Therese3z
Det skulle vara väldigt roligt att se lite bilder på era pallkragar och den närmaste omgivningen, jag är övertygad om att merparten av er har det väldigt fint/mysigt ordnat (både härligt vildvuxna och ordentligt rensade varianter!) och det skulle vara så kul att få lite inspiration till hur storleken på pallkragarna kan varieras och vad det ger för utseendemässig skillnad, höjdskillnader, placeringar, kombinationer osv osv.

Jag är svårt sugen på att skaffa några pallkragar i år men kan inte riktigt bestämma mig för vart jag i så fall ska placera dem så det skulle vara väldigt kul med lite tips och idéer! biggrin.gif
Gillan
Här finns lite bilder från vårt pallkrageland

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...amp;uuid=evgeni

Och här är en tråd där det finns en massa länkar med bilder som du kan kika på. Där tror jag du kan hitta en hel del matnyttigt tummenupp.gif

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=48464
Therese3z
Tusen tack Gillan!
(fasen att man ska vara så pinsamt dålig på att leta i gamla trådar jämt.. Nu ska jag läsa tråden och se vad som skrivs!) happy.gif biggrin.gif
lillvilda
Här en bit ner finns bilder på mitt pallkrageland med grus runt.

http://www.styleroom.se/album/1680
Tovä
GU VA FINT NI GJORT!!!

Jag är alldeles ny här och söker lite inspiration om pallkrageodling. Och det fanns det gott om!

Jag kommer iår att anlägga land i pallkragar efter fjolårets kamp mot styv lera. Har ett hörn av trädgården som jag fräste upp med jordfräsen och fräste ner en rejäl skopa hästskit i torv, krattade till låga bäddar och sådde.
Trots allt regn och lerjorden gick en del saker skapligt, men har nu planerat att lägga ett lager halm över hela landet, även en bit ofräst mark och sen ställa på kragar.
I dem tänkte jag lägga lite mer halm, dynga, sand och ett par säckar köpejord i varje. Kommer nog ha plats åt ca 20-30 st beroende på hur jag placerar ut dem.

Har någon tips på bra placeringar? Hörnet är lite mer än 90 grader och ca 6m norrsidan och närmare 10 m västkanten. Sen ca 3 m vinkelrätt in mot tomten från varje sida och en linje mellan ändarna. Som en sned uppochnervänd diamant eller nåt... Någon som fattar? Ska försöka fixa en enkel ritning och lägga in här.

Tror ni halm mellan blir bra? Singel och plattor är ju grymt snyggt men vill enkelt kunna plocka bort kragarna när de är slut och bara plöja ner alltihopa i leran som jordförbättring. Kanske vil jag då ha vanliga land igen eller inga alls, vem vet?
Tack iallafall för alla fina bilder!

Kram Tove
salikons
Här kommer en bild på mitt land
Koste
Tur att vi hittade pallkragetråden, så man slapp slänga ihop ett växthus.

Här är en början på vår odling, första försöket.

Tapetbordet funkar fint som underlag.

Understa kragarna har jag sågat bort en sparktröskel (så att det blir som i kök), så att man kan stå nära.

3 kragar högt sen kommer en skiva med lite dräneringshål. (ej med på bild )

4:e kragen blir full med jord, Arbetshöjden blir då runt 85 cm till färdig jord. Under kragarna ska jag peta in marksten i hörnen.

Det jag sågade bort ska bli hörn. enligt denna prototyp.. Lite roligare.

Nu 24/4 - 10 satte jag dit brädor som mellanliggande lock och (biltemas) väv för att jorden inte ska flyta igenom, har lite springor och hål i brädorna. Tack för Olivtips whistling.gif

Av en gjorde vi kompost, där man kan peta ut jorden underst. den står längst in.

Alla är oljade med linolja, 50 kr flaskan, gick åt en flaska till 24 kragar med (specialmått) 150*80 cm.

Tomaterna kör vi i 2-3 kragar högt, de ska kunna plockas från altanen..

Tyckte nog det var lite anskrämligt, så jag hittade lite större pallkragar , dessa är 3 meter långa och 80 cm breda.

ska även ev ha lådor i varje krage för materialförvaring under jordskivan. Ev belysning.

Så nu har det börjat växa lite, 3 sorters sallad här

Här är dill till sill.

Och den stora tomat/gurklådan ser ut så här 20 juni

Som alla hobbys är det någon annan som tjänar pengar..
Kostnader för pallkrageodling.
Pallkragar ca 1000 kr 30 st.
Jord 7 kragmoduler * 3 säck a 50 liter inkl 30% gödsel ca 1000 kr
25 påsar fröer: 200 kr
Arbete 40 h med vattning, omplantering, snickeri och odling.
Totalt ca 8000 kr
Om det blir 80 kg skörd så kostar det 100 kr /kg för salladen. Jag ska inte klaga på priserna i affären mer..

