Full version: Igelkott
Ciczi
Idag har det varit fint väder här så jag har städat lite i trädgården. I ett hörn fick jag lägga mig på knä för att komma åt. Rätt som det är sticker det fram något som inte riktigt passar in i bilden av barr.
Vid en närmare titt såg jag att det var en sovande kotte... ups...

Jag hade förstört hans bo. crying.gif

Fort tog jag en massa av de barren och löven som jag tagit bort och lade på igen... och sedan gick jag där i från.

Tror ni att han märkte något? och att han överlever?

Ciczi
Myosotis
Vet inte mycket om igelkottar, men alltså zon 1? Och april? Borde den inte vakna snart i vilket fall? Jag tror absolut att den överlever, du la ju på hans isolering igen.
Meriona
De brukar kunna hålla sig kvar faktiskt OM de inte ändå var på väg ur dvalan, men som Myosotis sa, så klarar de sig säkert i zon 1 nu ändå, mask och insekter borde väl vara aktiva nu? Annars får du utfodra den med lite katt/hundmat och vatten till dess du är säker på att den har mat nog i naturen. Vi har råkat väcka 2 st igelkottar (trodde inte vi hade såna i villaträdgården mitt i bostadsområdet, men jodå). Och de somnade faktiskt om båda två. (inte samma år, så det kan ju varit samma kotte såklart)
Huggorm
CITAT (Meriona @ 02-04-2009, 20:52) *
De brukar kunna hålla sig kvar faktiskt OM de inte ändå var på väg ur dvalan, men som Myosotis sa, så klarar de sig säkert i zon 1 nu ändå, mask och insekter borde väl vara aktiva nu?

Daggmasken är aktiva i alla fall. Jag har varit igång och grävt idag och det var gott om daggmask i de upptinade fem centimeter som var ovanför tjälen. Och i Skåne är det väll knappt tjäle kvar alls längre. Ciczi kanske gjorde den där sömntutan till igelkott en tjänst som väckte upp den wink.gif
Meriona
CITAT (Huggorm @ 02-04-2009, 21:08) *
Daggmasken är aktiva i alla fall. Jag har varit igång och grävt idag och det var gott om daggmask i de upptinade fem centimeter som var ovanför tjälen. Och i Skåne är det väll knappt tjäle kvar alls längre. Ciczi kanske gjorde den där sömntutan till igelkott en tjänst som väckte upp den wink.gif

Just! Vilken sjusovare - gå miste om bästa tiden ! giggle.gif
Ciczi
Smög bort mot boet för att kolla om solen hade väckt min kotte idag men kunde inte se några spår av en vaken kotte... Det dröjer nog ett tag.

Ciczi
Meriona
CITAT (Ciczi @ 03-04-2009, 21:37) *
Smög bort mot boet för att kolla om solen hade väckt min kotte idag men kunde inte se några spår av en vaken kotte... Det dröjer nog ett tag.

Ciczi

wub.gif Putttenutte....sommaren är lååååångt borta!
Ciczi
CITAT (Meriona @ 03-04-2009, 21:39) *
wub.gif Putttenutte....sommaren är lååååångt borta!

Vi hade frost i går morse så än lär han nog sova min lille kotte... wub.gif

/Ciczi
Meriona
Han kan iallafall skatta sig lycklig som har en "fadder"! bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon