aanderss
02-04-2009, 09:30
Om man skall så 5-7 olika sorters sommarblommor. vilka skall man så då tycker ni? Jag menar blommor man kan ha som snittblommor typ ta in eller sätta på en kyrkogård
Det skall vara ganska höga blommor och inte sådana som vissnar på 1 dag
vad tycker ni?
Ricin, Törnrosas kjortel, tagetes, dahlia, femtunga, vildpelargon, rabatteternell
aanderss
02-04-2009, 09:53
CITAT (MariaS @ 02-04-2009, 10:33)

Ricin, Törnrosas kjortel, tagetes, dahlia, femtunga, vildpelargon, rabatteternell
tack för svaret men jag var nog otydlig i frågan. jag menar mera snittblommor
Flitiga Lisa, olika sommarsalvior, pelargon 'Black Velvet Rose', Helicrysum, Heliotrop, blomman för dagen, luktärt, Inkakrage, Spikklubba, sommarrudbeckia 'Prairie Sun', himmelsblomma, kinesisk förgätmigej,
snokört, pyramidlobelia, lövkoja, tobak flera sorter, Nierembergia 'Purple Robe', Blåparasoll 'Madonna', verbena flera sorter,prydnadsmajs 'Striped-Leafed', olika sorters gräs m fl
Ringblommor - en favorit. Pigga o glada.
Luktärter - doftar ju fantastiskt.
Krasse - jag har tagit in slingerkrasse o den var rätt hållbar, ifall jag minns rätt.
Annars gör jag mest buketter med blandade blommor från trädgård - blir lite örtagårsdväxter, olika perenner och.... ja, rosor förstås.
Några av mina lättodlade snittblomsfavoriter:
- Zinnia
- Rosenskära
- Lejongap
- Ringblomma
- Atlasblomma
Jag sår alltid på friland i maj någon gång. Varvar dessa med några andra sorter varje år just till kyrkogården o buketter av alla slag.