Det är väldigt bekvämt att stå rak när man påtar i landet, krypa runt finns inte med på kartan längre, och har aldrig varit min hobby.
Crazy4Flowers
SKITSNYGGT!!!!!
Koste
CITAT (Crazy4Flowers @ 19-04-2010, 11:54) *
SKITSNYGGT!!!!!

Tack, detta är ju en baggis att pilla ihop.
Laura
CITAT (Gillan @ 02-04-2009, 10:33) *
Här finns lite bilder från vårt pallkrageland

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...amp;uuid=evgeni

Och här är en tråd där det finns en massa länkar med bilder som du kan kika på. Där tror jag du kan hitta en hel del matnyttigt tummenupp.gif

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=48464

Hur lyckades du göra den länken och får bilderna att se så fina ut på sidan? Jag blir bara frustrerad med odla.nus albumhantering, jag kan aldrig få bilderna i rätt ordning osv...

Hjälp! crying.gif
esters-tradgard
Vi har precis gjort klart vår pallkrageodling och jag har lagt in bilder på min blogg.
kika in på: www.rosegardeninstockholm.blogspot.com för att se både före och efter bilder.

Koste
CITAT (esters-tradgard @ 04-05-2010, 19:12) *
Vi har precis gjort klart vår pallkrageodling och jag har lagt in bilder på min blogg.
kika in på: www.rosegardeninstockholm.blogspot.com för att se både före och efter bilder.<a href="http://www.rosegardeninstockholm.blogspot.com/" target="_blank" rel="nofollow">

</a>

Blev fint! Fler bilder någon?
beritskoloni
[attachment=49703:pallkragar.jpg]

Så här ser mitt pallkrageland med 18 pallkragar ut idag.

Titta gärna in på min hemsida: www.beritskoloni.se
Laura
Nu har jag lagt upp några bilder på mina odlingsbädd som jag blev klar med i helgen biggrin.gif

http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=4271

Men så här ser dem ut från avstånd...

Från lusthuset

Jag skall lägga grus runt om bäddarna också men annars är de klara. En är en sparrisbädd och de andra är uppdelad i fyra för växelbruk. I år är det ruccola/morrötter & purjolök och broccoli/spenat & rödbetor. Allt utom rödbetorna har redan börjat titta upp yahoo.gif
Lilla hjärtat
Oj så fina land ni har. Önskar att jag hade tittat lite här innan jag ställde mina på en lång rad. Blir så inspirerad! Kul att se. Här fungerar pallkragarna nästan som en häck mot grannen. Gissar att deras tvååring kommer att ha väldigt roligt när grönsakerna börjar skjuta i höjden smile.gif

Pallkragehäck

Sparriskragar

Lycka till med odlingarna!!
//Linda

Koste
Någon mer som har nya bilder på pallkrageodlingar med grönska i?
Laura

Broccoli i förgrunden med spenat & rödbetor till vänster

Ruccola, sallader, morrötter & purjolök med sparrisbädd till höger

Rödbetor & spenat som jag sår i omgånger

Purjolök mellan varje rad med morrötter för att förvirra flugan...

biggrin.gif
blomkronan
Kul med före och efter bilder biggrin.gif
[attachment=52159:IMG_3380.JPG]
[attachment=52160:odlingsl...d_v_xter.JPG]

Med den sol och värme så växer det biggrin.gif
Peztis
CITAT (Koste @ 18-04-2010, 16:28) *
Som alla hobbys är det någon annan som tjänar pengar..
Kostnader för pallkrageodling.
Pallkragar ca 1000 kr 30 st.
Jord 7 kragmoduler * 3 säck a 50 liter inkl 30% gödsel ca 1000 kr
25 påsar fröer: 200 kr
Arbete 40 h med vattning, omplantering, snickeri och odling.
Totalt ca 8000 kr
Om det blir 80 kg skörd så kostar det 100 kr /kg för salladen. Jag ska inte klaga på priserna i affären mer..

Men nästa år och året därefter... Då blir allt kilopriset ett annat! Låter du några plantor gå i blom i år behöver du inte köpa nya fröpåsar om du tar hand om fröna. Dessutom så brukar ju de där fröpåsarna man köper räcka ett par år... Och håll koll på frökedjorna här på Odla, de är helt underbara och man kan få tag i fröer man inte visste man MÅSTE ha!

Kolla om du har något stall i närheten där du kan få hämta gödsel, de brukar bli glada för att bli av med det. Hämta det nu och lägg i säckar eller i en hög så har du fin brunnen hästgödsel nästa vår!

Så du ser, nästa år... det är då du börjar gå med vinst!
Förutom då nöjet att göra allt arbetet, känslan när man lyckas, smaken av den egenodlade grönsaken. Det är värt MER än 100:-/kg!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon