Full version: gammal buxbom
Ulla-Kajsa
Har fått tag på två gamla buxbombuskar. De är ca 50 cm höga och har växt lite si och så. Grenarna är kraftiga, växer glest och ser ovårdade ut. Trodde inte de skulle överleva flytten till men rabatt, men jag hade tur.

Min dröm är att få fina klot-buskar. Kan jag klippa ner dem HÅRT och i så fall hur hårt, eller hur bör jag göra???

Sol idag igen på Norra Öland!!!
Gossen Ruda
Jag fick kapa ner åtskilliga grova grenar på närmast ett buxbomträd pga väggarbete och det kommer nya skott direkt ur stammen så den verkar tåla mycket beskärning.
Hannele
CITAT (Ulla-Kajsa @ 02-04-2009, 12:18) *
De är ca 50 cm höga.. Kan jag klippa ner dem HÅRT

Bara för att en växt TÅL hård beskärning, betyder inte, att det är det smartaste.

Är det så höga och stora, så kostar den storleken åtskilliga hundra-lappar i affären. Då är det ganska dumt att börja med att slakta ner dem och vänta flera år igen... Låt rötterna komma igång och vänta med beskärningen till midsommar, då är den bästa tiden. Beskär runt omkring, så ser du, att redan på hösten har buskarna förgrenat sej och blivit tätare. Annars kan du ta sticklingar också, om du vill ha fler buskar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon