attol11
02-04-2009, 15:51
Jag har hört att det finns en sort av kronärtskocka som är perenn... Är det någon som har någon erfarenhet av denna eller vet var man kan få tag på en?
Undrar även om någon har tips om när var hur man odlar audergine?
Tack!
Sök, frågan har varit uppe tidigare, jag vill minnas att det kan fungera upp till zon II, om man täcker bra?
Rigoletto
03-04-2009, 11:36
Hej!
Herrgårds, är det. Man jag har också hört att det beror på hur man täcker.
Med vänlig hälsning Ann
Rigoletto
03-04-2009, 11:50
Hej igen!
Nu tittade jag i Impectas katalog. Det verkar som att båda deras sorter är perenna (och ingen av dem är Herrgårds). Är det kanske så att i södra Sverige kan man få alla att övervintra med god täckning?
Du kan beställa frö från t ex Impecta. De allra flesta fröfirmor har frö till kronärtskocka. Det är hög tid att börja förodla! Annars kan man nog köpa färdiga på välsorterade plantskolor?
Med vänlig hälsning Ann
Hihi, nu har jag kikat vidare. Herrgårds kan inte frösås. Måste köpas på plantskola!
eugenia
05-04-2009, 10:29
Aubergine provas just nu av mig. Jag köpte sorten Black Beauty hos Runåberg och de har grott fint, men verkar vara riktigt frusna av sig. De stannade av i växten när jag tog bort skovärmarna (du läste rätt) från deras små plastpåsetält jag konstruerat. Jag lät alla mina småttingar, chilie mm, komma ut en stund i solen igår, för det var varmt och vindstilla. Auberginplantorna fick snabbt tas in i köket igen efter en halvtimme. Bladen hade börjat vissna, men de repade sig tack och lov. Känsliga små varelser. Jag tror denna historia får ett olyckligt slut, för jag har inget växthus. Jag ska försöka sno ihop något slags indiantält med odlingsväv, så får jag väl hoppas att det går.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.