Full version: Dagens ros
susehn
[attachment=32683:Image031_31.jpg]

Denna blev jag helförtjust i på plantskolan, helt förförisk med sina röda knoppar och fina blomma, men så gjorde jag misstaget att plantera den tillsammans med Austinrosorna och där kommer den inte alls till sin rätt..... något jag måste ändra på denna sommar!

Postillion är en Kordesros, blir ca 1,5 m, anses vara frisk och härdig till zon III (???).
De rödaktiga knopparna slår ut i guldgula blommor, remonterar, har enl. litteraturen citrondoft.

Har haft den i 3 år och den verkar trivas bra här uppe i norr.
Sorry bilden, den är tagen i skugga åsså har jag glömt att svänga den.....
svennis
Kul du hitta Kordesrosor.
Fina rosor men de nya har lite ovaliga namn, musikanter...
Thé
Den ser jättefin ut. Varför kommer den inte till sin rätt bland Austinrosorna? Har den mindre blommor, eller vad?
Kajsa
Ja, den är inte så vanlig, härligt gul färg. Ser i LÅG att den kan bli närmare 2 m och zon 4, helt klart något för mig. Du skriver att den " trivs här upp i norr " vilken zon då ? Ska lägga rosen på minnet !
Kajsa
Så det kan gå susehn, efter att ha läst noga i LÅG så har jag beställt Postillion på Flora Linnea, har rosor att vänta därifrån, så det blev ett litet tillägg. Gillar färgen, doftar och zon 4, kraftig och högre ! ( Man tänker på Westerland, Chinatown, Lucia ) Samma grupp, Moderna Buskrosor !
susehn
Joooodå, jag är mycket förtjust i Kordesrosorna, de har faktiskt stil! När jag skrev att jag gjorde misstaget att plantera den med Austinrosorna, så beror det på att den nu ser ut som en svan bland påskkyckligar.......
man liksom missar hur vacker den är eftersom det är så mycket färgprakt runt omkring. Och jaa, den HAR mindre blommor, men å andra sidan är busken större, så det kommer i stället fler!

Kajsa, vad kuligt att du fastnade för den, hoppas att du blir nöjd med ditt inköp!
Här uppe i norr betyder Finlands zon III, torde motsvara Sveriges zon V-VI.

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon