Tur att vi hittade pallkragetråden, så man slapp slänga ihop ett växthus.
Här är en början på vår odling, första försöket.

Tapetbordet funkar fint som underlag.
Understa kragarna har jag sågat bort en sparktröskel (så att det blir som i kök), så att man kan stå nära.
3 kragar högt sen kommer en skiva med lite dräneringshål. (ej med på bild )
4:e kragen blir full med jord, Arbetshöjden blir då runt 85 cm till färdig jord. Under kragarna ska jag peta in marksten i hörnen.
Det jag sågade bort ska bli hörn. enligt denna prototyp.. Lite roligare.
Nu 24/4 - 10 satte jag dit brädor som mellanliggande lock och (biltemas) väv för att jorden inte ska flyta igenom, har lite springor och hål i brädorna. Tack för Olivtips

Av en gjorde vi kompost, där man kan peta ut jorden underst. den står längst in.

Alla är oljade med linolja, 50 kr flaskan, gick åt en flaska till 24 kragar med (specialmått) 150*80 cm.

Tomaterna kör vi i 2-3 kragar högt, de ska kunna plockas från altanen..

Tyckte nog det var lite anskrämligt, så jag hittade lite större pallkragar , dessa är 3 meter långa och 80 cm breda.

ska även ev ha lådor i varje krage för materialförvaring under jordskivan. Ev belysning.
Så nu har det börjat växa lite, 3 sorters sallad här

Här är dill till sill.

Och den stora tomat/gurklådan ser ut så här 20 juni

Som alla hobbys är det någon annan som tjänar pengar..
Kostnader för pallkrageodling.
Pallkragar ca 1000 kr 30 st.
Jord 7 kragmoduler * 3 säck a 50 liter inkl 30% gödsel ca 1000 kr
25 påsar fröer: 200 kr
Arbete 40 h med vattning, omplantering, snickeri och odling.
Totalt ca 8000 kr
Om det blir 80 kg skörd så kostar det 100 kr /kg för salladen. Jag ska inte klaga på priserna i affären mer..
Det är väldigt bekvämt att stå rak när man påtar i landet, krypa runt finns inte med på kartan längre, och har aldrig varit min hobby.