aanderss
Om man skall så 5-7 olika sorters sommarblommor. vilka skall man så då tycker ni? Jag menar blommor man kan ha som snittblommor typ ta in eller sätta på en kyrkogård

Det skall vara ganska höga blommor och inte sådana som vissnar på 1 dag

vad tycker ni?
MariaS
Ricin, Törnrosas kjortel, tagetes, dahlia, femtunga, vildpelargon, rabatteternell
aanderss
CITAT (MariaS @ 02-04-2009, 10:33) *
Ricin, Törnrosas kjortel, tagetes, dahlia, femtunga, vildpelargon, rabatteternell

tack för svaret men jag var nog otydlig i frågan. jag menar mera snittblommor
embees
Flitiga Lisa, olika sommarsalvior, pelargon 'Black Velvet Rose', Helicrysum, Heliotrop, blomman för dagen, luktärt, Inkakrage, Spikklubba, sommarrudbeckia 'Prairie Sun', himmelsblomma, kinesisk förgätmigej,
snokört, pyramidlobelia, lövkoja, tobak flera sorter, Nierembergia 'Purple Robe', Blåparasoll 'Madonna', verbena flera sorter,prydnadsmajs 'Striped-Leafed', olika sorters gräs m fl

kasam
Ringblommor - en favorit. Pigga o glada.
Luktärter - doftar ju fantastiskt.
Krasse - jag har tagit in slingerkrasse o den var rätt hållbar, ifall jag minns rätt.
Annars gör jag mest buketter med blandade blommor från trädgård - blir lite örtagårsdväxter, olika perenner och.... ja, rosor förstås.
zissi
Några av mina lättodlade snittblomsfavoriter: blomma.gif

- Zinnia
- Rosenskära
- Lejongap
- Ringblomma
- Atlasblomma

Jag sår alltid på friland i maj någon gång. Varvar dessa med några andra sorter varje år just till kyrkogården o buketter av alla slag.
aanderss
tack för era bra svar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon