|
Spikklubba
02-04-2009, 13:23
Hej alla experter!
Jag har tänkt ta ner ett gammalt ruttet plank som tidigare fungerat som insynsskydd till min tomt, nu vill jag ha en snygg och fin häck där istället, så vad ska jag välja? Längd ca 10 meter, höjd ca 1.5-2.0 meter, inte för dyr, vintergrön, bör växa upp rätt snabbt, alt. kan man hitta inte alltför dyra uppväxta plantor? Det bör inte vara giftig (Ej Idegran alltså). Zon 1 (Bjärehalvön), Vindskyddat läge. Att klippa den varje år är helt Ok, och den får som sagt gärna vara fin att se på (blommor?)...
Vad finns det att välja på?
Med de kraven - inget alls!
Åk, cykla, gå runt i bostadsområden och finn i stället en häck som har rätt egenskaper nu (innan löven kommer), titta sedan gärna på den under fler säsonger innan du väljer. Man kan ändå aldrig välja bara från bilder eller rekommendationer.
Spikklubba
02-04-2009, 13:42
Usch va svårt det lät, alternativet, en vitrappad mur är inte heller så skojigt tycker jag...
Husihelvete
02-04-2009, 13:47
Vad sägs om vintergrön liguster?
ingrids
02-04-2009, 13:57
Vad sägs om bambu - visst är från Danmark jag har sett bilder på formklippt bambu som häck. Man klipper liksom till den på ovansidan, sidorna fixar sig mer eller mindre själva. Tycke bambu är fantastiskt coolt
Karrolina
05-04-2009, 19:22
Jäkligt snabbt växer tuja brabant. Vår är två meter i zon 4 efter tre säsonger. Och jag tycker den är snygg också. Jättesnyggt blir det om man låter clematis klättra på den! Garanterat insynsfri året runt.
Avenbok är visserligen inte grön på vintern, men de bruna höstlöven sitter kvar och förhindrar insyn. Den växer också ganska fort, min topppade jag på 1.80 efter 3 år.
Spikklubba
09-04-2009, 17:48
Oj, det var många intressanta förslag: Avenbok, Tuja Brabanta, Bambu, och Vintergrön Liguster... Alla verkar ju intressanta på sitt sätt, men skapar ju ännu mer frågor förstås?
* Avenbok, när byter den blad, och hur mycket jobb är det med dom gamla bladen? Hur bestämmer man höjden? Toppklipper man vid önskad höjd, eller småklipper man varje år för att få den tät?
* Tuja Brabant, kan se den framför mej, men vad händer med utseendet när den nått 'rätt' höjd? Toppklipper man, eller hur ska man få den att behålla en viss höjd?
* Bambu, låter skitskoj, men kanske inte som häck, har lite svårt att se bambu som en tät häck, kanske bättre som ett buskage vid min damm, tror jag kanske... (Har nån en bild på Bambuhäck?)
* Vintergrön Liguster, låter rätt anonymt, men den kanske blir tät och ger ett bra insynskydd, men hur sköter man klippningen för att den ska bli tät och fin, bara toppklippning, eller årlig ansning?
*** Och så den svåra frågan, vad kostar de olika häckarna per meter, hur många plantor ska man ha per meter, och var får man tag på dessa olika växter här på Bjärehalvön (till bästa pris/kvalitet förstås)?
Huggorm
09-04-2009, 18:06
CITAT (Spikklubba @ 09-04-2009, 18:48)  * Avenbok, när byter den blad, och hur mycket jobb är det med dom gamla bladen? Hur bestämmer man höjden? Toppklipper man vid önskad höjd, eller småklipper man varje år för att få den tät? De gamla löven faller av när den nya kommer, det är väll i slutet på april eller början på maj tänker jag. Då har gräs och grönska kommit igång så de gamla löven försvinner i stort sett spårlöst. Det brukar väll sägas att man skall låta dom växa till önskad höjd, och sedan toppklippa. Sedan får man forma lite vart eller varannat år. Men det får man ju med nästan alla häckar. Avenbok ger ju en grön häck på sommaren och brun på vintern, men den blommar aldrig. Tycker det blir utmärkta häckar, som kan ge ett lite mer rustikt, pampigt utseende. Mer herrgård än falurött torp om man säger så.
RibesRubusVitis
09-04-2009, 21:56
I reklambladet som kom i dag annonserar Skåne-Plantor i Staffanstorp vintergrön liguster i 10-pack för 98 kronor; det borde finnas i ungefär samma prisläge närmare dig. Vill du vara sparsam, kan du sätta dem glest och trycka ner sticklingar i marken mellan dem. Åtminstone den vanliga ligustern rotar sig mycket lätt.
CITAT (Huggorm @ 09-04-2009, 19:06)  Det brukar väll sägas att man skall låta dom växa till önskad höjd, och sedan toppklippa. Avenbok har genomgående stam och ska därför aldrig toppas förrän den nått önskad höjd. Däremot kan man klippa den på sidan redan första året. Häckväxter som inte har genomgående stam, som t ex spirea eller häggmispel, kan man toppa redan från början.
MrsVain
13-04-2009, 09:48
Jag har en avenbokshäck och den växer utav bara den, löven tycker jag inte är ngt större problem, lite trillar av på hösten, räffasde lite av dem då, lite sitter kvar på busken och trillar ner typ under mars månad och förmultnar, ägnade gårdagen åt att rensa ut ogräs och löv ur häcken, mest ogräs, inte så mkt löv  Men ingen häck är ju underhållsfri, då får du tegla en mur  Men jag tycker avenbokshäcken är lättskött, det gör ej så mkt om den ej är snyggklippt, den är vacker ändå! Jag har en ytterligare fråga gällande just Avenbok, trivs de i sur eller basisk jord? Funderar nämligen på att lägga ut flis/barkbitar i närheten, främjar eller hämmar det boken??
Huggorm
13-04-2009, 12:43
CITAT (MrsVain @ 13-04-2009, 10:48)  Jag har en ytterligare fråga gällande just Avenbok, trivs de i sur eller basisk jord? Funderar nämligen på att lägga ut flis/barkbitar i närheten, främjar eller hämmar det boken?? Dom föredrar något basisk jord, men klarar sig i lätt sura jordar också. Täckbark borde knappast vara någon fara
MrsVain
13-04-2009, 17:50
CITAT (Huggorm @ 13-04-2009, 13:43)  Dom föredrar något basisk jord, men klarar sig i lätt sura jordar också. Täckbark borde knappast vara någon fara Så bra! Fick även tipset om att man kan kalka i kombination med barken! Skall lägga det under buskarna nu när jag fått det så fint och rensat ut allt ogräs!
En fråga är ju hur tätt du vill att det skall vara på vintern, om man inte skall se igenom från en mörk gata in i ett ljust fönster bakom tex så tror jag inte på avenbok eller vintergrön liguster (som vissa år är mindre vintergrön än andra utan att jag fattat varför). Skall det vara helt tätt gäller nog någon form av barrväxt. Varför helt nobba idegran? Det finns massa giftiga växter som vi inte tänkter på och som vi överlever. Barn går ju sällan och gnager på barr... Idegran är ju mycket bättre än tuja eftersom idegranen kan klippas och bryter nya grenar, dvs den går att hålla tät och fin i rimlig höjd. Jag har en idegranshäck som jag beställde från Tyskland, utmärkt pris och fina plantor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|