Men om det nu är de som gror i alla fall så behövs det ju inte. CITAT (Lady Hamilton @ 05-04-2009, 18:27)  Vojjne Vojjne!  .......eisa peitiä! *Lady o Hamilton=ingen fara, nya kommer å du hinner *Acnistus Australis vit o blå + *Iochroma purpur + *Känguruäpple.....  klarar sticklingar/småplantor av transporten till Frankrike?.....i så fall ingen fara  ..... de övriga kan JAG tyvärr inte hjälpa dig med 
Maggan H
22-04-2009, 15:52
CITAT (Anki V @ 21-04-2009, 08:28)  Tror ni att det går att muta upp Ladyn……Hon är precis lika tjurig hos mig som hos Maggan medan pojken sköter sig utmärkt.
Barnuppfostran består väl till större delen av både hotelser och mutor.
Att skicka in henne på rummet hjälpte inte. Hon har stått för sig själv på undervärme nog länge för att det ska hända något tycker jag. Anki YES! Nu har hot om allt möjligt gett resultat,  1 st vågade sig upp i dag!  Hon står ff kvar under lysrören där hon stått hela tiden. Säkert kommer hon att visa sig i din kruka också snart!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|