Full version: Acacia
Lars
Acacia är för mej ett "savannträd", men nu påstår en kompis att hon har acacior ute hemma i Västervik. Hon har även fått acaciahonung, vad nu det är, från dem. Hon ska tydligen ha en hel allé. Är detta möjligt, eller menar hon något annat, och vad isånafall?

/Skeptisk
Gossen Ruda
Det finns ett träd som brukar kallas Falsk Acacia. Heter egentligen Robinia pseudoacacia, dom är släkt med varandra. Ett träd som brukar planteras av stadsträdgårdsmästare. Möjligen klarar det stadslivet bättre än andra träd.
Ingo
Ja, förmodligen är det robinia det är frågan om. Ungersk "akaciehonung" som ofta finns i affärerna kommer från robinia, som är ett mycket vanligt träd i Ungern - införd från nordamerika på 1800-talet, förvildad och sprider sig som ogräs.

Men den är inte släkt med äkta akacia...akacian tillhör mimosafamiljen och robinia tillhör fabacae, ärtväxter...
jennypenny
I en park utanför Landstingets lokaler i Halmstad växer två jättefina akacior. Så nog trivs de i Sverige, åtminstone i zon I.
Alpiner i Halmstad
Vi har två halvstora träd utanför Halmstad. Grenarnas årstillväxt blir mer än 1m. Flera grenar växer snett uppåt och flera saknar krage vid stammen. I vintras fläktes alla grenarna på det träd som står i god trädgårdsjord.
Trädet gav upp och har i sommar startat om. I en radie på 5m, har den i sommar skjutit minst 20 rotskott, som nu är nästa 2m höga.
Den planta som däremot står i ängen med lite magrare jord har klarat övervintring och tillväxt bra.
M.v.h. Bernt
Cilla
Här på holmen har vi lilablommande Robinia. Blommorna doftar härligt.

När träden växer upp är de lite spröda, ungefär som knäckepil. Undra på att de utvecklat sådan stor förmåga att skicka rotskott. När moderplantan dör är en liten skog av nykomlingar beredda att ta över.

Trädet har verkligen vassa tornar, så det gäller att inte plantera det alltför nära ett ställe man ska passera.
Lars
Så om jag förstår Bernt och Jennypenny rätt så finns det acacior i Sverige... Alltså såna som växer på savannen.

Förbluffad
Gossen Ruda
Om det nu är rätt Acacia? Beträffande släktskapet så tillhör exemplen olika växtfamiljer men brukar ändå sammanföras till ärtväxter. Se på virtuella floran:
Virtulla om ärtväxter

Tidigare fanns det ett träd på Avenyn i Göteborg som kallades för en Acacia men exakt vad det var vet jag inte. Det var ganska dåligt på slutet med röta, stöd och järnband för att hålla ihop stammen. Till slut var det nån som lyckades sätta eld på det.
Anders zon III
CITAT (Gossen Ruda @ 01-10-2003, 18:43)
Tidigare fanns det ett träd på Avenyn i Göteborg som kallades för en Acacia men exakt vad det var vet jag inte. Det var ganska dåligt på slutet med röta, stöd och järnband för att hålla ihop stammen. Till slut var det nån som lyckades sätta eld på det.

Jag såg det där på 80-talet när jag gick på Chalmers... helt klart Robinia pseudoacacia! Imponerande stort.
Planteras mycket som gatuträd i Stockholm numera. Finns ett gammalt stort träd bl.a. på Riddarholmen.
Anders zon III
CITAT (Lars @ 01-10-2003, 16:11)
Så om jag förstår Bernt och Jennypenny rätt så finns det acacior i Sverige... Alltså såna som växer på savannen.

Förbluffad

Nä, de här härstammar inte från savannen - utan från Nordamerika!
Lars
Ok, från nordamerika, då kan de ju tänkas kunna växa i Sverige.
Ingo
CITAT (Lars @ 02-10-2003, 10:58)
Ok, från nordamerika, då kan de ju tänkas kunna växa i Sverige.

Ja, det kan de, men det är alltså robinia (falsk akacia) det är frågan om. Savannens äkta akacior håller sig till Afrika.
Den vanliga robinian (robinia pseudoacacia) är härdig till zon III.
Sedan finns det specialvarianter av den - gul robinia, klotrobinia, skruvrobina - och rosenrobinia som är en egen art (robinia hispida) - och alla de är mindre härdiga, zon I eller II, jag håller inte reda på vilket eftersom det ändå är för känsligt för min trädgård.
Åsa, mälardalen zon 2
De växter som har det vetenskapliga namnet Akacia (det finns flera stycken) kommer från varma områden ex. Afrika, Asien, Tasmanien, Australien enligt kulturväxtlexikonet och de är nog inte speciellt härdiga.
Boel z4
På tal om acacia,
vet ni nån planskola som säljer Silvercaciaträd här i sverige? På postorder? Jag vill så gärna ha gul mimosa i mitt uterum. Och jag har köpt frön men... det tar ju så lång tid...
Lars
Det är ju det jag har antagit hela tiden, varför kallar folk Robinia (Robinia pseudoacacia) för acacia? De är ju inte ens släkt...

Men då är det utrett - Robinia i Sverige och Acacia på savannen! Tack.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon