karer
Jag har två succulenter, vet inte vilken sort men det är den 3e blomman från vänster i nedanstående länk.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80069514

Grejen är ju att de ska vattnas sällan och placeras soligt och ljust och ska vara så himla lättskötta. De står i söderfönster och vattnas sällan, ändå lyckas jag inte få de fina utan blir lätt bruna i bladen. Samma sak med aloe vera växten jag har som också lätt kan bli bruna.

Tänkte därför höra om nån vet om det bruna beror på att de får för mycket/lite vatten eller för mycket solljus?

Tacksam för svar!
mojan
Välkommen hit!
Har just delat och planterat om en succulent. Den ena är jättefin (västerfönster, inte särskilt soligt) den andra är brun (stort österfönster, mycket sol). Alltså från samma planta.
Jag tror att de haft det för varmt och soligt. Pröva att flytta till annat fönster.
karer
CITAT (mojan @ 02-04-2009, 20:01) *
Välkommen hit!
Har just delat och planterat om en succulent. Den ena är jättefin (västerfönster, inte särskilt soligt) den andra är brun (stort österfönster, mycket sol). Alltså från samma planta.
Jag tror att de haft det för varmt och soligt. Pröva att flytta till annat fönster.

Lustigt, just när skötselråden är att den ska stå ljust och soligt..

En kompis sa att de var typ väldigt lättskötta med tanke på ifall lätt glömmer att vattna. Känns inte som jag har så gröna fingrar när jag inte ens kan lyckas med dessa växter rolleyes.gif

Tack för tipset!
evaisa
jag har en aloe vera som blir brun ibland. Det verkar som att den inte gillar när det blir för kallt i fönstret. När jag flyttar den en liten bit från fönstret så blir den grön o glad.

Vattnas sällan, skriver du. Menar du en gång imånaden eller hur gör du?

MariaS
Aloen på bilden är en Aloe Black Gem. Den SKA mörkna om den utsätts för sol! Många Aloe mörknar av solen. Ett försvar, för att inte torka ut och bli brända.
Byt fönster eller ställ dem längre in i rummet. Aloe ska stå ljust, INTE i sol!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon