sammy78
02-04-2009, 16:37
Hej !
Skulle uppskatta lite hjälp och tips från er !!
Ska införskaffa jord till trädgården och undrar vilket eller vilka märken som är bra kvalitet ?
Ska köpa både till rabatten för att fylla på lite och så ska jag köpa till trädgårdslandet med för att fylla på !
Så snälla vilka eller vilket märke är av bra kvalitet ? köpvärt ?
Uppskattar alla svar !
Gunilla T
02-04-2009, 17:20
Om du menar jord på påse så är det ganska enkelt - du får det du betalar för. Ju dyrare desto bättre kvalitet ..den billigaste jorden är skräp!
Det bästa som man utan problem kan få tag i är ju Hasselfors jord. Annars finns det dyrare och förmodligen bättre jordblandningar att få tag i men de får man nog inte tag i lika lätt.
Nä, frågan är om man verkligen kan säga så.
Enligt den senaste tidningen Hemträdgården så har det faktiskt ingen betydelse om man förfar såhär;
Köp billigt på Bauhaus eller dyrt någon annanstans. Vattna VARJE gång med 1 ml näring/l vatten (typ flytande Blåkorn eller likn). Efter en säsong kan man inte se skillnaden på billig eller dyr jord med det här förfaringssättet. Allt enligt artikeln i nr 2 Hemträdgården. Han som utförde experimentet heter Tom Ericsson och är lärare/forskare på SLU.
Gunilla T
02-04-2009, 17:55
Jag har varit och lyssnat på Tom Ericsson så jag känner väl till hans teorier men om det nu gäller uteträdgård så springer man inte omkring med kannan och mikrogödslar varje dag - har även varit på föreläsningar om jord och det är ganska samstämmigt.
Företrädare för ovan nämda jordproducent skrattade när han fick frågan om hur man kan sälja "fem för hundra"...det är skräp och restprodukter som egentligen säljs dyrt till konsumenter och kallas försåtligt för planteringsjord.
Det duger till jordförbättring i lerjordar..
pebblelake
02-04-2009, 18:03
Mitt tips är att beställa ett lass täckbark och dräneringsgrus 0,6 ,det gör under för jordstrukturen.glöm inte att gödsla med ett balanserat npk gödsel.Hur man jordförbättrar styrs mycket av den jord som redan finns,mitt tipps gäller främst tunga lerjordar.
lycka till!
sammy78
02-04-2009, 18:20
Tack för svaren

Uppskattar dem verkligen !
Jag vill väldigt gärna ha flera tips om märken !
Skriv gärna märkes namnet och var du köpt det !
Aqvakul
02-04-2009, 19:02
Det har gjorts försök att testa påsjord. Men oftast har man huvudsakligen bedömt näringsinnehållet. Faktiskt är det så att jordstrukturen är det viktigaste, näring kan alltid tillföras. Hur denna struktur ska se ut måste ju relateras till befintlig jord. På sikt anser jag att kompostjord är den bästa jordförbättringen. För styv lerjord så är det dessutom lämpligt att tillföra grus. När det gäller påsjord så håller jag med Nauti om att Hasselfors produkter är prisvärda.
Inomhus kvittar det ju egentligen. Eftersom näringen förbrukas ganska snabbt(speciellt om den inte innehåller långtidsverkande näring) och man får tillsätta näring oavsett hur dyr jorden är. Då är strukturen mycket viktigare som sagt. Det finns bättre medium än jord för inomhusodlingar.
Jord utomhus fungerar ju på ett helt annat sätt och det har jag inga erfarenheter av tyvärr. Det är ju ganska avancerat om man skall sätta sig in i det. Men om jag hade en trädgård skulle jag kompostera, kompostera och kompostera. Det finns nog massor av kunniga personer på forumet som kan hjälpa dig och säkert flera liknande trådar.
Till rabatten kan du ju köpa några säckar P-jord eller E-jord.
CITAT (Gunilla T @ 02-04-2009, 18:55)

Jag har varit och lyssnat på Tom Ericsson så jag känner väl till hans teorier men om det nu gäller uteträdgård så springer man inte omkring med kannan och mikrogödslar varje dag - har även varit på föreläsningar om jord och det är ganska samstämmigt.
Företrädare för ovan nämda jordproducent skrattade när han fick frågan om hur man kan sälja "fem för hundra"...det är skräp och restprodukter som egentligen säljs dyrt till konsumenter och kallas försåtligt för planteringsjord.
Det duger till jordförbättring i lerjordar..
Han avsåg krukodlingar ute som inne och inte rabattodlingar.
edenborn
03-04-2009, 08:12
Bauhaus har som sagt 5x50l för 89kr. helt klart överkomligt pris. sen om jag haft dragkrok på bilen så hade jag köpte matjord på återvinningscentralen. 1 ton (eller fulllastat släp) för endast 100kr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.