Ålgryte
I år ska jag försöka undvika att mina rosor mm blir uppätna. Jag har därför köpt blodmjöl och planerat blanda med ammoniak och vatten. devil.gif
Men jag ser på förpackningen att blodmjöl egentligen används som gödning. Kan det användas istället för Blåkorn? Fungerar det då som avskräckande på Bambi? naughty.gif
Gillan
Vi har använt oss av blodmjöl i många år för att bekämpa bambi och det hjälper till 100% om man bara inte glömmer bort att sprida ut det. Höst, vinter och vår brukar vara lagom. Vi har däremot aldrig någonsin blandat ut det med vare sig ammomiak eller vatten. Vi strör helt enkelt en tunn sträng av blodmjölet som det är runt eller i de rabatter vi vill skydda. Men som sagt var, glömmer man tex på hösten, kan man ge sig den på att de är där och äter upp det sista som finns kvar av rosor eller annat av vad det nu är de vill ha. Glömmer man tidigt på våren, ja då är det kört med både det ena och det andra rtfm.gif

Om blodmjöl kan ersätta Blå korn vet jag däremot inte ( här gödslar vi det mesta med gräsklipp så långt det går )...........men det vet säkert någon annan tummenupp.gif
flouee
CITAT (Gillan @ 02-04-2009, 21:19) *
Vi har använt oss av blodmjöl i många år för att bekämpa bambi och det hjälper till 100% om man bara inte glömmer bort att sprida ut det. Höst, vinter och vår brukar vara lagom. Vi har däremot aldrig någonsin blandat ut det med vare sig ammomiak eller vatten. Vi strör helt enkelt en tunn sträng av blodmjölet som det är runt eller i de rabatter vi vill skydda. Men som sagt var, glömmer man tex på hösten, kan man ge sig den på att de är där och äter upp det sista som finns kvar av rosor eller annat av vad det nu är de vill ha. Glömmer man tidigt på våren, ja då är det kört med både det ena och det andra rtfm.gif

Om blodmjöl kan ersätta Blå korn vet jag däremot inte ( här gödslar vi det mesta med gräsklipp så långt det går )...........men det vet säkert någon annan tummenupp.gif

Menar du att det räcker med 3 gånger per år?! ohmy.gif Det måste väl ändå regna bort betydligt snabbare än så? Jag funderade på att bygga något litet regnsäkert men luftgenomsläppande hus och fylla det med blodmjöl, men det kanske inte behövs alltså?
wibemo
[attachment=40890:IMG_0933.JPG][attachment=40891:r__od_r.jpg]
som skydd mot rådjuren har jag tillverkat egna uppfinningar och mina rosor och fruktträd har klarat sig till skilnad mot grannen som fått besök av rådjuren-
De små klockorna är vanliga terrakottakrukor och i den mindre krukan har jag penslat på rå-odör. Det gör jag 2-3 gånger per år. Så hänger jag dom där jag vill skydda växten. Den större krukan är åxå en vanlig blomkruka fylld med oasis doppad i blandningen blodmjöl och amoniak, den varianten trycker jag ner vid buskar och där jag tror att djuren tänker ta sig in i trädgården. oasisen behöver fuktas med jämna mellanrum
flouee
Oh, snyggt! Vilken bra idé att använda krukor, det ska jag komma ihåg. tummenupp.gif Jag har testat med oasis, problemet var att det blåste för mycket och att jag inte har möjligthet att återfukta så ofta (sommarställe). Men att bygga in något som inte regnar/blåser bort... Det ska jag absolut testa!
wibemo
de större krukorna brukar jag ibland fylla med hårt pressad cellplast. då måste jag skära ett kryss för att få in pinnen, och pensla med råodör. Den varianten blåser inte bort lika lätt som de med oasis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon